Elkészült az első négy Szegedre és Hódmezővásárhelyre szánt tram-train Valenciában. A gyártás a járvány miatt két hónapot csúszott, de a tervek szerint novemberben befuthat az első szerelvény Magyarországra, jövő ősszel pedig már utazni is lehet vele.
Az első négy, Szeged-Hódmezővásárhely vonalra szánt Citylink tram-train fizikai értelemben lényegében elkészült a Stadler spanyolországi üzemében, Valenciában, tudtuk meg Kiss Csabától, a Stadler Trains Magyarország igazgató-helyettesétől. A járműveken jelenleg különböző teszteket végeznek.
A Spanyolországban végzett tesztek után az 1-es pályaszámú jármű három kocsiját szétkapcsolják, és közúton szállítják egyenként Magyarországra. Itt a szerelvényt újra összekapcsolják, és üzembe helyezik a járművet. A jelenlegi tervek szerint az első Citylink november végén, december elején érkezhet Magyarországra, de ezt a járványhelyzet alakulása még befolyásolhatja.
A Stadler a járvány miatt a szerződéses ütemezéshez képest most két hónapos csúszással számol, ami Kiss szerint nem örömteli fejlemény, de ha a járvány általános iparági hatásait megnézzük, nem is tragikus. Hozzátette, hogy ez a két hónap még az első hullám eredménye, azt pedig nehéz volna most megmondani, hogy hogy a második hullámnak lesz-e, és ha igen, mekkora hatása a projektre.
Az első, Magyarországra érkező villamos-vonat az összekapcsolást és az üzembehelyezést követően várhatóan januárban kezdi meg a hazai próbafutásokat, típusteszteket és hatósági vizsgálatokat, ami több hónapig tarthat. A prototípus járműveknek egyenként 15 ezer, összesen 50 ezer hibamentes kilométert kell teljesíteniük a típustesztek során.
A tervek szerint a típusengedély megszerzése jövő év utolsó negyedévére várható. Ha minden jól alakul, a nyolc eredetileg megrendelt tram-train 2021 őszén forgalomba állhat, de fontos újra hangsúlyozni, hogy a járvány miatt minden bizonytalanná vált, ez a mai tudásunk szerinti terv.
A MÁV-START 2020 nyarán lehívta a szerződéshez tartozó opciót is, ami további négy járműről szól. Ezekből a szállítási ütemezés szerint az első 2 jármű 2022 nyarán, míg a másik 2 október végén állhat forgalomba. Így összesen 12 Citylink tram-train közlekedik majd Szeged és Hódmezővásárhely között.
A tram-train egy hibrid dízel-villamos jármű, ami egyaránt képes közlekedni villamosként a városi villamosvágányon (50 km/órás sebességgel) és vonatként a vasúti síneken (100 km/órás sebességgel, két város között). A MÁV-Start 2017 januárjában írt ki pályázatot a Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő 8+4 tram-trainre, amit 2017 áprilisában nyert meg a svájci Stadler. A szerelvények egységára 6 millió 395 ezer euró (mostani árfolyamon 2,2 milliárd forint) a szerződés szerint.
A tram-trainhez a pályát is át kell építeni. A 13 milliárd forintba kerülő építés 2018. április 4-én kezdődött el, az átadás 2021-re várható. Orbán Viktor 2017 májusában azt nyilatkozta, hogy a tram-train vonalát Szabadkáig meg kell hosszabbítani, a szerbekkel pedig el kell kezdeni ehhez a tárgyalásokat. Arról nincs információ, jelenleg hogy áll a szerbiai meghosszabbítás ügye.
(Borítókép: A Szegedre szánt Citylink tram-train a spanyolországi tesztpályán. Forrás: Stadler)