Késik a fizetések egy része a Dunaferrnél

2020. október 06. – 13:11

Másolás

Vágólapra másolva

Kritikus helyzetbe került a Dunaferr, a dunaújvárosi acélgyártó vállalat a szeptemberi fizetések egy részét csak késve tudja kifizetni a munkavállalóknak – derült ki abból a belső levélből, amelyet a cég vezetése küldött a dolgozóknak.

A Telex birtokába került levélben a cégvezetés arról tájékoztatja dolgozóit, hogy az ISD DUNAFERR Zrt.-re és leányvállalataira nagy terhet ró az idei év, az elmúlt időszak alacsony termelési szintje miatt „rendkívül nehéz, kritikus pénzügyi helyzetbe került a cég”. Emiatt az október 10-ig esedékes szeptemberi fizetést csak „ütemezetten” tudják kifizetni a munkavállalóknak.

(A Telex legfrissebb híreiért kattintson ide.)

Október 10-ig minden munkavállaló részére nettó 200 ezer forintig kifizetik a bér első részletét. A társadalombiztosítási ellátásokat (táppénz, GYED, stb.) maradéktalanul teljesítik, függetlenül attól, hogy meghaladja-e a 200 ezer forintot. A fennmaradó bért a levél szerint október 22-ig fizeti ki a cég. Az önkéntes egészségpénztári, az önkéntes nyugdíjpénztári és a törzsgárda biztosítási járadék kifizetését „a pénzügyi lehetőségek függvényében egy későbbi időpontban fizeti ki a cég.

Azt írják, hogy a hónapok óta fennálló ”kritikus termelési szint” rendkívüli intézkedéseket követel a cégtől, ennek ellenére törekednek a termelés folytonosságának fenntartására.

Egy ideje tényleg gondban van a Dunaferr, az acélipar már a járvány előtt is gyenge formában volt, erre jött rá a járvány okozta leállás, illetve visszaesés. Az európai acélgyártókat összefogó Eurofer adatai alapján 75 százalékkal esett vissza az acél iránti kereslet az első hullám idején, ráadásul a tavalyi tragikus brazíliai bányabaleset óta az acélipar fő alapanyaga, a vasérc ára az egekbe szökött. A járvány nagy csapást mért az acélfelhasználó szektorokra, például az autóiparra is.

A megmaradt keresletre rázúdult az olcsó importacél olyan országokból, ahol nincsenek olyan szigorú környezetvédelmi előírások vagy szén-dioxid-kvóták, mint az EU-ban. Mindezeknek pusztító hatásuk van az acéliparra, ezért is fordult az egész iparág az EU-hoz, hogy a rendkívüli helyzet miatt csökkentsék az acélimport-kvótákat, azaz kevesebb unión kívüli acélt engedjenek be.

A belső levelet aláíró Jevgenyij Tankilevics egy korábbi interjúban arról beszélt, hogy hosszabb távon a Dunaferr nem maradhat fenn magányos vállalatként. Valamelyik nagy, vertikálisan integrált, multinacionális acélipari csoport részévé kell válnia, hogy alapanyaghoz jusson. De a cég hazai államosítása is többször felmerült már, jelenleg valójában az orosz állam áll az ISD Dunaferr mögött. A cégnél dolgozó olvasóink egyébként nehezményezik, hogy nem tudják pontosan jelenleg ki a cég vezetője, ugyanis az évekig vezérigazgatói pozícióban lévő Jevgenyij Tankilevics most vezérigazgató-helyettesként írta alá a levelet, holott a publikus céginformációs nyilvántartás szerint még mindig ő a vezérigazgató.

Elküldtük a kérdéseinket a Dunaferr sajtóképviseletét ellátó ügynökségnek, arról érdeklődtünk, hogy mekkora a pénzügyi gond a cégnél, mikorra rendeződhet a kialakult helyzet, valamint, hogy a nehézségek miatt terveznek-e esetleg elbocsátásokat. Megkérdeztük azt is, hogy jelenleg ki a Dunaferr vezérigazgatója, és tájékoztatták-e a munkavállalókat a vezetőségi változásról. Megkeresésünk csak azt a választ kaptuk, hogy a cég nem kíván nyilatkozni.