Feltámadt az eltitkolt unokaöcs, aki valójában saját anyjának a gonosz ikertestvére

2021. július 17. – 10:02

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Szombaton este 23 év és 10 456 rész után véget ér a messze leghosszabb magyar tévésorozat, a Barátok közt. 23 év nem kevés idő, az alatt az ember kijárja az iskolákat, leérettségizik, sőt, még diplomát is szerezhet, vagyis a NER életpályamodellje alapján már túl is teljesíti azt a szintet, ami egy államtitkári pozícióhoz kell. Úgyhogy kezdetnek rögtön süvegeljük meg a Barátok közt teljesítményét, és gondoljunk arra, melyik minisztériumban képzelnénk el a jövőjét.

A 23 év, illetve az azalatt leadott 10 456 epizód viszont maximum kisöcs, de inkább gyerekstátuszt ad a Barátok köztnek a tévétörténelem legsúlyosabb mamutsorozatai között. Nem meglepő módon a magyar szappanopera-királyhoz hasonló műfajban kell keresni az igazi nagykutyákat, bár lehet, hogy a földrészt elsőre rosszul lőnénk be.

Ha az első tippünk a leghosszabban futó sorozatok hazájára Dél-Amerika lett volna, akkor nagyot tévedtünk. A már-már paródiaszerűen váratlan csavarokkal, semmiből felbukkanó vagy épp feltámadó rokonokkal, indokolatlanul változó családi kapcsolatokkal operáló közép/dél-amerikai sorozatok döntő többsége ugyanis úgynevezett telenovela, nem a klasszikus értelemben vett szappanopera – a két műfaj között a döntő különbség, hogy a telenovela vagy teleregény általában egy kerek történetből áll, ami rendszerint egy évadban befutható, míg a szappanoperákban számtalan, párhuzamosan futó történetszál van, amiket a végtelenségig lehet nyújtani.

Az itthon népszerűbb latin-amerikai megasorozatok közül a Marimar 150, a Paula és Paulina 120, az Esmeralda 137, de még az extrém nagyot futó Vad Angyal is csak 270 részt ért meg – ezek szinte semmik a Barátok közt 10 ezer fölötti számához képest.

A Barátok közt szereplői ünneplik a 10 000. epizódot 2020. augusztus 16-án – Fotó: Barátok közt / Facebook

A Barátok közt egyébként a maga 10 456-os epizódszámával egészen előkelő helyen van a világ leghosszabb sorozatai között, ennél több részig csak 9 sorozat jutott – ezekből az egyik egy francia tévés vetélkedő, egy másik pedig egy német animációs gyereksorozat, a Homokemberke. Nem mellesleg amúgy ez az abszolút rekorder, 1959 novembere óta fut, és már több mint 22 ezer résznél jár.

A többi – nem meglepő módon – mind szappanopera, de talán meglepő módon kivétel nélkül mind amerikai (a plusz egynek majd idehúzott Coronation Street meg brit), szóval ennyit arról, hogy Dél- és Közép-Amerika a szappanopera igazi otthona. A sorozatok egyébként számtalan ma ismert sztár karrierjét is berobbantották, párat fel is sorolunk lentebb.

A korrekorder brit

A brit Coronation Street epizódszámban még százzal sem marad el a Barátok közttől, ám mivel még mindig fut (heti öt részt sugároznak), pár hónap, és beelőzheti majd a magyar csúcstartót. Ez a listánkon a plusz egy, ám valóban megérdemli a helyét, már csak azért is, mert 1960-ban indult, és még mindig fut. Hogy ez mennyire régen volt, jól jelzi, hogy anno fekete-fehérben kezdett a sorozat, később váltottak aztán színes formátumra. A 60-nál is több év persze nem múlt el fordulatok nélkül, sokkal lenyűgözőbb viszont, hogy az egyik szereplő, William Roache 60 éve játssza ugyanazt a karaktert, Ken Barlow-t a sorozatban. Eleinte diák volt, aztán újságíró, majd munkanélküli lett, a végére pedig nyugdíjas.

A királynő látogatása a Coronation Street forgatási helyszínén Manchesterben 1982. június 1-jén – Fotó: Tim Graham Photo Library / Getty Images

A Coronation Street 2010-ben a leghosszabban futó tévésorozat címét is elnyerte, amikor az 1956-ban indult amerikai As the World Turns véget ért, és a brit kultstátusz jellegét jól mutatja, hogy még Károly herceg is felbukkant benne egyszer.

Amerika színre lép

Az As the World Turns sorozatról kicsit később, előbb nézzük a listánk nyolcadikját, az All My Childrent, amely 1970–2011 között 42 évadon és 10 755 részen át futott, és két évtizedig meghatározó volt az amerikai szappanoperák piacán. A Philadelphia egy fiktív elővárosában játszódó sorozat a műfaji követelményeket tökéletesen hozva tele volt botrányokkal és váratlan dolgokkal – az egyik, a semmiből feltűnő karakterről, Kendallről például később kiderült, hogy egy másik szereplő eltitkolt, 14 évesen megszült, majd örökbe adott lánya. Ráadásul dupla csavar volt a karakter körül, eredetileg ugyanis Sarah Michelle Gellar játszotta a szerepet, de később lecserélték őt Alicia Minshew-ra. De feltámadás nélkül sem igazi szappanopera egy szappanopera – az egyik, drámai jelenetben meghalt szereplő 20 (!) évvel később visszatért, hogy kiderüljön, a családját védelmezve rendezte meg a saját halálát.

Jelenet az All my children sorozatból 1970-ből. A képen Rosemary Prinz, Ruth Warrick és Richard Hatch – Fotó: Walt Disney Television / Getty Images

Gellar 1997-ben így foglalta össze a szappanoperás karakterét (akit két évig játszott) a New York Timesnak: „Elcsábítottam a mostohaapámat, és amikor nem akart velem lefeküdni, lefeküdtem az istállófiúval, nemi erőszakot kiáltottam, az anyám pedig leszúrta egy levélbontóval. Aztán börtönbe kerültem hamis tanúzásért, elégettem a szüleim válási papírjait, és bezártam a kishúgomat. Azt hiszem, ez mind az első héten történt.” Ez önmagában egyébként a szótári definíciója is lehetne annak, miről ismerhetünk fel egy egy szappanopera-karaktert.

Gellar mellett még Elizabeth Banks, Josh Duhamel, Michael B. Jordan, Kelly Ripa és Mark Consuelos is felbukkant a sorozatban.

A főszereplő, akit öten játszottak

Összeköti a hetedik és nyolcadik helyezett sorozatokat, hogy mindkettőt ugyanaz a személy, Anges Nixon alkotta meg. A One Life to Live az All My Children előtt két évvel indult, de pár hónappal tovább húzta, így 44 évet és 11 136 részt írhatunk fel mellé.

A sorozat talán legfontosabb karakterét, a Lord család mátriárkáját, Victoria Lordot három színésznő is alakította, Gillian Spencer a kezdéstől 1970-ig húzta, Joanne Dorian egy évre ugrott be a helyére, majd jött Erika Slezak, aki 1971–2013 között több mint 40 évig játszotta ugyanazt a szerepet. (Ráadásul volt két másik beugró is, akik Slezak szülési szabadságai alatt helyettesítették a főszerepben.) A helyzet ugyanaz volt, mint a Barátok köztben Tildával: az egyik részben még az egyik, a következőben már a másik szereplő játszotta, komolyabb indoklás nélkül, a többi szereplő ügyet sem vetett arra, hogy másképp néz ki az illető.

A One Life To Live 1972-ben felvett jelenetében Tommy Lee Jones, Lee Warrick és Claire Malis – Fotó: Walt Disney Television / Getty Images

Érdekesség, hogy mindkét, nagyjából egyszerre elkaszált sorozat az ABC csatornán futott, így Jeff Kwatinetz később megpróbálta feltámasztani azokat websorozatként. A dolog vége iszonyatos bukás lett – igazi szappanoperás fordulattal az ABC elkezdte a One Life to Live karaktereit megölni egy másik, szintén náluk futó szappanoperában (a General Hospitalban), ahol vendégszerepben tűntek fel.

Többek között olyan sztárokat láthattunk benne hosszabb-rövidebb ideig, mint Laurence Fishburne, Hayden Panettiere, Ryan Phillippe, Nathan Fillion, Tommy Lee Jones vagy épp Bryan Cranston.

Amit már az elején újraírtak

Az amerikai szappanoperák egyik királya, a The Young and the Restless 1973-ban indult, még mindig fut, 48 év alatt már több mint 12 100 résznél tart. Klasszikus történetként kezdődött minden, a gazdag Brooks és a munkásosztályba tartozó Foster család életét bemutatva, de az 1980-as évek elejére nagyjából minden eredeti szereplőt kiírtak a sorozatból, egyedül egy bizonyos Jill Foster Abbott maradt. A két eredeti család helyére a Williamsek és az Abbottok kerültek, majd később az évtizedek alatt további családokkal bővült a sorozat. A korai átvariálás ellenére egy dolog megmaradt: Jill Abbott és Katherine Chancellor négy évtizeden átívelő viszálya, ami a szappanoperák történetének leghosszabb komoly ellentéte.

Patrick Murphy (Michael Fairman), Katherine Chancellor (Jeanne Cooper), Jill Fenmore (Jess Walton) és Phillip Chancellor (Thom Bierdz) – Fotó: Monty Brinton / CBS / Getty Images

A családi csatározások 2024-ig biztosan folytatódnak a CBS-en, nagyban annak köszönhetően, hogy az előző évadig bezárólag sorban 32 éven át ezé volt a legjobb nézettségi mutató a napközbeni szappanoperákat nézve.

Shemar Moore, David Hasselhoff, illetve az akkor még bajusztalan Tom Selleck is felbukkant a sorozatban karrierje elején.

Az utolsó szappanopera, amelyben még volt szappan

Tévéforradalmat indított az 1956-ban kezdődő, 54 évadon és 13 858 részen át futó As The World Turns, ami már a kezdésekor félórás részeket sugározott, pedig a sorozatok akkoriban 15 perces részekből álltak. A fiktív illinois-i városban játszódó sorozat 1967-ben váltott színesre fekete-fehérből, eközben pedig volt egy olyan 12 éves menetük, amikor heti kitekintésben a kategória abszolút királyának számított, napi tízmillió nézővel pedig két évtizeden át volt a csúcson 1958–78 között.

Az As The World Turns szereplői 1962 februárjában:, Patricia Bruder, Rosemary Prinz, Joan Anderson, Millitte Alexander, Don Hastings, Don MacLaughlin, Eileen Fulton, Helen Wagner és Santos Ortega – Fotó: CBS / Getty Images

Julianne Moore jó–gonosz ikerpárt játszott a sorozatban – valójában egyszerre féltestvér és unokatestvér volt a két szereplő, mert ugyanattól az apától, de két, egymással testvér anyától születtek, de ugyanúgy néztek ki, ami önmagában maga a szappanoperás téboly. Mellette látható volt benne Jordana Brewster, James Earl Jones, Marisa Tomei, illetve az a Meg Ryan is, akinek szerepe szerinti esküvőjére 20 millióan voltak kíváncsiak.

Maga a szappanopera kifejezés eredete egyébként még a rádiózáshoz köthető, a szappan résszel kifejezetten azokra a szappangyártó cégekre utalva, amelyek reklámcélból szponzoráltak elsősorban nőknek szóló rádiósorozatokat. Ezek drámai cselekményét az operákéhoz hasonlították, így jött össze a szappanopera kifejezés. De hogy ezt miért hozzuk fel itt? Mert az As The World Turns a Procter & Gamble egyik sorozata volt, és ők átmentették a szappant a rádió után a tévékorszakba is. A cég amúgy összesen 20 tévésorozatot szponzorált, gyártott és tulajdonolt, utolsóként az As The World Turns ért véget.

A legenda: dr. Drake Ramoray

A Days of Our Lives, vagyis az Életünk napjai a magyar közönségnek is ismerős lehet a Jóbarátok miatt, amiben a Matt LeBlanc által játszott Joey Tribbiani egy sokadik dimenziókaput áttörve, „parodizált valós fiktív sorozat a sorozatban” jeligére dr. Drake Ramorayt játszotta az Életünk napjaiban. További kapcsolódás, hogy a Rachelt játszó Jennifer Aniston apja, John Aniston pedig Victor Kiriakist játszotta szintén az Életünk napjaiban. A sorozat jelenleg is fut, 56 évad alatt 14 100 rész fölé jutottak már – Deidre Hall közel 4900 részben játszotta dr. Marlena Evans karakterét, ami kimagasló szám, még a The Young and the Restlessben is csak négyen vannak háromezer rész fölött, a többi, 10 ezer részig jutó sorozatban pedig a 2000 fölötti epizódszám is megsüvegelendő.

A Days of our Lives jelenetében John Aniston (Victor Kiriakis), Crystal Chappell (Carly Manning) és Robert Kelker-Kelly (Bo Brady) – Fotó: Gary Null / NBCU Universal / Getty Images

A kórházsorozat, amely kifogyott a szuflából

1963-ban indult, és még mindig fut a General Hospital, ami ezzel Amerika leghosszabb még futó szappanoperája 58 évaddal és több mint 14 800 résszel a háta mögött, világviszonylatban pedig a brit Coronation Street, illetve a rádiós The Archers mögött a harmadik leghosszabb. Eredetileg klasszikus kórházsorozatnak indult, aztán az évtizedek során inkább Port Charles város életére fordult át a figyelem, amikor kezdtek kifogyni a kórházas sztorikból.

A Golden Globe-díjas James Franco a General Hospital sorozatban – Fotó: Ron Tom / Walt Disney Television / Getty Images

John Stamos, Demi Moore, Ricky Martin, Kristin Davis, Eva Longoria, de még maga Luke Skywalker, azaz Mark Hamill is felbukkant a szereplők között.

A korszakokat túlélő abszolút király

Pár sorozat korát azzal érzékeltettük, hogy fekete-fehérből színesre váltottak az idők folyamán, de a The Guiding Light esetében még érzékletesebb a dolog: 1937–56 között rádiósorozatként futott, de közben 1952-ben már tévére is átültették – képzeljük el, hogy a 2500 részt futó A Szabó család valahol 1959–2007 között átugrik az egyik kertévére, hogy aztán ott még évtizedekig folytassa sikerét. A The Guiding Light 57 évadot ért meg, 2009-ben lett vége összesen 15 762 résszel. Ennyi időt persze nehéz kibírni ugyanazzal a stábbal, több karaktert hárman-négyen is játszottak.

A rádióban még John Ruthledge tiszteletes és az őt körülvevő alakok voltak a főszerepben – a sorozat címe, a vezérlő fény a Ruthledge dolgozószobájában álló lámpára utalt, ebből tudták a többiek, mikor lehet hozzá fordulni tanácsért –, de a tévés átállással egy német bevándorlócsalád, Bauerék kerültek a középpontba.

A The Guiding Light, 1952. január 1. – Fotó: CBS / Getty Images

Ez is a Procter & Gamble sorozata volt, a cég több mint 75 ezer levelet kapott, amikor 1939-ben, két év után elkaszálta a rádiósorozatot. A szponzorációt 1968-ig tartották fenn, amikor már a tévében futott a sorozat.

Többek között Kevin Bacon, Taye Diggs, James Earl Jones, Brittany Snow és Allison Janney is szerepeltek a sorozatban.