A pilóta, akit lábánál fogva tartottak a gépben, amikor kiszippantotta a levegő egy utasszállítóból

2020. november 26. – 04:47

frissítve

A pilóta, akit lábánál fogva tartottak a gépben, amikor kiszippantotta a levegő egy utasszállítóból
Timothy Lancaster kapitány lábadozik a southamptoni kórházban 1990 júniusában – Fotó: PA Images via Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Klasszikus városi legendának tűnő történet az, amikor egy utasszállító pilótája úgy maradt életben, amikor egy kirobbanó ablak miatt kiszippantotta a levegő a géptörzsből, hogy a lábánál fogva, félig a gépből kilógva tartják meg – és életben –, amíg a gép le nem száll. Mert hát nyilván nem is lehet elkapni egy embert, miközben a hirtelen nyomásváltozás miatt kirepül a gép ablakán, nem is maradhat életben odaszorulva az iszonyatos hidegben száguldva, és különben is, ilyen történetet csak kitalálni lehet. Pedig nem legenda, 1990. június 10-én Timothy Lancaster így járt, és így maradt életben.

A különös eset a British Airways (BA) 5390-es számú járatával történt meg, amint az Birminghamből Málaga felé indult. Röviddel a felszállás után, amikor már 5300 méteres magasságban jártak, a pilótafülke egyik nem jól rögzített ablaka kiszakadt a keretből, ami hirtelen nyomáscsökkenést eredményezett a gépen belül. Ez a hirtelen nyomásváltozás félig kiszippantotta a fülkéből a pilótát, aki három dolognak köszönhette, hogy végül életben maradt:

  • ugyan a vállán kioldotta az övet, de a derekán csak meglazította azt;
  • épp az ablak leválásának pillanatában lépett a fülkébe az egyik utaskísérő;
  • a pilóta lábai beleakadtak a kormányba.

A helyzetet nehezítette, hogy az ablak leválása után kikapcsolt a robotpilóta, a gép pedig süllyedni kezdett, miközben egyre gyorsult, mert a gázkart eltakarta a fülke leszakadó ajtaja, és csak idővel fért hozzá a másodpilóta, Alastair Atchison.

Mivel a BAC One-Eleven (BAC 111) típusú gépen nem volt a hasonló helyzetekben ma már általános módon minden utas számára oxigénmaszk, Atchison a gép irányítását visszaszerezve tovább süllyedt biztonságos magasságba, ahol mind a nyomás, mind az oxigénmennyiség megfelelő volt az utasok számára. Az óriási menetzaj mellett viszont alig hallott valamit a földi irányítás üzeneteiből, ami jelentősen megnehezítette a kommunikációt a vészhelyzetben.

Eközben a légiutas-kísérők egyike, Nigel Ogden megragadta a gépből deréktól kifelé lógó pilóta övét, bár fogalma sem volt róla, hogy Lancaster él-e még. A mentésben problémát okozott, hogy Ogden karjain a fagyási sérülés jelei kezdtek mutatkozni, illetve gyorsan fáradt is, így átadta a helyét két másik utaskísérőnek – ekkorra viszont jó pár centivel kijjebb csúszott Lancaster teste a gépből, miközben a feje jól hallhatóan folyamatosan nekiütődött a gép testének. Ereszkedés közben oldalra csúszott Lancaster teste, a feje így pont a legszélső ablakhoz került, így a légiutas-kísérők látták a mereven tágra nyílt szemeit és az egyre szürkülő arcbőrét, ami miatt biztosra vették, hogy már nem él – ám Atchison kérlelte őket, hogy ne engedjék el a pilóta testét, mert ha így tesznek, a szárny vagy hajtómű is megsérülhet.

Nagyjából húsz perccel az ablak kiszakadása után sikeresen landoltak Southampton repülőterén.

Ekkor derült ki, hogy a -17 fokos levegőben, 600 km/h-s tempó mellett a gép törzsén kívül szoruló Lancaster csodával határos módon túlélte az esetet, bár súlyos zúzódásokat szenvedett, a testének nagy részén láthatók voltak a fagyási sérülés nyomai, eltört a jobb alkarja és csuklója, a bal kezének hüvelykujja, illetve sokkot is kapott. A Lancaster életét megmentő, sokáig az övébe csimpaszkodó Ogden kificamította az egyik vállát, fagyási sérülést szenvedett az arcán, és az egyik szeme is károsodott.

A sikeres landolás után mind a másodpilóta Atchisont, mind az utaskísérő Ogdent kitüntették. A repülőgépet megjavították és újra szolgálatba állították, sőt, egy másik légitársasághoz kerülve egészen 2001-ig repült. Lancester a sérüléseiből felépülve öt hónap múlva újra szolgálatba állt, 2003-ban hagyta ott a British Airwayst, majd 2008-ig repült az EasyJettel. Atchison a baleset után nem sokkal a Jet2.comhoz szerződött a BA-tól, ahol 2015-ig, pontban 65. születésnapjáig repült.

Az esetet a National Geographic is feldolgozta a Légikatasztrófák nyomában című sorozatban, ahol felidézik, hogy a gépre előző este beszerelt ablakot nem a megfelelő csavarokkal rögzítették, fél milliméterrel vékonyabbak voltak a kelleténél, ezért tudott kiszakadni a helyéről az ablak.

Forrás: National Geographic | BT