Kilencéves késéssel átadták Berlin elátkozott repülőterét

2020. október 31. – 15:27

Másolás

Vágólapra másolva

Elindult a forgalom Berlin új nemzetközi repülőterén szombaton, az első tervekhez képest kilenc év és egy nap késéssel.

A berlin-brandenburgi Willy Brandt nemzetközi repülőtér (BER) elsőként két ünnepi különjáratot fogadott, a Lufthansa járata Münchenből, az Easyjet járata a rövidesen bezáró berlini Tegel repülőtérről szállított vendégeket a megnyitóra, írta az MTI.

A BER az egykori NDK területén végrehajtott legnagyobb beruházás. Közpénzből finanszírozták, több mint hétmilliárd euróba (2570 milliárd forint) került. Befejezésére ötször tűztek ki új időpontot.

Az építkezés 2006-ban kezdődött, és az első tervek arról szóltak, hogy 2011. október 30-án indul a forgalom a három kisebb berlini nemzetközi repülőteret (Tempelhof, Tegel, Schönefeld) kiváltva. A csúszás sorozatos tervezési és kivitelezési hibák következménye, rendbe kellett hozni a többi között az épületegyüttes tűzvédelmi rendszerét, a falakba beépített csővezetékkel és kábelhálózattal együtt. A feladat összetettségét mutatja, hogy a főépület 220-szor 180 méteres és 32 méter magas – hatszintes és összesen 280 ezer négyzetméteres -, tervezésében pedig több mint 150 mérnöki iroda működött közre.

A Willy Brandt nemzetközi repülőtér első két érkező járatát köszöntik
Fotó: Michael Kappeller/ DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

A nemzetközi légi közlekedés a koronavírus-világjárvánnyal leginkább sújtott ágazatok közé tartozik, így a BER kihasználtsága az utasforgalom meredek visszaesése miatt az első időszakban várhatóan legfeljebb 25 százalékos lesz. A tervek szerint viszont hamarosan bekerül Európa tíz legforgalmasabb repülőtere közé, évente 27 millió utas fogadásval számolnak. Ezért a repülőteret üzemeltető vállalat már az induláskor 300 millió euró rendkívüli tőkeinjekcióra szorul a tulajdonosoktól – Berlin és Brandenburg tartománytól és a szövetségi kormánytól -, hogy elkerülje a csődöt.