
A Northvolt csődjére utalva fejtegette Orbán Viktor az európai akkumulátoripar szűkülő potenciálját, a kudarcba fulladt projekt mellett azonban akadnak még európai tulajdonú akkumulátorgyárak létrehozására vonatkozó törekvések. Sőt a Northvolt nyomdokain is formálódnak a kínai szereplőknek konkurenciát támasztó kezdeményezések.
Előzmények: márciusban jelentett csődöt Svédországban a tíz éve megalapított Northvolt. A cég az akkugyártás teljes folyamatát kézben tartotta volna, és 15 milliárd dollár befektetői pénzt gyűjtött, állami forrásokból is. A kínai akkuipartól függetlenedni szándékozó EU-nak komoly lecke a bukás, de az állam által támogatott cégeknek általában csak a töredéke lesz végül sikeres.
- Az ipari energiatárolók területén exponenciális növekedési ütemre is van kilátás a növekvő áramfogyasztás miatt. A Northvolt erre szakosodott gdański üzemét a kaliforniai Lyten vásárolta fel a nyáron, és a cég által gyártott lítium-kén cellák Kína megkerülésével is előállíthatók, a gdański gyárat helyi ellátási lánc övezheti majd.
Alulnézet: több európai autógyártó is elkezdte felépíteni saját akkuipari érdekeltségeit, igaz, esetenként kínai együttműködéssel. Közös fejlesztéseket tervez például a Volkswagen kínai leányvállalata és a CATL, sőt a német autógyártónak saját akkugyára is van Kínában. A függetlenedésre vonatkozó törekvések dacára a távol-keleti technológia megkerülése egyelőre nem reális.
- A Volkswagenhez tartozó PowerCo Németországban, Spanyolországban és Kanadában is tervez üzemeket nyitni, igaz, a cég most már partnerek bevonását fontolgatja az akkumulátorgyártás minden szakaszában érdekelt leányvállalatának felfuttatásához, amellett, hogy szeptember végén leállította a villanyautók gyártását két üzemében.
- A Stellantis, a Mercedes és a TotalEnergies közös tulajdonában lévő Automotive Cells Company 2030-ig kilenc üzem megnyitását tervezte Francia-, Német- és Olaszországban, ám a német és az olasz fejlesztéseket idén felfüggesztette, így egyelőre egy már működő és egy hamarosan megnyíló telephelyen gyárthat akkumulátorokat Franciaországban.
- Az uniós támogatásoktól függ az Automotive Cells Company mellett a Renault-hoz köthető Verkor sorsa is – az esetleges támogatásoknak való kitettségük és a kis méretük (e két francia szereplő gyártókapacitása mintegy 24 gigawattóra, míg a CATL-é 1850) miatt aligha kerekedhetnek felül a kínai vetélytársaikon egyhamar.
- Autógyáraktól és az Uniótól függetlenül lép a lítium-vasfoszfát akkumulátorok piacára a norvég Morrow, ami az alapítók tervei szerint két éven belül már hasznot is termelhet. A norvég állam által is támogatott vállalat azonban eleinte inkább az energiatárolás területén értékesítheti a termékeit, az autóiparban használatos cellák fejlesztése még évekbe telhet.
Tágabb kontextus: Kína egyre inkább keresztbe tehet a nyugati országok akkumulátoriparát erősítő kezdeményezéseknek. Az ország részint az Egyesült Államok vámintézkedéseire reagálva szigorít az exporton, így egyes lítium-ion akkumulátorok, katód- és anódanyagok, valamint a kapcsolódó technológiák és berendezések exportjához a kormányzat külön engedélyére lesz szükség.
- A zöld energiaforrásokra történő átállásban nagyon kiszolgáltatott az EU Kínának. A napelemek 98 százaléka érkezik Kínából (az EU nemrégiben még igyekezett megvédeni napelemgyártó szektorát a kínai konkurenciával szemben, ám ez nem sikerült), de a szélturbinák és a bioüzemanyagok behozatalában is jelentős a távol-keleti ország szerepe.