Az F–35-ösök pilótáinak sisakja drágább egy luxusautónál, és napokig tart a személyre szabásuk

2022. május 04. – 05:30

Az F–35-ösök pilótáinak sisakja drágább egy luxusautónál, és napokig tart a személyre szabásuk
Ethan Howell őrnagy pilótaruhát és az F-35B Lightning II ötödik generációs repülőgép vezetéséhez tervezett sisakot visel a tengerészgyalogság Beaufort légibázisán – Fotó: Jeff J Mitchell / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Az F–35 Lightning II a világ legfejlettebb harci repülője, olyasmi, amelyre tényleg minden körülmények között lehet számítani, és bármilyen helyzetben feltalálja magát. A legtöbben ugyanakkor inkább arról ismerik az amerikaiak ötödik generációs szuperrepülőjét, hogy irreálisan sok pénzbe került a kifejlesztése, a szolgálati ideje alatt több mint 1,7 billió dollárt költhetnek el az eredetileg 200 milliárdosra tervezett projektre.

De az is lehet, hogy még többet, egy néhány napja kiadott jelentés szerint a Pentagon úgy is ragaszkodik a gépek megvásárlásához, hogy több alkatrészt még nem sikerült megfelelően tesztelni.

Egyetlen F–35-ös repülő ára mindent figyelembe véve típustól függően durván 110 és 136 millió dollár közé tehető, ami ekkora léptéknél aprópénznek is mondható, az átlagember számára azonban még a vadászpilóták 400 ezer dolláros (durván 145 millió forintos) sisakja is szürreális. Azt persze hozzá kell tenni, hogy ezért tényleg észbontóan fejlett hitech sisakot kapnak a pilóták, de ennek a rengeteg pénzen túl is megvan az ára.

A légierő tavaly nyáron kiadott közleménye alapján nemcsak a vadászgépek karbantartása emészt fel rengeteg pénzt és munkát, hanem a sisakoké is, ezeknek ugyanis (minden más felszereléshez hasonlóan) tökéletesen passzolnia kell a pilótákra, mielőtt azok beülnének a repülőbe. Az F–35-ösök pilótái mindannyian személyre szabott sisakot kapnak, és ezt egy két napos procedúra előzi meg. Első lépésként lemérik és beszkennelik a pilóták fejét, majd legyártanak egy egyedi bélést, amelyet a pilóta a sisakba tud illeszteni.

Ha ez megvan, jöhet a finomhangolás, vagyis a sisak optikai megjelenítőinek összehangolása a pilóta szemével, itt pupillométerrel határozzák meg a pupillák szélességét és fényérzékenységét. Ez azért rendkívül fontos, mert a vadászpilóták sisakja tényleg elképesztően sokat tud, nagyjából olyan, mintha egy repülős videójátékot nézne az ember. A belső kijelzőn minden fontos információ szerepel, bárhová is néznek éppen, éjjellátó és hőkamerás képet is meg tud jeleníteni, és a repülő aljára szerelt kamerák képét is ki tudja vetíteni a pilóta elé, ehhez csak le kell néznie a kamerák felé.

Az tehát egyértelmű, hogy a sisak rendkívül fontos eszköz a pilóták számára, így nem meglepő, hogy rendszeresen karban is kell tartani. A sisakot minden repülés előtt és után megvizsgálják, de 105 naponta legalább egyszer biztosan megnézik, és azt is leellenőrzik, hogy továbbra is megfelelően illeszkedik-e a pilóta fejére, hogy garantálják a biztonságot és a megfelelő működést. Ilyenkor a pilótáknak teljes felszerelésbe kell öltöznie, hogy a karbantartók tüzetesen végignézhessenek mindent. Ez elsőre talán hülyeségnek tűnhet, de a sisakok különösen kényesek,

néhány felszedett kiló vagy egy új frizura is elég ahhoz, hogy ne illeszkedjenek tökéletesen a pilóták fejére.

Az egyénre szabott sisakok egyébként nem számítanak újdonságnak, már a negyedik generációs F–15-ösök pilótái is ilyenekkel repültek, és szemvezérléses célzórendszerhez is volt már hozzáférésük, de az F–35-ösök sisakjai tényleg minden eddiginél fejlettebb technológiával lettek felszerelve. Ez jól látszik azokon a 2017-ben nyilvánosságra hozott felvételeken is, amelyek az F–35-ös sisakjával készültek. Az itt megnézhető felvételeken nemcsak az látszik, hogy mennyire jól látnak a pilóták éjszaka is a sisak miatt, hanem az is, ahogy a repülőre szerelt kameráknak köszönhetően lényegében át tudnak nézni a gép testén, mindez pedig szinte teljesen természetesnek hat.

Az tehát jól látszik, hogy az F–35-ös tényleg minden tekintetben lenyűgöző gép, de ahogy azt fentebb is említettük, az is biztos, hogy nem ez a legátgondoltabb védelmi projekt a hadtörténelemben. A már említett jelentés szerint egyes kulcsfontosságú alkatrészek és tesztelési fejlesztések 2029 előtt nem lesznek készen, így néhány év múlva minden korábban vásárolt gép költséges felújításra fog szorulni. A jelentés szerint egyébként még mindig 826 tételesre rúg a hibalista, és ebből négy konkrétan veszélyt jelenthet a vadászgép biztonságos működésére. Így aztán nem meglepő, hogy a már szolgálatba állított F–35-ösök a hivatalos jelentések szerint „a vártnál rosszabbul teljesítenek”, és továbbra is vannak gondok a megbízhatóságukkal. De legalább a sisak tényleg lenyűgöző, legalábbis amikor éppen nincsenek gondok az éjjellátó kamerával.

Felhasznált források

  • An F-35 pilot’s helmet costs more than a Ferrari and takes two days to get fitted (Task & Purpose);
  • The $1.7 Trillion F-35 Fighter Jet Program Is About To Get More Expensive (Reason)
Mi akkor is kérdezünk, ha valaki nem akar válaszolni Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogass