2022. június 23. – 23:45
Július elsején új rendszámok jelennek meg a magyar közutakon, az 1990-es évek eleje óta használt, jól ismert három betű–három szám kombinációját felváltja a négy betű–három szám alkotta rendszer, de amúgy minden más marad a régi. Vagyis a magyar rendszámrendszer nem idomul az olyan külföldi példákhoz, ahol például területi alapon osztják a rendszámokat, vagy ahol az autó helyett a tulajdonoshoz tartozik az adminisztratív megjelölés.
De van olyan rendszer is, ahol a rendszám maga a státuszszimbólum. Ez itthon is megvan persze bizonyos szinten, ha valaki szeretne valami extrát megosztani magáról, megveheti magának az OKOS-001-et, vagy akár a GAZDAG-1-et is az autójára.
Az Egyesült Arab Emírségekben viszont nincs szükség arra, hogy az ember különféle, a rendszer kereteinek megfelelő értelmes szavakat próbáljon alkotni üzenetként. Ott a rendszámtábla maga az üzenet: minél kevesebb karakter olvasható rajta, annál menőbb gazdagabb az autó tulajdonosa.
A furcsa szisztéma 2016-ban a világsajtót is bejárta, amikor egy Dubajban élő indiai üzletember, Balvinder Sahni 9 millió dollárnak, vagyis akkori árfolyamon jócskán több mint 2,5 milliárd forintnak megfelelő dirhamet költött egy rendszámtáblára, amin az állt:
D5.
Több dolog vezérelte
A nagy költekezés persze
nem úgy ment, hogy bement a helyi kormányablakba, azt mondta, kell neki egy rendszám a Rolls-Royce-ra, az ügyintéző pedig átadta neki a D5-ös rendszámot, meg egy 33 millió dirhames sárga csekket,
hogy legyen szíves a szomszéd postahivatalban befizetni. Dubajban ugyanis a legexkluzívabb rendszámokra árverésen lehet licitálni, az exkluzivitást pedig az adja, ha minél kevesebb karakterből áll az adott rendszám.
Sahnit több dolog inspirálta az őrült költekezésre:
- szeretett volna visszaadni valamit annak a városnak, amitől olyan sokat kapott, és mivel nem kell fizetnie jövedelemadót, ezért ritkán van lehetősége törleszteni;
- a szerencsésnek tartott kilences szám lebegett a szeme előtt – a D pedig az ábécé negyedik betűje, ezért a D5 pontosan 9-et ad ki;
- azt akarta, hogy a bankszámlájának megfelelő tiszteletet kapja, bárhova megy az országon belül.
Történt ugyanis, hogy amíg egy teljesen átlagos rendszámtábla fityegett a Rolls- Royce-án, egyszer kitessékelték egy puccos szállodából, mondván, nem elég előkelő az ott megszokott vendégkörhöz. Persze ahol ezrével élnek a dollármilliomosok – és jó pár milliárdos is van köztük –, valamivel ki kell lógni a pénzes tömegből.
Itt jön képbe a rendszámtábla mint státuszszimbólum: az 5 számjegyből álló rendszámok teljesen hétköznapinak számítanak, 4 számjegy már jelzi, ha valaki jól el van eresztve, a 3 számjegyes rendszámokért pedig már pár százezer dirhamet kell kicsengetni. Két számjegytől lefelé már a milliós kategóriában vagyunk – ez mostani árfolyamon potom 100 millió forintos beszállószintet jelent.
Sahni először elkezdte a két számjegyű rendszámokat vásárolgatni, övé lett a 48-as, a 49-es és a 27-es is. Majd gondolt egy nagyot, és amikor a D5-ösre is lehetett licitálni, teljesen bepörgött, a 9 millió dollárnyi összeget sem sajnálta a vágyott darabra.
Korábban már egyébként az O9-est is megvette, azért csak 24,5 millió dirhamet, vagyis kevesebb mint 7 millió dollárt fizetett. A Rolls-Royce-ok, amikhez vette a rendszámokat, egyébként még a rendszám tizedébe sem kerültek, ezeket olyan 800 ezer dollárért vehette.
Nem is ő a rekorder
Bár a drága rendszámtáblák miatt elsősorban Sahni történetét szokták elővenni – jó eséllyel azért, mert szeret is turnézni azzal a médiában, hogy övé a legdrágább tábla. De ez valószínűleg nem volt így soha, maximum a világ egyik legdrágább rendszámtáblája volt az övé. Az idén valaki 9,5 millió dollárért vitte el az AA8-as rendszámot, de ekkorra már szinte biztos nem Sahnié volt a csúcs.
2021-ben ugyanis egy katari rendszámú Lamborghini Aventador SVJ tűnt fel. Katarban hasonló a helyzet, mint az Emírségekben, minél kevesebb szám van egy rendszámtáblán, annál jobb. A Lambón látható 123-as jelölést pedig 2021-ben 10 millió euróért, akkori árfolyamon közel 12 millió dollárért vette meg egy titokzatos, nagyon gazdag illető.
De találni olyan 2008-as cikket is, amiben arról írnak, hogy a szintén az Egyesült Arab Emírségekben található Abu-Dzabiban már akkor 14,5 millió dollárt ért az 1-es rendszám, amit egy Szaíd Húri (Saeed Khouri) nevű illető vett meg, mondván, ennél jobb rendszám úgysem lesz.
Az ilyen aukciók legtöbbje egyébként fontos célokra gyűjt, például a szegények élelmezésére, és tekintve, hogy egy-egy ilyen liciten az összes rendszámból több mint 50 millió dollár is összejöhet, egészen hatékony jótékonysági kezdeményezésről beszélünk.