Fact-check: Orosz állításokkal ellentétben a Vöröskereszt mindkét oldal hadifoglyait megfigyeli

2022. június 16. – 14:53

Másolás

Vágólapra másolva

Tatjana Moszkalkova orosz emberi jogi biztos június 6-án azt mondta, hogy a Vöröskereszt Nemzetközi Bizottsága (ICRC) eddig egyszer sem tájékoztatta Oroszországot ukrajnai orosz hadifoglyoknál tett látogatásrólírja az Orosz Hírek nevű, magyar nyelvű háborús propagandaoldal. A cikküket a Facebookon is megosztották, csak ez a bejegyzés cikkünk írásakor 584 reakciót, 80 kommentet és 136 megosztást váltott ki az oldal követőiből.

Az orosz álláspont tehát ismert, és ez a propagandaoldal számára bőven elég is volt arra, hogy tényként közöljön valamit, méghozzá a Facebookon ezzel a megjegyzéssel: „Sokat elmond ez a hír is, de a híradóba ez már »nem fér bele«”. A kommentelők kritika nélkül elfogadták a hírt: mindenki szörnyülködik, és sokan megjegyzik, hogy az ICRC amerikai zsebben van, ezért oroszellenes.

Vlagyimir Putyin orosz elnök 2022. június 6-án Tatjana Moszkalkova emberi jogi biztossal találkozik a Kremlben – Fotó: Mikhail Metzel / Sputnik / Reuters
Vlagyimir Putyin orosz elnök 2022. június 6-án Tatjana Moszkalkova emberi jogi biztossal találkozik a Kremlben – Fotó: Mikhail Metzel / Sputnik / Reuters

Moszkalkova kijelentéséről küldtünk kérdéseket a szervezetnek, akik azt válaszolták, hogy a III. genfi egyezményben lefektetett mandátumuk szerint mindkét oldalon rendszeresen látogatják a hadifoglyokat.

„A hadifoglyokkal kapcsolatos munkánk nagy része bizalmas információnak minősül, ezért osztunk meg kevesebb információt a témában”

– válaszolták a Telexnek.

Az összeesküvés-elméletek szerelmeseiben felmerülhet, hogy biztos arról van szó, hogy az ICRC az orosz emberi jogi biztos kijelentése után összekapta magát, és gyorsan küldött néhány megfigyelőt az ukrán börtönökbe. Ez azonban nem így történt, már május 30-án is kiadtak egy közleményt arról, hogy mindkét fél hadifoglyainak helyzetét vizsgálják, és ebben a két ország hatóságai is segítségükre vannak.

A közlemény szerint már több száz orosz és ukrán fogoly családját értesítették az elfogott hozzátartozóik helyzetéről, de még sok fogoly és internált civil családja vár valamiféle megerősítésre.

Figyeljünk a forrásra!

Ahogy Vajna Tímea néhány hónappal ezelőtti Instagram-posztja remek lehetőséget adott arra, hogy bemutassuk, hogy lehet gyorsan, bár kicsit felületesen leellenőrizni egy kép hitelességét, úgy ez a cikk most abban segít, hogy bemutassuk, miért megkérdőjelezhető az Orosz Hírekhez hasonló oldalak hitelessége.

Mitől tűnik hitelesnek egy újság? Ha tudjuk, hogy pontosan ki áll mögötte, honnan kapja a működéshez szükséges pénzt, de talán a legfontosabb az, hogy tudjuk, ki írja a cikkeket. Az Orosz Hírekről azonban semmi nem derül ki. Nem tudni, ki dolgozik a lapnál, ahogy az sem, ki írja a cikkeket. Egy darab emailcím szerepel a Kapcsolat menüpontnál, az is egy yandex.ru végű cím. Emiatt tehát a három felsorolt kérdés közül egyikre sem kapunk választ.

A cikkeikben az is egyértelműen látható, hogy eléggé egyoldalúan kezelik az ukrajnai konfliktust, ahogy az is, hogy a nyelvezetet a magyar közönségre szabták, ugyanis nem különleges katonai műveletként, hanem háborúként utalnak az orosz invázióra.

Az Oroszhirek.hu domaint 2009-ben regisztrálták, és abban az évben olyan hírek szerepeltek az oldalon, hogy Britney Spears és a „legendás amerikai metál együttes”, a Metallica Oroszországba látogat, valamint az, hogy magyar kalandorok autóval indulnak neki a Balaton–Bajkál-tó útnak. A Krím 2014-es megszállásakor már egészen más volt a hangsúly, de még írtak arról, hogy a szankciók miatt jól jártak a franciák, 10 százalékkal olcsóbban kapják az almát.

2017-ben már a mai stílusban írtak, tehát az Oroszország=jó, mindenki más, de főleg Ukrajna=rossz logika mentén. Ha az elmúlt hónapokban megjelent cikkeiket megnézzük, azt látjuk, hogy nem nagyon készül önálló elemzésük, saját anyag, szinte kizárólag szemléket adnak ki. Méghozzá leginkább orosz lapoktól vesznek át anyagokat. Nagyon ritkán linkelnek a cikkeikben, de akkor is szinte kizárólag orosz forrásokhoz, így az olvasónak esélye sincs egy kattintással leellenőrizni, hogy vajon tényleg úgy van-e, ahogy az Orosz Hírek írja.

Épp ebből adódóan egyébként saját állításaik sem nagyon vannak, gyakorlatilag – leginkább orosz – politikusok és gazdasági szereplők szócsöveként működnek. Cikkünk írásakor ezek a címek szerepeltek a címlapjuk tetején:

  • Berlinben megy a hiszti, amiért a Gazprom csaknem teljesen leállította a gázszállításokat (a német gazdasági minisztert és a Gazpromot idézik, csak az utóbbihoz van link),
  • Zaharova: Ukrajna amerikai utasításra állította le a béketárgyalásokat,
  • Zelenszkij: Oroszország nem kíván megállni Ukrajna határainál,
  • Scott Ritter: az ukrán konfliktus nem ér véget, amíg az orosz zászló nem lobog Odessza felett (kétnapos),
  • Hszi: Kína kész előmozdítani az Oroszországgal folytatott pragmatikus együttműködést,
  • Vlagyimir Putyin utca lett a budapesti Bajza utcából (ez nem igaz, csak tüntetők átmatricázták, és különben is szombati),
  • Az USA arra szólítja fel Szerbiát, hogy mondjon le az orosz gázról (ez sem igaz, és a cikkben már ők is azt írják, hogy az USA reméli, hogy Szerbia így dönt, és hatnapos),
  • Mexikó elítéli a nyugati országok Ukrajna-politikáját (a mexikói elnök szerint rossz ötlet fegyveradományokkal elnyújtani a háborút),
  • Hszi támogatta Putyinnak az orosz nemzeti érdekek védelmében tett lépéseit (ez ugyanarról a telefonbeszélgetésről szól, mint a másik Hszis, de ez az orosz elnöki hivatal közleményéből készült),
  • Horvát EP-képviselő: Az EU az USA 51. állama lett (háromnapos).

Ilyen volt a Moszkalkova állítását közlő cikk is: tulajdonképpen nem az Orosz Hírek hazudott, mert ők csak az orosz tisztviselőt idézték, bár a Facebookon már kész tényként kezelték az állítást. Arra azonban nem vették a fáradságot, hogy megkérdezzék az ICRC-t, hogy igaz-e az állítás. Mint most kiderült, az szembe ment volna az orosz állásponttal.

Kapcsolódó
Kövess minket Facebookon is!