Büntetnék, ha ugyanaz a termék más minőségben kerül piacra egy másik országban

2020. október 27. – 14:56

Másolás

Vágólapra másolva

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatként lesz szankcionálható a kettős minőség – jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára.

Az MTI szerint a minisztérium törvénymódosítási javaslatával kapcsolatban Cseresnyés Péter azt mondta, a kormány számára elfogadhatatlan a magyar fogyasztók hátrányos megkülönböztetése, a törvénymódosítás megteremti a jogi alapot a termékek kettős minőségével szembeni hatósági fellépésnek.

Az államtitkár szerint Magyarország 2017-ben az első között jelezte uniós szinten, hogy egyes termékeket azonos márkanéven és egyforma, vagy nagyon hasonló csomagolásban, de sokszor jelentősen eltérő minőségben kínáltak Bécsben, Münchenben vagy Budapesten.

A különbségekről a vásárlót tájékoztatni kell

A V4 országok közös erőfeszítései eredményesnek bizonyultak: a tavaly elfogadott uniós irányelv alapján a kettős minőség tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak minősül 2022. május 28-tól – mondta Cseresnyés.

A szabályozás szerint tisztességtelennek minősülnek majd azok a gyakorlatok, amikor egy árut az egyik tagállamban úgy forgalmaznak, hogy az márkanevében, küllemében megegyezik más tagállamokban forgalmazott áruval, azonban összetételében vagy más jellemzőiben jelentős eltérések vannak, kivéve ha ezt jogszerű és objektív tényezők indokolják – tette hozzá. Az esetleges különbségekről a vásárlót tájékoztatni kell.

Keszthelyi Nikoletta, az ITM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára hangsúlyozta: a kettős minőség számon kérhető és a gyakorlatban is szankcionálható jogsértés lesz.

Már most 360 termékmintát vizsgálnak

Közölte: az ITM akkreditált vegyipari laboratóriumában már most 360 termékminta vizsgálata kezdődött meg, a Magyarországon beszerezhető háztartási-vegyipari illetve tisztálkodási-kozmetikai szereket Németországban, Olaszországban, Ausztriában online és hagyományos kereskedelemben kapható termékekkel hasonlítják össze.

A 2022-es hatályba lépés elegendő felkészülési időt biztosít a gyártók és a forgalmazók részére, hogy önkéntes intézkedésekkel tegyenek eleget a jogszabályi kötelezettségnek.