Egy magyar fotós karanténbarátságot kötött egy rókával, a képei most rangos nemzetközi díjat nyertek

2022. április 12. – 15:56

Másolás

Vágólapra másolva

Kiosztották a Sony World Photography Awards 2022-es díjait. Az Év fotósa címet az ausztrál Adam Ferguson nyerte meg, de a díjazottak közé bekerült egy magyar fotós is. Radisics Milán a Karanténban egy rókával című sorozatát korábban a 40. Magyar Sajtófotó Pályázat Természet és tudomány kategóriájának első díjával is jutalmazták. Ugyanezzel a munkájával most nemzetközi mezőnyben győzött a Sony versenyének Természet és Élővilág kategóriájában.

A magyar fotós díjnyertes sorozatának a főszereplője egy fiatal róka szuka, amellyel Radisics a koronavírus-járvány idején, az erdőszéli háza környékén találkozott rendszeresen. Az emberlakta, falusi környezetbe nyolc hónapon keresztül minden este visszatért egy csapat róka. Közülük a legbátrabbal különleges kapcsolatot alakított ki: eleinte csak a szobája ablakából figyelte, később ki is ment hozzá, végül el is nevezte Roxynak.

„Minden alkalommal egy új arcát mutatta, és meglepett a gyors alkalmazkodásával a változó környezethez. Alkalmazkodva egy vadállat jelenlétéhez, sokat tanultam a rókák életéről, de magamról is. Sok olyan dolgot, amely remélhetőleg megváltoztatja az emberek hozzáállását, miszerint a róka veszélyes és kártevő állat”

– mondta a projektről Radisics, aki a most elnyert díjnak nemcsak szakmai visszajelzésként örül, hanem azért is, mert szerinte a sorozata így továbbélve is tudja közvetíteni azt az üzenetet, hogy fontos összhangban élni a természettel.

A Karanténban egy rókával című sorozatot az alábbiakban a szerző kísérőszövegével és képaláírásaival mutatjuk be.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy a mohával fedett hársfa tövében figyeli az eseményeket a házam udvarában, és próbálja eldönteni, hogy mennyire biztonságos számára a belépés. (Vérteskozma, 2021. január 3.)

Első alkalommal, amikor egymást láttuk, a róka megijedt, és elszaladt az udvar végi bokor mögé. Utána barátságosabb lett, de minden egyes hirtelen mozdulatomra távolabb állt. Ezekből tanulva, maradtam a besötétített szoba ablaka mögött, és onnan tanulmányoztam Roxy zavartalan mozgását.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy a fakerítésen kiharapdált lyukon keresztül átbújva érkezik a hóval borított udvarba. A felvétel mozgásérzékelő önkioldóval készült, amely két hónapig dokumentálta a helyszínt. (Vérteskozma, 2021. március 21.)

Az éjjeli vadkamera felvétele alapján a lyukat a hátsó kerítésen közösen rágta ki két hét leforgása alatt a róka és a borz, hogy könnyebben közlekedjenek az erdő és az udvar között. Azóta ez lett az udvar legforgalmasabb pontja, mert kettőjük mellett a lyukat használja a nyúl, a nyest, a mókus, az egér és a helyi macskák is.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy rivaldafényben a padra ugorva pózol a 180 éves műemlék ház tornácán. (Vérteskozma, 2021. március 21.)

Az egész udvar Roxy nagy játszótere. Minden tárgyat megszaglászott, némelyiket megharapta, amire lehetett, arra pedig felugrott. Éjjelente előre beállítottam a fényeket, mint egy filmstúdióban, és vártam a főszereplőre a besötétített szoba ablakában. Egyes esetekben erős vakufényt használtam, néha meg finom hangulatvilágítást állítottam. Dolgozni ezzel a szerethető, de megjósolhatatlan állattal nagy kihívás volt. Miközben ismerkedtem a róka életével, rengeteg technikai, fizikai és taktikai nehézséggel kellett megküzdenem. De közben én is változtam, fejlődtem, megtanultam a kütyük használatát és a fények vezérlését.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy felugrott az autó motorháztetőjére, és figyeli a bent kattogó fényképezőgép hangját. (Vérteskozma, 2021. március 28.)

Egy estén kivételesen az udvarba parkoltam, ez annyira szokatlan volt az udvarban rendszeresen járó rókának, hogy egyből felugrott, hogy megvizsgálja a helyzetet. Ezen nagyon meglepődtem, de mivel korábban is láttam nyomait az autón, nem csodálkoztam sokat. Másik jelenetre volt beállítva a felszerelés, de mivel tudtam, hogy másfél óra múlva ismét jönni fog, az autóhoz állítottam a lámpákat, és vártam. Szerencsém volt, ismét felugrott, így mindketten alkalmazkodtunk az új helyzethez.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Alulnézetből megfigyelhető, hogy a róka kitépte a szőrét a hasáról az ellés pillanataiban, hogy a szőrrel kibélelje az odút, mint egy fészket, és egyben a kicsiknek hozzáférést biztosítson a csecsekhez szoptatás közben. Mindeközben a mellső lábát a rókákra jellemző, emelt pózban tartja. (Vérteskozma 2021. március 25.)

Éjjelente, míg az ablakban ülve, Kis Hercegként vártam a rókámra, hogy besétáljon az udvarra, sokat olvastam róluk, hogy tanuljak a rókák viselkedéséről. Egy vadászenciklopédia írta le, hogy a nőstény róka az ellés pillanataiban kiharapja a szőrt a hasáról. Ezt szerettem volna dokumentálni, így amikor lapos pocakkal jelent meg az udvarban, megépítettem neki egy nagy üvegasztalt, és arra tettem neki csalifalatokat. Öt napig barátkozott a szerkezettel, majd végül felugrott rá.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Víz alatti felvétel a lefetyelő rókáról. A nyelv hossza optikai csalódás a víz torzító hatása miatt. (Vérteskozma, 2021. március 25.)

Roxy egy éjjel általában öt alkalommal jelent meg az udvarban, és megfigyeltem, hogy mindig a harmadik alkalom során ivott. Vélhetően addig már annyit evett a környező házakban, hogy megszomjazott. A felvétel csendes üzemmódban készült, állandó fényforrás mellett. A kamera búvártokba volt helyezve, és távvezérlő kábellel oldottam ki, a szobából figyelve a jelenetet.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy kapirgál a rothadó farönk belsejében. A fényképezőgépet mozgásérzékelő oldotta ki. (Vérteskozma, 2021. május 2.)

A jelenet érdekessége, hogy Roxy nem volt hajlandó benézni a hátsó udvarban lévő tuskóba, míg én figyeltem őt az ablakból. Csak körbe-körbe járta és szaglászta. Folyamatosan szemmel akart tartani engem, mert ha nem látott egy pillanatra, akkor az ösztönei azt súgták, hogy veszélyben lehet. Így nem maradt más, mint a mozgásérzékelő használata, és éjjel, amikor aludtam, még természetesebben mozgott, és elkészült a tervezett kép.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Amikor felébred a vadászösztön. Roxy megragadja és tépi a réten talált halott fácáncsibét. A füle belső részén jól látszik az ismertetőjele, a kis heg. (Vérteskozma, 2021. augusztus 21.)

Ebben az időszakban a rókák még mindig etetik az akkor már négy hónapos kicsinyeket, amelyek már nagyok, mint az anyjuk. Így sok ételre van szükségük, és ilyenkor a róka minden alkalmat megragad, hogy ételhez jusson. Például a tyúkólakat is ilyenkor szokta kirabolni. A fényképezőt egy döglött fácán mellé raktam ki, és a mozgásérzékelővel vezérelt kamera segítségével láthatjuk, hogyan ébrednek fel egy kedves és szerethető róka vadösztönei.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy mászik a törpe birsalmafára, hogy a nyestnek kirakott falatokat elrabolja. (Vérteskozma, 2021. május 2.)

Ezen az éjszakán az egyik fényképezőgéppel nyestfotózásra rendezkedtem be, de reggel nézve a felvételeket meglepődtem, hogy rókát láttam fára mászni. Ilyenkor a róka eteti a kicsinyeit, és minden egyes falatot nekik visz. Így amikor megérezte a nyestnek kirakott falatokat, felmászott értük a fára, amit a mozgásérzékelővel kioldott kamera rögzített.

Fotó: Radisics Milán
Fotó: Radisics Milán

Roxy ugrik a kőfalról, amelyről általában elhagyja az udvart. Amikor érkezett, egy alacsonyabb, 120 centis falra ugrott fel gond nélkül, távozáskor pedig a 170 centi magas falról ugrott le. (Vérteskozma, 2021. február 23.)

Mindig máshonnan érkezett az udvarba. Volt, amikor a garázs tetején pillantottam meg, néha a tornácon jelent meg, többnyire pedig a kőfalra ugrott fel, és onnan is távozott. Három hónap után teljesen megismerte az udvarban lévő tárgyakat, és nagyon otthonosan mozgott köztük. Az egész udvar egy nagy játszótér Roxynak, még ma is élvezi, amikor már a fiával együtt járják a falu udvarait.

A Sony World Photography Awards 2022 díjazottjai:

  • Az év fotósa: Adam Fergusson (Ausztrália) a Migrantes című sorozatával
  • Természet és élővilág: Radisics Milán (Magyarország) Karanténban egy rókával című sorozata
  • Építészet és design: Domagoj Burilović (Horvátország) Dorf című sorozata
  • Kreatív: Alnis Stakle (Lettország) Mellow Apocalypse című sorozata
  • Dokumentum: Jan Grarup (Dánia) The Children of the Financial Collapse in Venezuela című sorozata
  • Környezet: Shunta Kimura (Japán) Living in the Transition című sorozata
  • Tájkép: Lorenzo Poli (Olaszország) Life on Earth című sorozata
  • Portfólió: Hugh Fox (Egyesült Királyság) Portfolio című pályázatáért
  • Portré: Adam Ferguson (Ausztrália) Migrantes című sorozata
  • Sport: Ricardo Teles (Brazília) Kuarup című sorozata
  • Csendélet: Haruna Ogata (Japán) & Jean-Etienne Portail (Franciaország) Constellation című sorozata
  • Az Év Nyílt Verseny Fotósa: Scott Wilson (Egyesült Királyság) Anger Management című egyedi képével
  • Év Diák Fotósa: Ezra Bohm (Hollandia) a The Identity of Holland című sorozatával
  • Az Év Ifjúsági Fotósa: Tri Nguyen (Vietnám, 18 éves)az Under The Moonlight című képével
  • A fotózás művészetéhez kiemelt hozzájárulásért kiadott díj: Edward Burtynsky

A Sony World Photography Awards 2022 virtuális kiállítását ezen a linken lehet megtekinteni.

Kedvenceink