Co Lee nem siet, csak sétál, és soha nem akar megérkezni
2024. november 1. – 06:51
Az After legutóbbi vendége Co Lee volt, aki 2023-as feltörekvős szereplése óta állt már a Budapest Park és az MVM Dome színpadán, túl van több nagylemezen, EP-n, élőzenekaros koncerten, egy saját cirkuszon és két teltházas akváriumos koncerten is. A korábban Bécsben is élő rapper 2018 óta publikál zenéket, magyarországi karrierjének mégis a Cirque de L'Homme (CDL) című 2023-as magyar nyelvű lemez adott óriási lökést.
„Megcsináltam a CDL-t, és ott kinyílt egy olyan kapu, ami előtte zárva volt. Ez megvilágította az utamat. Eljutni a Központ pincéjében rappeléstől a dupla teltházas Akvárium Nagyhallig szürreális, de közben teljesen természetesnek is érződik.”
Az After induló editorial-sorozatának első részében a rappert a Fővárosi Nagycirkusz színpadán fotóztuk le, ahol már bohócsmink és csíkos maskara nélkül, a La Promenade októberi lemezbemutatóján viselt piros szoknyájában jelent meg, ami egy új előadói korszak eljövetelét jelzi.
Co Lee szeptember 13-án adta ki negyedik nagylemezét közeli barátjával, DJ-jével és producertársával, Blaize-zel, akivel sok éve zenélnek együtt, és mindketten tagjai a Wavynek is. A rapper szerint a változatos hangmintákkal teli lemez a lehető legjobb időben született meg, akkor, amikor tudat alatt mindketten készen álltak rá. Miután elkészült a Séta eleje (az első megjelent single a lemezről, egyben a La Promenade utolsó dala a sorrend szerint), rögtön tudták, hogy közös albumot kell csinálniuk.
„Blaize úgy készült erre a lemezre, hogy nem is tudta, hogy ez mikor és kivel fog egyáltalán létrejönni. Benne volt valami szuperéhség, ami jókor találkozott az enyémmel, és ebből lett egy közös lakmározás”
– mondta a projektről Co Lee, hangsúlyozva, hogy kiemelt céljuk volt újragondolni a sláger szó definícióját, a Páncélszekrény című dalban pedig már egy „antirefrént” is megengedtek maguknak: ebben a rapper refrénjének a helyén direkt egy hangminta szól.
A séta amellett, hogy fontos hívószava a lemeznek (a borítón Pierre-Auguste Renoir Promenade című festménye látható, a francia szó pedig sétát jelent magyarra fordítva), Co Lee előadói filozófiájának is kulcseleme, amit karrierjében, és az élete során is alkalmaz. „Sehova nem sietek, csak sétálok” – mondja, majd kitér arra, hogy „soha nem szeretne megérkezni”, és lépcsőzetesen akar haladni, függetlenül a szakma által kijelölt úttól, új, addig sosem látott lépcsőfokokat berakva maga alá. Állítása szerint a Vígszínházban előbb csinálna koncertet, mint a Budapest Parkban, vagy egy nagy arénában, a színtéren tapasztalható versenyszellem pedig bevallottan hiányzik belőle, ezért nem érdekli, ki hány arénát tud megcsinálni.
Co Lee első nagylemeze óta kiemelt figyelmet fordít a vizualitásra és az univerzumépítés is fontos számára, ezért minden lemez egy új korszakot jelöl a diszkográfiájában. A bohócképzőben is megfordult rapper az első magyar nyelvű, cirkuszi koncepciót követő lemeze óta magáénak érezte a bohócimázst (idén júniusban saját cirkuszt is felhúzott a Margitszigetre artistákkal, zsonglőrökkel és késdobálókkal, ez volt a Cirque de Margaret), ennek az előadói korszaknak a végére azonban pontot tett a La Promenade-dal, most már sokkal inkább a belső folyamatok érdeklik, és a színház felé tolódás is ennek az új érának az újítása lehet.
„A cirkusz, a maskara, és a csíkos felső az eddig szolgált engem. Annak eddig volt dolga” – vallja Co Lee, aki elmondása szerint „valami sokkal emberközelibb és puritánabb irányba” tervez elmenni a jövőben.
„Engem most a mélység érdekel, és a saját lényemhez való közeledés. Ha valamilyen szinten hasonlítanom kéne a Promenade-ot a többi lemezemhez, akkor azt érzem, hogy itt vagyok a legközelebb a saját önnönvalómhoz, az esszenciámhoz, ahhoz, ami az legbelül én vagyok” – mondta az Afterben, ahol ébredő spiritualitásáról és az egó félrerakásáról is beszélt a felnőtté válás kontextusában.
„Büszke vagyok magamra, mert egy olyasfajta szellemi és érzelmi nyitottság felé haladok, amiben teljesen félre kell tenni az egómat. Ez a felnőtté válás valójában: érzem, hogy növök fel. Még nem nőttem fel teljesen, de most már történik, érzem a bőrömön.”
A La Promenade ilyen értelemben véve valóban egy tudatos, önelemző raplemez (vagy ahogy a tengerentúli rapszíntéren hívják: conscious hiphop), ami mintha a Mr. Morale & the Big Steppers-féle iskola hagyományait örökítené tovább, csak magyar nyelven. Ráadásul ez nem csak a tartalomra és a dalszövegekre igaz, a zenei alapokban is több Kendrick Lamar-szerű motívum van (Co Lee többször is beszélt arról, hogy milyen nagy inspiráció számára a Pulitzer-díjas rapper, akitől korábban az Alrightból ismert flow-t is átvette már a Jól Vagyok EP-n). Elég, ha összehasonlítjuk a United In Grief és Szomorlányok című dalokat.
Co Lee a La Promenade után sem akar lassítani: „fű alatt” készülőben van az 2022-es, angol nyelvű Air második része, és a Kolibrivel és Tembóval közös Ballagás EP is. Állítása szerint a termékeny alkotói működését annak köszönheti, hogy most már főállásban tud zenével foglalkozni, ennek pedig soha nem is akarna gátat szabni.
„Ha nem írnék most annyit, amennyit írok, kirabolnám magamat” – mondja. Rosszul csinálnám, ha nem adnék teret és időt mindennek, ami ki akar jönni belőlem."
A futószalagos termelés nála nem tudatos monetizációs kísérlet, inkább csak törvényszerű működés. „Van egy konstans kíváncsiság bennem, folyamatos megújulási és teremtési vágy. Ez nem egy olyan dolog, amit pumpálnom kell, hogy bírjam. Ez jön” – mondja, hangsúlyozva, hogy a séta még csak most kezdődött:
„Senki sem tud megállítani a saját sorsom beteljesítésében.”
A Co Lee-val készült teljes interjú itt nézhető meg.
A fotók elkészítésében közreműködött: Kersner Máté