Világhírű klipeket rendezett a 90-es években, bizarr balesetben halt meg

2022. május 19. – 04:59

frissítve

Világhírű klipeket rendezett a 90-es években, bizarr balesetben halt meg
Spike Jonze egy fotót mutat Jhoan Camitzról a rendezőről készült dokumentumfilmben – Forrás: Von Film / Vimeo

Másolás

Vágólapra másolva

2000 augusztusában Ivory Davis, a Yo-Yo Records nevű hiphop-lemezkiadó főnöke a terepjárójában ült a Club NV nevű klub előtt New Yorkban, amikor odasétált hozzá egy fegyveres, és négyszer rálőtt. A huszonhét éves Davist hat hónappal korábban is le akarták lőni, most viszont kétszer sikerült is eltalálni. A férfiben maradt annyi életerő, hogy gázt adjon, és elhajtson.

Két háztömböt sikerült kacsáznia a városban éjszaka, de elvesztette az irányítást a kocsija felett. Felment a járdára, és elütött egy gyalogost, csak egy étterem bejárata állította meg a Range Rovert hajnali háromnegyed ötkor. Davis a helyszínen meghalt, a gyalogost pedig kórházba szállították, ahol belehalt a sérüléseibe.

A gyalogos a svéd Jhoan Camitz volt, aki egy barátját látogatta meg New Yorkban. A 38 éves Camitz a kilencvenes évek egyik legismertebb reklámrendezője volt, aki egy csapásra ismerté tette a Spice Girlst a Wannabe videoklipjével, és aki a balesete idején éppen az első játékfilmjén dolgozott, ami az Already Dead című Denis Johnson-regény adaptációja lett volna.

A stockholmi születésű Camitzot a szakma leginkább reklámrendezőként ismerte meg a kilencvenes években, rengeteg reklámot készített a Dieselnek, a Nike-nak, az Orangina üdítőitalnak, az évtizedtől megszokott harsány, ma már néha azért problematikus stílusban. Temérdek díjat nyert vele, bezsebelt egy arany és egy ezüst fődíjat is a Cannes Lions reklámfilmes fesztiválon is, és megnyerte az ANDY-díjat egy Volkswagennek készített filmjével.

A korábban szobrászként és bútortervezőként is dolgozott Camitz a kilencvenes évek elején kezdett el rendezni videoklipeket, olyan, totálisan elfeledett svéd előadóknak, mint a Cam vagy a This Perfect Day, de az ismeretségét nem ezekkel szerezte. A hetvenes évek végén a Diesel nevű, Renzo Rosso által alapított farmercég éppen próbált valahogy megkapaszkodni akkor, amikor a farmer neve egyet jelentett a Levi’s-szel. Az olasz cég a kilencvenes években felkérte a svéd Paradiset reklámügynökséget, hogy készítsen reklámanyagokat a több mint 80 országba, ahol a Diesel ruháit kapni. A Paradiset akkor még egyéves sem volt, de készen állt a feladatra, ők voltak azok, akik kitalálták a Diesel: For Successful Living (Diesel: A sikeres élethez) szlogent, és azt is, hogyan lehetne megkülönböztetni a brandet a konkurenciától.

Például harsány, színes, ironikus reklámokkal. Maga az alapító Rosso mondta, hogy a divatreklámok a kilencvenes évek elején egyet jelentettek nagyon elegáns, fekete-fehér, híres modellekkel teli filmekkel, ők pedig ennek az ellenkezőjét hozták létre. És ennek a stílusnak volt az egyik képviselője Camitz is. A Diesel 1995-ös kampányát arra építette fel, hogy nem direktben farmert adnak el – a reklámok úgy tűnnek majd, mintha valami teljesen más termékhez készültek volna. Született egy olyan szpot, amiben mintha japán csodamosószert árulnának, egy olyan, amiben afrikai hajsprét, amitől az embernek rögtön afrofrizurája lesz, és egy olyan is, amiben egy indiai szuperfarmeranyagot. (Igen, abszolút arra épültek a reklámok, hogy egy messzi, egzotikus világ popkultúráját koppintották le nyugat-európai emberek, de ez volt dióhéjban a kilencvenes évek.)

Így festett az afrikai változat, amit szintén Camitz rendezett:

A Diesel-reklámok jellemzően az akkor még mindig aranykorát élő MTV-n mentek – úgyhogy adta magát, hogy a Spice Girls menedzsere felkérje Camitzot, hogy készítse el a brit lánycsapat legelső videoklipjét a Wannabe című dalhoz.

Camitz eredeti ötlete az volt, hogy egy barcelonai szállodában randalírozzanak a lányok, ez végül meghiúsult, amikor nem sikerült leszervezni a helyszínt, úgyhogy maradtak Londonnál, a St. Pancras Grand Hotel épületénél. Maga a klip egy beállításnak tűnik, de van benne egy vágás úgy 2:40-nél, összesen az egészet négyszer vették fel. A videó jelenleg 570 millió megtekintésnél tart a Youtube-on, ami nagyjából megfelel annak, hogy 1996-ban mennyit ment az MTV műsorán hetente:

Melanie Chisholm, azaz Mel C úgy emlékezett vissza a rendezőről készült dokumentumfilmben, hogy egy igazán türelmes ember volt, aki bírta idegekkel, hogy éppen életük első videoklipjét forgatják vele. A Wannabe őrületes siker lett, Camitz pedig még mindig nagyon is aktív reklámfilmes volt, a következő években készített filmeket a Volvónak, a Volkswagennek, a Nike-nak is.

És még két videoklipet, mind a kettőt a svéd Eagle-Eye Cherrynek, és ugyan a második kevésbé lett ismert, az első megint kikerülhetetlen volt az MTV-n. A Save Tonightról beszélek, az érdekes módon szintén egy beállításosnak tűnő, de különböző rejtett vágásokkal készült klipről, amiben Cherry eljátszik egy féltucat különböző karaktert egy fekete-fehér, Stockholmban játszódó sztoriban. Amikor a rendező és a zenész először találkozott, hogy megbeszéljék, milyen klip is dukálna a számhoz, Cherry csak annyit kért, ne legyen benne sok vágás. Nem is lett:

Utána elkészült a Permanent Tears is, de az több mint húsz év távlatából maximum lábjegyzetnek maradt fenn, a Save Tonightot ezerszer többen látták Youtube-on.

Camitz közben az Egyesült Államokba költözött, többek között Spike Jonze kliprendezővel gondolkodtak egy közös produkciós cég alapításában, összejött Emiliana Torrini énekesnővel, és találkozóról találkozóra járt Los Angelesben, hogy megvalósíthassa a nagy álmát, és elkészítsen egy játékfilmet. Ismerősei szerint a legtöbb producer lepattintotta a rendezőt, mert nem teljesen egyeztek az ambíciói azzal, amiket ők kerestek. Végül sikerült megállapodni abban, hogy nekiveselkedik az Already Dead adaptációjának. Nem sokkal később viszont az a Range Rover elütötte New York utcáján.

Camitzról (aki egyébként Johanként született, de Jhoanként írta a nevét) a svéd tévé dokumentumfilmet is készített, amit 2019-ben mutattak be. Ezt a filmet itt lehet megnézni:

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!