A brunei szultán 5 milliárd dolláros autógyűjteménye csak úgy rohad a dzsungelben

2022. április 5. – 05:05

Másolás

Vágólapra másolva

Rengeteg ember valamilyen gyűjtőszenvedélyben éli ki a hobbiját, legyen szó bélyegről, szalvétáról vagy bármi másról. De mit gyűjt a világ egyik leggazdagabb uralkodója? Hát persze, hogy olyan autóritkaságokat, amikből más, sima mezei milliárdos egyet is alig tud megkaparintani.

Főhősünk nem más, mint Hassanal Bolkiah, vagy teljes nevén Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu'izzaddin Waddaulah ibni Al-Marhum Sultan Haji Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien, aki 1967. október 4-e óta Brunei szultánja, és aki családjával együtt szó szerint úgy tárazta be az autóritkaságokat, mint más a bélyegeket, csak hát egészen más ligában játszottak a bélyeggyűjtőkhöz képest.

Hassan Bolkiah brunei szultán 2008-ban – Fotó: Handout / BRUNEI MINISTRY OF INFORMATION / AFP
Hassan Bolkiah brunei szultán 2008-ban – Fotó: Handout / BRUNEI MINISTRY OF INFORMATION / AFP

Nem árt persze tudnia a szárazföldön egyedül Malajziával határos délkelet-ázsiai országról, hogy kőolajban és földgázban is meglehetősen gazdag, a szultán pedig lényegében a teljes államkincstár fölött úgy rendelkezik, mintha az az ő játszótere lenne. Mert hát az is. Brunei maga 1984-ben lett független Nagy-Britanniától, a függetlenedés pedig elég volt ahhoz, hogy Hassanal Bolkiah szultán 1997-re a világ leggazdagabb embere legyen. Ezt a pozíciót egy ideig tartotta is, aztán mindenféle gazdasági hatások miatt előbb a top 10 végére csúszott, majd a top 50-ből is kikerült, a mostani (valójában a 2010-es évek közepi) vagyonát pedig már csak rongyos 20 milliárd dollárra becsülik.

Ez persze még mindig elég neki ahhoz, hogy a világ egyik leggazdagabb uralkodója legyen, és hát mint ilyen, szereti is megmutatni, hogy van mit a tejbe aprítania.

Brunei függetlenedése után Hassanal Bolkiah és a szultáni család masszív autógyűjtésbe kezdett, és amikor azt mondjuk, masszív, azt úgy kell érteni, hogy szupermasszív. Az 1990-es években például

a világon eladott összes Rolls-Royce fele egyenesen Bruneibe ment.

Mára állítólag 500 Rolls-Royce-nál járhat az uralkodói család. Azért csak állítólag, mert a gyűjtemény pontos méretét és tartalmát a családon kívül valószínűleg senki sem ismeri, tekintve, hogy a szultán csak pár darabbal büszkélkedik, a többit elzárva tartja, mint egy aranytallérokból álló hegyen pöffeszkedő sárkány valami fantasy regényből.

A gyűjtemény teljes méretét is nehéz belőni, egyesek szerint úgy 2500 autóról lehet szó, mások 4000-et emlegetnek. Egy Michael Sheehan nevű kaliforniai autókereskedő a 2000-es évek elején testközelből láthatta a szultán gyűjteményének pár darabját, a megszorult uralkodó ugyanis jóval érték alatt túladott pár darabon.

Sheehan meglehetősen zavarba ejtő dolgokat látott Bruneibe érkezése után. A szultán ugyan építtetett egy egész halom, autókkal tematikusan feltöltött kétszintes garázs/raktárat a trópusi klímájú ország dzsungelében, azokban viszont nem járatták a légkondit, így

az autók egy része szó szerint rohadásnak indult a dzsungelben.

