Az ember, aki tízszer annyit költött a rendszámtáblájára, mint a Rolls-Royce-ra, amihez megvette

2022. június 23. – 23:45

Másolás

Vágólapra másolva

Július elsején új rendszámok jelennek meg a magyar közutakon, az 1990-es évek eleje óta használt, jól ismert három betű–három szám kombinációját felváltja a négy betű–három szám alkotta rendszer, de amúgy minden más marad a régi. Vagyis a magyar rendszámrendszer nem idomul az olyan külföldi példákhoz, ahol például területi alapon osztják a rendszámokat, vagy ahol az autó helyett a tulajdonoshoz tartozik az adminisztratív megjelölés.

De van olyan rendszer is, ahol a rendszám maga a státuszszimbólum. Ez itthon is megvan persze bizonyos szinten, ha valaki szeretne valami extrát megosztani magáról, megveheti magának az OKOS-001-et, vagy akár a GAZDAG-1-et is az autójára.

Az Egyesült Arab Emírségekben viszont nincs szükség arra, hogy az ember különféle, a rendszer kereteinek megfelelő értelmes szavakat próbáljon alkotni üzenetként. Ott a rendszámtábla maga az üzenet: minél kevesebb karakter olvasható rajta, annál menőbb gazdagabb az autó tulajdonosa.

A furcsa szisztéma 2016-ban a világsajtót is bejárta, amikor egy Dubajban élő indiai üzletember, Balvinder Sahni 9 millió dollárnak, vagyis akkori árfolyamon jócskán több mint 2,5 milliárd forintnak megfelelő dirhamet költött egy rendszámtáblára, amin az állt:

D5.

Több dolog vezérelte

A nagy költekezés persze

nem úgy ment, hogy bement a helyi kormányablakba, azt mondta, kell neki egy rendszám a Rolls-Royce-ra, az ügyintéző pedig átadta neki a D5-ös rendszámot, meg egy 33 millió dirhames sárga csekket,

hogy legyen szíves a szomszéd postahivatalban befizetni. Dubajban ugyanis a legexkluzívabb rendszámokra árverésen lehet licitálni, az exkluzivitást pedig az adja, ha minél kevesebb karakterből áll az adott rendszám.

Sahnit több dolog inspirálta az őrült költekezésre:

  • szeretett volna visszaadni valamit annak a városnak, amitől olyan sokat kapott, és mivel nem kell fizetnie jövedelemadót, ezért ritkán van lehetősége törleszteni;
  • a szerencsésnek tartott kilences szám lebegett a szeme előtt – a D pedig az ábécé negyedik betűje, ezért a D5 pontosan 9-et ad ki;
  • azt akarta, hogy a bankszámlájának megfelelő tiszteletet kapja, bárhova megy az országon belül.

Történt ugyanis, hogy amíg egy teljesen átlagos rendszámtábla fityegett a Rolls- Royce-án, egyszer kitessékelték egy puccos szállodából, mondván, nem elég előkelő az ott megszokott vendégkörhöz. Persze ahol ezrével élnek a dollármilliomosok – és jó pár milliárdos is van köztük –, valamivel ki kell lógni a pénzes tömegből.

Itt jön képbe a rendszámtábla mint státuszszimbólum: az 5 számjegyből álló rendszámok teljesen hétköznapinak számítanak, 4 számjegy már jelzi, ha valaki jól el van eresztve, a 3 számjegyes rendszámokért pedig már pár százezer dirhamet kell kicsengetni. Két számjegytől lefelé már a milliós kategóriában vagyunk – ez mostani árfolyamon potom 100 millió forintos beszállószintet jelent.

Sahni először elkezdte a két számjegyű rendszámokat vásárolgatni, övé lett a 48-as, a 49-es és a 27-es is. Majd gondolt egy nagyot, és amikor a D5-ösre is lehetett licitálni, teljesen bepörgött, a 9 millió dollárnyi összeget sem sajnálta a vágyott darabra.

Korábban már egyébként az O9-est is megvette, azért csak 24,5 millió dirhamet, vagyis kevesebb mint 7 millió dollárt fizetett. A Rolls-Royce-ok, amikhez vette a rendszámokat, egyébként még a rendszám tizedébe sem kerültek, ezeket olyan 800 ezer dollárért vehette.

Nem is ő a rekorder

Bár a drága rendszámtáblák miatt elsősorban Sahni történetét szokták elővenni – jó eséllyel azért, mert szeret is turnézni azzal a médiában, hogy övé a legdrágább tábla. De ez valószínűleg nem volt így soha, maximum a világ egyik legdrágább rendszámtáblája volt az övé. Az idén valaki 9,5 millió dollárért vitte el az AA8-as rendszámot, de ekkorra már szinte biztos nem Sahnié volt a csúcs.

2021-ben ugyanis egy katari rendszámú Lamborghini Aventador SVJ tűnt fel. Katarban hasonló a helyzet, mint az Emírségekben, minél kevesebb szám van egy rendszámtáblán, annál jobb. A Lambón látható 123-as jelölést pedig 2021-ben 10 millió euróért, akkori árfolyamon közel 12 millió dollárért vette meg egy titokzatos, nagyon gazdag illető.

De találni olyan 2008-as cikket is, amiben arról írnak, hogy a szintén az Egyesült Arab Emírségekben található Abu-Dzabiban már akkor 14,5 millió dollárt ért az 1-es rendszám, amit egy Szaíd Húri (Saeed Khouri) nevű illető vett meg, mondván, ennél jobb rendszám úgysem lesz.

Az ilyen aukciók legtöbbje egyébként fontos célokra gyűjt, például a szegények élelmezésére, és tekintve, hogy egy-egy ilyen liciten az összes rendszámból több mint 50 millió dollár is összejöhet, egészen hatékony jótékonysági kezdeményezésről beszélünk.

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom