2023. április 12. – 04:57
Habár alapvetően egy szórakoztatásról szóló iparról van szó, Hollywoodban mindig is nagy szerepet játszottak a jogok: ki mit használhat fel, mit birtokol, mit filmesíthet meg, abban a megfilmesítésben mi szerepelhet, és így tovább. Nem kell annyira visszamenni az időben, hogy ennek lássuk a gyakorlati eredményeit, hiszen nem is olyan rég a Marvel nem tudta felhasználni Pókembert a saját filmjeiben, hiszen annak a karakternek a jogai még a Sonynál voltak, de hogy kicsit eltávolodjunk a szuperhősfilmektől, nemrég Nagy-Britanniában készült egy olyan David Bowie-film, amelyben jogi okokból egy Bowie-dal sem szólalhatott meg.
Nagyon leegyszerűsítve, bizonyos szerződések lehetővé teszik azt, hogy egy-egy szereplő vagy tartalom jogi birtokosa tovább rendelkezzen ezekkel a jogokkal, ha megfelel bizonyos feltételeknek. Például azzal, hogy rendszeresen készít olyan tartalmakat, amelyekben ez a szellemi tulajdon megjelenik, felbukkan, szélesebb közönséghez eljut. Az utóbbi évtizedekben pedig senki nem vitte el ezt olyan túlzásokig, mint Warren Beatty, aki foggal-körömmel, illetve rettentően bizarr tévés interjúk segítségével még a 2020-as években is életben tartja azt a Dick Tracy-karaktert, amelynek a jogait még a nyolcvanas években szerezte meg.
Dick Tracy karaktere először a harmincas években bukkant fel képregényekben, a kanárisárga hacukában rendőrködő detektív különböző, eltorzult és eltúlzott fejű gengszterek ellen vette fel a harcot. Tracy megfilmesítési joga a nyolcvanas években, a Batman környékén induló első nagy képregényfilmes hullám idején ott pattogott több rendező, forgatókönyvíró és producer között, mígnem a főszerep és a rendezői szék is ugyanahhoz a sztárhoz, Warren Beattyhez került.
A hatvanas–hetvenes évek minden túlzás nélkül ikonikus színésze (Bonnie és Clyde, McCabe és Mrs. Miller, A Parallax-terv) már Oscar-díjas rendezőnek számított a Vörösök című 1981-es eposza miatt, az 1990-ben debütáló Dick Tracy viszont inkább a ma is pompás külsőségei és a sztárparádéja miatt maradt meg a köztudatban, mintsem a népszerűsége vagy a sztorija miatt. Beattynek és operatőrének, Vittorio Storarónak sikerült megidéznie az aranykor képregényeinek egyszerű színvilágát, és a híres színészek (többek között Al Pacino és Madonna) miatt behozta a költségvetése többszörösét, de folytatás nem készült belőle.
Nem mintha Beatty nem szerette volna, ugyanis emiatt perelte be azt a céget, amelytől megszerezte a megfilmesítési jogokat még 1985-ben. A színész-rendező azért perelt, mert szerinte a Tribune Media Services nevű cég jogtalanul próbálja visszaszerezni a Dick Tracy-jogokat, amivel pedig csorbítja az ő esélyét, hogy folytatás készüljön. Az eredeti megállapodásnak viszont volt egy kitétele, amit Beattynek teljesítenie kell: a nyilvánosan nem pontosan meghatározott időszakonként a sztárnak a tévé képernyőjén vagy a filmvásznon el kell játszania Dick Tracyt. A Tribune 2006-ban felszólította a színészt, hogy két éven belül készítsen egy filmet vagy egy tévéműsort a detektívvel, mert különben a jogok visszaszállnak a céghez.
Ennek az lett az eredménye, hogy 2008-ban, a TCM műsorán megjelent egy félórás film arról, hogy Beatty Dick Tracynek öltözve berongyol a Disney stúdiójába és leül beszélgetni Leonard Maltin filmkritikussal. Illetve bocsánat, nem Beatty az, hanem maga Tracy, a színész ugyanis eljátssza, hogy ő a karakter: hogy 107 éves, ajánlja mindenkinek, hogy kisebb adagokat egyen, és a titka az, hogy gránátalmát fogyaszt. Tracy elmondja, hogy a stúdióban sem veszi le a sárga kalapját, sem a sárga kabátját – feltehetőleg azért, hogy a beszélgetés minden egyes pontján könnyen be lehessen azonosítani a karakter ismertetőjegyeit. A beszélgetés jelentős része archív felvételekből, különböző Dick Tracy-feldolgozások montázsaiból és Maltin-narrációjából áll, de például felmerül témaként, hogy ki játszotta legjobban a detektívet, Warren Beatty elmondja Dick Tracyként, hogy „Warren Beatty rendben volt […] meglepően hasonlít rám”. Beatty szövegének van egy bizonytalan, spontán hangulata, mintha ott az asztalnál találna ki mindent.
Ez a beszélgetés csak egyetlenegyszer ment le a TCM-en, de szerencsére megtalálható az interneten:
Ez az úgynevezett Dick Tracy Special a bíró véleménye szerint pont elég volt arra, hogy Beatty továbbra is rendelkezzen a karakter jogaival. De amikor 2023 elején szemfüles internetezők elkezdték böngészni a TCM műsorát, észrevettek valamit, aminek az volt a címe, hogy Tracy Zooms In, azaz Tracy zoomol, ami pontosan úgy tűnt, mintha az eredeti interjú után 15 évvel Beattyt megint kötelezte volna valaki vagy valami arra, hogy felöltse a gúnyát és eljátssza a detektívet.
És tényleg: a 2023-as változatban az akkor 85 éves színész-rendező az internet segítségével beszélget Ben Mankiewiczcel és a tizenöt évvel azelőtti beszélgetést levezénylő Maltinnal. A műsorba bőségesen be vannak vágva az előző interjú részletei, sőt egy korábbi, Beattyvel készített interjú részletei is, sőt egy adott részben Dick Tracy maga kommentálja azt a filmet, amit Beatty készített róla, és elmondja, hogy szerinte mi működik az 1990-es filmben és mi nem, és közben kritikai megjegyzéssel illeti annak a valósághoz egyáltalán nem hasonlító stílusát. Egy idő után a Zoom-beszélgetéshez csatlakozik Warren Beatty maga is, szóval megtörténik az, hogy saját magával beszélget, két különböző karakterként. Innentől kezdve a két műsorvezető ott van ugyan a képernyőn, de némán, sóbálványként megdermedve.
Dick Tracy pedig beindul, és egy hosszú tirádába kezd arról, hogy mit jelent a 2020-as években filmeket készíteni: minden gyorsan megváltozott, az emberek otthon néznek filmeket, úgy tekintenek rájuk, mint a könyvekre, amelyeket felvesznek, majd letesznek, és lehet, hogy ha Beatty szeretne egy új Dick Tracy-projektet, akkor szereznie kellene hozzá magának egy partnert, akivel meg tudna vitatni kreatív döntéseket, és különben is, lehet, hogy jobb lenne egy fiatalabb színésszel, sorozatként. A fél óránál is rövidebb adásnak pedig azzal van vége, hogy Dick Tracy és Beatty egy asztalnál ülve beszélgetnek. Hogy miről, az sajnos nem derül ki. Remélem, arról, hogy mióta a legjobb rendezőnek járó Oscar-díjat megnyerte, Beatty négy dolgot rendezett, ebből pedig kettő ilyen Dick Tracy-dilizés volt.