Ha elromlik egy autó, trélerre tesszük, és úgy visszük szervizbe, ha valami nagy dolgot kell szállítani, kamionra, netán vonatra vagy repülőre rakjuk. De mi van akkor, ha egy akkora valamit kell szállítani, ami a legnagyobb repülőnél is nagyobb, ráadásul mondjuk egy óceáni terület a végcél? Nos, ilyenkor jön kapóra a világ legnagyobb szállítóhajója vagy hivatalos besorolása szerint félig merülő rakodóhajója, a BOKA Vanguard, ami már a 275 méteres hosszával is joggal pályázik a gépszörny megnevezésre, de ha hozzátesszük, hogy több mint 110 ezer tonna súlyig képes bármit elszállítani, akkor végleg bezsebeli ezt a címet.
Persze joggal adódik a kérdés, hogy mi a fene lehet 110 ezer tonna, amit vízen kell szállítani. A BOKA Vanguard az ilyen hajókra specializált holland Dockwise hajótársaság legnagyobb gépe, elsősorban tengeri fúrótornyok, olaj- és gázipari óriáseszközök, létesítmények mozgatására alkották meg, de adott esetben akár hatalmas hajókat is képes elszállítani. A cég egy másik hajója, az MV Blue Marlin például egyszerre akár több hatalmas szállítóhajót is képes elvinni.
A 275 méteres hossza mellé 70 méter széles BOKA Vanguard 2019-ben egy hatalmas óceánjárót, a Carnival Vistát segítette ki, amikor az meghibásodott a Karib-térségben, az egyetlen környékbeli szárazdokk pedig nem volt elérhető. Úgyhogy nem volt mit tenni, a BOKA Vanguard kellett ahhoz, hogy felkapja a 323 méter hosszú, négyezer utas befogadására alkalmas óceánjárót. Ráadásul mivel a Vanguard képes szárazdokként is működni, így elszállítani sem kellett a Carnivalt, csak kiemelte azt a vízből, hogy ott helyben szereljék meg a meghibásodott hajtóműrendszerét.
De hogy csinálja mindezt a Vanguard? Ránézésre is láthatjuk, hogy nem klasszikus hajóformával van dolgunk: az ilyen félig merülő rakodóhajók alapvető tulajdonsága, hogy egy hatalmas, egyenes rakodófelületük van, amit szükség esetén a víz alá tudnak süllyeszteni a hajó speciális ballasztrendszerének köszönhetően. A Vanguard esetében akár 16 méter víz is lehet a rakodótér fölött, hogy hatalmas tárgyakat is fel vagy le tudjanak úsztatni róla. A nagy, lapos rakodótér mellett feltűnő még a Vanguard esetében öt torony is – az öt egyikében van az irányítótorony és a negyvenfős legénységet kiszolgáló többi helyiség, a többi pedig a speciális ballasztrendszer részeit tartalmazza. Amikor épp valaminek a felvételére vagy lerakására készül a Vanguard, csak ezek látszanak ki a vízből. Mindezt így kell elképzelni: