Az elefánt, ami folyóba ugrott egy függővasútról, és túltélte

2021. október 13. – 04:51

frissítve

Az elefánt, ami folyóba ugrott egy függővasútról, és túltélte
Tuffi elefánt kiugrik a wuppertali függővasútból – manipulált képeslapon – Forrás: Ismeretlen

Másolás

Vágólapra másolva

A tömegközlekedés számtalan formát ölthet, ezek pedig az épp aktuális kortól függően néha erősen belecsúsznak a lenyűgöző kategóriába. Hihetetlen tájakon suhanó vonatok, minden korábbinál gyorsabb vagy kényelmes repülőjáratok ugyanúgy ámulatba ejthetnek, ahogy mondjuk a Titanic vagy más hatalmas luxusgőzösök tették egy transzatlanti út esetén egykoron. Speciális eset, amikor egy kivételes közlekedési mód egy város mindennapjaiba épül be – ilyen például a nyugat-németországi Wuppertal függővasútja, amihez egy egészen bizarr baleset is kapcsolódik egy elefánt főszereplésével.

Maguk a függővasutak igazából még 2021-ben is eléggé futurisztikusnak tűnhetnek, hiszen egy középen futó sínre felakasztva közlekednek. A rendszer olyannyira szokatlan, hogy bárki két kezén meg tudná számolni az épp működő vagy valaha működőképes függővasútvonalak számát, merthogy összesen kilenc van ezekből – máig működőből pedig mindössze hat.

Ez a kilenc (és ez a hat) ráadásul elég kis területre korlátozódik. Négy függővasút működik Németországban, kettő Japánban – további egy japán függővasút működését 2019-ben függesztették fel, egyet 1975-ben bontottak el, illetve volt még egy Indiában, ami megépült ugyan, de soha nem adták át hivatalosan, 2013-ban pedig le is bontották.

Ami összeköti ezeknek a függővasutaknak a többségét, hogy viszonylag rövidek, a hat működőből kettő van csak, aminek pályája hosszabb, mint 13 km, a többi lokalizáltabb közlekedést segít, vagyis vagy két közeli városrészt köt össze, vagy egy egyetemi kampuszon, esetleg repülőtéren vagy állatkerten belül működik (vagy működött).

A wuppertali függővasút – Fotó: Stefan17675 / Wikimedia Commons
A wuppertali függővasút – Fotó: Stefan17675 / Wikimedia Commons

A még létező függővasutak közül a leghosszabbat Japánban, Csibában találni, ez 15,2 km-es, összesen két vonallal és 18 megállóval, utána a 13,3 km hosszú, 20 megállóból álló, napi 82 ezer utast kiszolgáló wuppertali függővasút jön, amely egyben a világ leghosszabb ideje működő ilyen közlekedési eszköze, ugyanis több mint százhúsz éve, 1901. március 1-én adták át.

Ez persze nem kis dolog volt, olyannyira, hogy II. Vilmos német császár már az átadás előtt ki akarta próbálni az annak idején – meg talán még most is – teljesen futurisztikus közlekedési eszközt. Persze az nem dukál, hogy a német császár olyan kocsival utazzon, amit a pórnépnek szántak, úgyhogy csak az ő kedvéért készítettek egy kifejezetten díszes kocsit, a Kaiserwagent, amelynek másolata egyébként a mai napig közlekedik a vonalon. A több kocsi pedig már a 15. generációs fejlesztés eredményét mutatja, és úgy néz ki, mint egy űrvillamos valami sci-fiből.

A függővasút amellett, hogy meglehetősen biztonságos, azért nem hibátlan. Wuppertalban 1917-ben két kocsi ütközött össze, 1968-ban egy teherautó kaszálta el az egyik tartópillért, ami miatt összeomlott a pálya egy része, de szerencsére egy kocsi sem zuhant le a helyéről. 1997-ben egy kocsi nekiütközött egy pillérnek, 14 ember sérüléséhez vezetve, két évvel később, 1999-ben viszont már halálos tragédia is történt a vonalon. Az esetre sokak emlékezhetnek is – a pályán felújítást végző munkások elfelejtettek eltávolítani egy, a sínre rögzített vasdarabot, ami miatt az egyik, keletre tartó kocsi a folyóba zuhant, öt ember halálát okozva. 2008-ban egy daruskocsival történt ütközés hasította fel konzervnyitóként az egyik kocsi alját, 2013-ban és 2018-ban pedig előbb 260, majd 350 méternyi darab szakadt le az áramot vezető harmadik sínből.

A wuppertali függővasút mostani kocsija – Fotó: Ina Fassbender / AFP
A wuppertali függővasút mostani kocsija – Fotó: Ina Fassbender / AFP

Tuffi kiugrik a vonatból

A sor persze nem lenne teljes a wuppertali függővasútnak – a belőle tapasztalható látvány mellett – világhírnevet szerző 1950-es esettel. Ekkor egy cirkuszigazgató gondolta úgy, hogy megpróbálja hírverésre használni a függővasút csodáját. Mindezt úgy képzelte el, hogy betuszakolna egy fiatal, négyéves elefántot a függővasút egyik kocsijába, hogy azon megutaztassák egy kicsit. Csakhogy az elefánt – nem túl meglepő módon – elég rosszul reagált a függővasutazásra, és miután teljesen bepánikolt, kivetette magát a kocsiból, bele a folyóba.

Az elefántok természetesen jó úszók, de David Attenborough legyen az ember a talpán, ha ezt a megfigyelést úgy akarja elvégezni, hogy előtte egy 12 méter magasan suhanó függővasútból kizuhant elefántot figyel meg. A zuhanás ellenére, csodával határos módon az elefánt mind a zuhanást, mind a folyóban fürdést túlélte, és 1989-ig életben is maradt, további cirkuszokban szolgálva.

A Tuffi néven ismertté vált állat egyébként innen is kapta a nevét, tuffi ugyanis olaszul búvárkodást, víz alá merülést jelent. A kis híján tragikus baleset a mai napig elég jó turisztikai mellékvágány a városban, magát a balesetet ábrázoló manipulált illusztráció is képeslapként született, de van bronzszobor, falfestmény és mindenféle egyéb szuvenír is emléket állít az elefántzuhanásnak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!