Ha nem kapnak segítséget, az európai repterek negyede kerülhet csőd szélére

2020. október 28. – 12:23

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Ha még az év vége előtt nem javul a helyzet, és nem érkezik kormányzati segítség, közel kétszáz európai repülőtér válhat fizetésképtelenné a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzetben, ami az európai légi közlekedési hálózat jelentős hányadának összeomlásával, több százezer munkahely megszűnésével és több milliárd eurónyi GDP kiesésével fenyeget – írja a G7 az európai repterek kereskedelmi szövetsége, az ACI Europe cikke nyomán.

A szervezet szerint Európa 740 repülőtere közül nagyjából 193 számára okozhat gondot a számlák kifizetése, ha a karanténszabályok változatlanok maradnak. A helyzet megoldása érdekében a légitársaságokhoz hasonlóan a repterek üzemeltetői is azt szeretnék, hogy az utasoknak friss negatív koronavírusteszt birtokában ne kelljen karanténba vonulniuk, enélkül ugyanis aligha fog érdemben visszatérni az utazási kedv. A szervezet adatai szerint

  • az európai légi utasok száma szeptemberben 73 százalékkal maradt el az egy évvel korábbihoz képest;
  • a szeptemberben kieső 172,5 millió utassal az év eleje óta a teljes forgalmi veszteség 1,29 milliárd utasra rúg;
  • október közepére pedig 75 százalékkal csökkent a forgalom a tavalyi év hasonló időszakához képest, az EU/EGT/Svájc/Nagy-Britannia négyesre vonatkozóan pedig elérte a 80 százalékot, ami egyértelmű csökkenő tendenciát mutat.

A csődveszély elsősorban a kisebb, regionális reptereket fenyegeti, melyek főleg a kisebb közösségek igényeit szolgálják ki, ha pedig ezek tönkremennek, annak katasztrofális hatása lehet a helyi gazdaságra és állásokra. A továbbgyűrűző hatásokkal együtt így is 277 ezer állás van veszélyben. A G7 a Bloomberg nyomán kiemelte, hogy Németországban a paderborni repülőtér üzemeltetője már csődöt is jelentett, miután az utasforgalma 85 százalékkal csökkent.

A BBC pedig arról számolt be, hogy a harmadik negyedévben 84 százalékos csökkenést elkönyvelő londoni Heathrow már nem számít Európa legforgalmasabb repülőterének. Helyét a párizsi Charles de Gaulle vette át, aminek hátterében az állhat, hogy míg Párizsban és Amszterdamban gyorsabban kezdték bevezetni az utazást megkönnyítő tesztelési eljárásokat, addig a brit kormány lemaradt.

>>> A Telex legfrissebb cikkeit itt olvashatja <<<