Több pénzt keresnek a NER-cégek a hazai reklámokból, mint a Facebook és a Google együtt

2020. október 15. – 10:33

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Átfogó cikkben mutatja be a G7, hogyan alakultak a reklámpénzek a hazai hirdetési piacon. Mint kiderül, a reklámokra szánt pénz harmada NER-közeli cégeknél köt ki, de van olyan része a piacnak, ahol a hirdetési pénzek 60 százaléka landol kormánybarát cégeknél. A hirdetési reklámtortából több jut a kormányhoz közel álló köröknek, mint a piacot globálisan domináló Google-nek és Facebooknak összesen.

Eredetileg a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt is azért hozták létre, hogy az évi 30-40 milliárdos reklámkiadást megvágják, de ehhez képest 2019-ben 55 milliárd forintnál is többet költöttek állami hirdetésekre. Tavaly összesen 245 milliárd forint értékben hirdettek Magyarországon, ebből 80 milliárd fixen kormányközeli cégekhez került.

Kattintson ide a legfrissebb hírekért!

Az egyik nagy nyertese ennek a szisztémának a KESMA alá került Mediaworks, ahol csak tavaly 20 milliárd forint értékben hirdettek, de jutott olyan kormánybarát felületeknek is, mint a Magyar Hírlap (közel 700 milliós reklámbevétel), illetve százmilliós nagyságrendben hirdettek a Demokratában, a Pesti Srácokon, és a TV2 online kiadványaiban is. A G7 megjegyzi, hogy „a sajtóban és a hazai digitális felületeken megjelenő reklámok bevételének 39 százaléka került kormányközeli céghez” 2019-ben, beleértve többek között az Indexet is kiadó Indamédiát, amely szintén kormányközeli kézbe került idén.

  • Kicsit más a helyzet a tévés piacon, ahol még mindig az RTL dominál, de a TV2-vel együtt a teljes tévés reklámköltés közel 90%-át fedik le.
  • A rádiós piacon viszont abszolút NER-dominancia érzékelhető, a Médiahatóság döntéseinek köszönhetően minden országos rádióadó kormányközeli céghez került, és hozzávesszük az állami csatornákat és a szintén kormányközeli tulajdonban lévő regionális rádiók komoly részét, akkor a teljes reklámköltés több mint fele került nem független médiacégekhez.
  • A közterületi reklámok terén is dominál a kormány holdudvara, a Simicska Lajostól Mészáros Lőrinchez kerülő Publimont tavaly „megduplázta árbevételét, adózott nyereségét pedig több mint hússzorosára növelte”, de Garancsi István is jól járt a biznisszel.