Sheehan fotóin penészedő, borzalmas állapotban levő bőrüléseket és bőrrel bevont kormányokat, illetve a párától csuromvizes autóbelsőket lehetett látni, de volt olyan szabad téren tárolt Rolls-Royce is, aminek a kormányából szó szerint kiolvasztotta a habszivacsot a tűző nap. Hogy azóta beindították-e a légkondit, vagy mi lett az autókkal, nem tudni, így azt sem, hogy a hanyagság mekkora károkat okozott. Márpedig volt, illetve még van is miben kárt tenni.

Ahogy már említettük, pontos lista nincs a szultáni autóflottáról, de azt lehet tudni – főleg az autóvásárlás céljából a helyszínre utazó Sheehan beszámolójából – hogy van olyan kétszintes, szintenként 120 autót befogadó garázs, ami csak Porschékkal van tele, egy másikban pedig csak koromfekete Mercedes 500 SL-ek és SEL-ek sorakoznak katonás rendben. A Mercedesek fő gondja az volt, hogy jobbkormányos kialakítással rendelték őket, légzsák viszont nem volt bennük, így az amúgy is limitált piac lényegében nullára redukálódott, ahova eladhatták volna őket.

Különböző bírósági iratokból tudni, hogy 2000 előtt – akkori árfolyamon – 475 millió dollárt költöttek Rolls-Royce-okra, az olasz Pininfarina tervezőcégnek pedig 78 millió utaltak különböző Ferrarik egyedivé alakítására.

A fentiek mellett tucatnyi Aston Martint, Jaguart, Lamborghinit, illetve száznál is több Ferrarit és Bentleyt rejtettek a garázsok. Egy részüket nem hogy az átlagember, de lényegében senki más számára nem elérhető módosításokkal, mint például félautomata váltóval felszerelve.

A nyolc „raktár” között állt egy üvegépület is, a szultánék itt tartották a legféltettebb kincseiket – a valaha elkészült hat darab McLaren F1 LM sportautóból hármat, egy Ferrari 288 GTO Evót, egy Ferrari F50-et és egy F40 LM-et toltak be ide többek között. Az épület alatt egy ablaktalan teremben további F40-esek és 288 GTO-k álltak halomban.

A gyűjteményben egészen speciális darabok is helyet kaptak, mint a Le Mans-i 24 órás versenyre készített Mercedes CLR „utcai” verziója, vagy egy teljesen egyedi, a korát megelőző, Dominator névre keresztelt Bentley kombi, amiből hatot is rendeltek, darabját 4,6 millió dollárért. A Bentley soha senki másnak nem gyártott ebből a típusból. Folytatva a listát, a külön brunei kérésre készült Ferrari FX-ből hatot is vettek – csak egy élte túl a dzsungelkínzást –, de beszerezték a BMW Nazca C2 koncepcióautóját is. Sőt, olyan autóból is gyűjtöttek be maguknak, aminek létezését a Ferrari 18 éven át tagadta: a szintén hat darabban készült Ferrari F90-est. De négyajtós sima és kombi Ferrarikat is készíttettek maguknak.

A Sheehan által megvizsgált mintegy 2500 autó nagy részében alig volt pár kilométer, ám mivel borzalmas körülmények között tárolták őket, és 2002-ben a többségüket már legalább 5 éve be sem indították, úgy találta, hogy legalább 2000 autó menthetetlen, értéktelen darabbá romlott le.

Még ha mindegyik remek állapotban is lenne, az sem emelné a kollekció fényét, hogy a darabok túlnyomó többsége az 1980-as évek legvégéről, illetve az 1990-es évekből származik – ekkor lett hihetetlenül gazdag a szultáni család, és ekkor adták le vég nélkül a megrendeléseket. Nincsenek antik darabok, nincsenek új modellek, amerikai kocsiból is csak egy, egy Chevrolet C1 Corvette – tehát meglehetősen egyhangú a kollekció, aminek értéke a csúcson, tehát valamikor 2000 előtt 5 milliárd dollárra rúghatott.

Források: Gizmodo | Donut Media

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!