A híres vegasi mondást azért találták ki, hogy az embereknek ne a szerencsejáték jusson az eszükbe

2020. november 13. – 05:09

A híres vegasi mondást azért találták ki, hogy az embereknek ne a szerencsejáték jusson az eszükbe
Fotó: NurPhoto, Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

„Ami Las Vegasban történik, az ott is marad” – tartja a hírhedt mondás a világ legismertebb kaszinóvárosáról. Az ember azt gondolhatná, hogy ez a mondás organikusan, szájról szájra terjedve alakult ki egy rakás kellemetlen turistasztori után, de a valóság az, hogy az egészet a város marketingesei találták ki több mint egy évtizede.

Még 2003-ban kérte fel a Las Vegas idegenforgalmi osztálya az R&R Partners nevű marketingcéget, hogy találjanak ki valamit, hogy az embereknek ne a szerencsejáték jusson az eszébe a városról. A cég egy évig végzett felméréseket, hogy egyáltalán milyen vonalon érdemes gondolkodni. Végül arra jutottak, hogy az embereknek a szabadság jut eszébe Las Vegasról.

Egyrészről annak a szabadsága, hogy Vegasban azt eszik, csinál, visel, érez az ember, amihez kedve van, amit nem tehet meg otthon. A másik annak a szabadsága, hogy rövid időre hátrahagyjuk a mindennapi életünket.

A szlogen különösen kellett a 2000-es évek második felére, amikor Las Vegast is súlyosan érintette a 2008-as gazdasági válság. Ebben az évben 4 százalékkal csökkent a turisták száma a városban, de aztán 2012-re már rekordmennyiségű, közel 40 millió vendég fordult meg a városban, ami a meglehetősen hatékony reklámkampánynak is volt köszönhető.

A marketingcég rájött arra, hogy a legjobb reklámfogás, ha az emberek fantáziájára bízza, pontosan milyen történetet tudnak magukkal és Las Vegassal kapcsolatban elképzelni. Erre tökéletes a „mi titkunk marad” típusú reklám, amihez a néző olyan vágyakat csatol, amiket csak ő tudhat. Titkos esküvő egy aznap megismert emberrel? Napokon át tartó durva tivornyázás? Három cseresznyét húzni a félkarú rablóval? Mindenki más és mást társít a „vegasi élményhez”, és erre erősített rá a város és a reklámcég egy rakás félperces tévéreklámmal, amelyeket több országos csatornán sugároztak.

Köztük volt az a 2011-es reklám is, amelyben Tristen MacDonald elköveti a legnagyobb bűnt Vegasban: megmutatja a világnak, mi történt Vegasban. A reklámnak végül az a vége, hogy barátai, ismerősei és idegen emberek is leteremtik az internetre posztoló nőt, amiért megszegte az egyetlen szabályt Vegasban, vagyis ami itt történik, az itt is marad.

A kampány több mint egy évtizeden át futott, de 2018 tájékán a városvezetés úgy döntött, hogy lecseréli a szlogent valami egészen másra, valami olyanra, ami kevésbé akarja Las Vegast a bűn városaként bemutatni. Ez lett az „Only Vegas Moments” nevű kampány, amelyet ugyanúgy az R&R Partners talált ki a városvezetés felkérésre.

Persze hülye lenne Las Vegas teljesen elhagyni a szállóigévé váló szlogenjét, ami annyira ismert lett, hogy azonos címmel készült belőle nagyjátékfilm 2008-ban, majd utána a Másnaposok tette halhatatlanná a tipikus vegasi életérzést.

Az R&R Partners később azt nyilatkozta, hogy az „Only Vegas Moments” nem lecseréli az eddigi szlogent, hanem olyan közönséget céloz meg, akiket a korábbi marketinggel nem tudtak elérni. A cég vezetője szerint Las Vegas eddig is a felnőttek szabadságáról szólt, de a #MeToo és a Black Lives Matter idején újra kellett gondolni az üzenetüket, és társadalmilag felelősségteljesebb üzenettel csábítani a városba a turistákat.

(The Week, Review Journal)