Aranycipő és 40 millió forintos karóra – jól pörög Trump saját márkás biznisze
2024. október 30. – 15:41
Donald Trump republikánus elnökjelölt mörcsbirodalma hatalmas, különböző szintekből, ha úgy tetszik, divíziókból épül fel. Az alsó kategóriában jellemzően filléres vackokat, például Make America Great Again feliratos sapkákat vagy amerikai zászlókat árulnak. A középső kategória már jóval kifinomultabb, a hivatalos Trump-márkaboltból már lehet rendelni golffelszerelést, jó minőségűnek tűnő köntöst, bőrápoló szereket, de még illatos gyertyát is. És persze ott van a királykategória, amiben drága, kvázi gyűjtői darabok, úgynevezett high-end termékek vannak.
Mindenekelőtt kezdjük azzal, hogy mi az a merchandising (röviden: merch, magyarosan: mörcs), és miért vált a politikai marketing egyik meghatározó elemévé. Maga a kifejezés egyébként több mindent takar, nem csak a Kínában rosszul megvarrt pártszlogenes sapkákat vagy zenekaros pólókat. A szó számunkra legfontosabb jelentése az arculatátvitel, magyarán a mörcs arra szolgál, hogy a viselője megüzenje, hogy melyik sportcsapatnak drukkol, milyen zenét hallgat, melyik filmet szereti, vagy hogy mit gondol a világról.
A politikai intézményrendszer marketinges megközelítése épp az Egyesült Államokból indult, Dwight D. Eisenhower volt az első politikus, aki 1956-ban tudatosan elkezdte használni a televíziót a kampányában, hogy kialakítsa azt az imázst, amire aztán a szavazók jó szívvel voksolhattak. A politikai marketing feladata lényegében az, hogy világnézeteket adjon el. Ezeknek a termékeknek a legnagyobb erejük, hogy egy piros Make Amerika Great Again feliratú sapkával bárki kifejezheti hovatartozását, ráadásul nem fizetnek neki, hanem ő fizet azért, hogy ezt megtehesse.
Az Egyesült Államokban Donald Trump mörcsbirodalma nem csak a politikai szerepvállalásából fakad, Trump már azelőtt sikeres ember volt, hogy politikusnak állt volna, és már előtte is előszeretettel aggatta rá a nevét különböző dolgokra, például épületekre is, de a Trump márkanéven hatalmasat lökött az elnöksége. Itthon nem is lehet hozzá hasonló karaktert mondani, akinek a nevével lényegében bármit el lehet adni. Trump brandje mára akkorára hízott, hogy a nevét viselő termékek is rendkívül széles skálán mozognak.
Alsó polc
Az Amazon Trump Store-jában pár ezer forintnak megfelelő összegért lehet kapni klasszikus pólókat, bögréket, sapkákat is. Ezek azok a termékek, amiket a legtöbb szavazó megengedhet magának. Ezek a mörcsök lazán kötődnek a Trump brandnévhez, a dizájnok, a minták és egyáltalán az arculat szinte biztosan nem megy át az igazgatótanácson. Egyébként jellemzően ezek a termékek szoktak a legszórakoztatóbbak lenni, lehet például olyan rendőrségi fotón csúnyán néző trumpos pólót kapni, amire az van írva, hogy „nem érdekel, akkor is Trumpra szavazok”, de van mátrixos póló is, amin az elnökjelölt Elon Muskkal szerepel. És akkor erről az egészen durva, már-már paródiaszerű giccsről még nem is beszéltünk.
Az igényes Trump-szavazó
Az egy fokkal igényesebb, közép- és felső osztály Trump-mörcse távol áll a bazári hangulattól, ezt a vonalat a hivatalos Trump Store (ami nem pont ugyanaz, mint az Amazonon működő Trump Store) képviseli, ahol kávékülönlegességeket, illatos gyertyát, köntöst és sajtvágó késeket is kínálnak az igényes republikánus szavazóknak. A hivatalos webshopban lehet kapni jó minőségű trumpos pulóvert is, közel 40 ezer forintnak megfelelő összegért. A termékek különböző kollekciókra vannak osztva, lehet vásárolni például mar-a-lagós, jázminos illatgyertyát is, ami a Trump Home kollekció egyik legnépszerűbb darabja. (Mar-a-Lago egy üdülőhely a floridai Palm Beachen, és lényegében úgy funkcionál, mint Donald Trump első számú otthona és főhadiszállása, ami már 1985 óta a tulajdonában van.)
Golfozáshoz használható kiegészítőket is lehet vásárolni a Trump Store-ból. Galléros pólókat, sapkákat, golflabdákat és még bőrből készült szivartartót is kapni, de még speciális hűtőtörülközőt is, ha megizzadna a választópolgár golfozás közben. A webshopban a nők is kedvükre válogathatnak, szinte tetőtől talpig fel lehet öltözni Trump termékekbe, ékszerektől kezdve a plázázós pufitáskán át egészen a könnyű pizsamáig minden kapható.
Limitált, gyűjtői, exkluzív
Donald Trump mörcsbiroldalmának csúcsán azok a limitált, gyűjtői úri huncutságok vannak, amiket egyik említett oldalon sem árulnak. Ezek általában luxustermékek (mert drágák), vagy nagyon ritkák (keveset dobtak belőlük piacra). Trump még szeptember közepén jelentette be, hogy saját, ezüstből vert emlékérmét fog kiadni. A 100 dollárért (bő 37 ezer forint) árult, Trump arcképét viselő érme közel 30 gramm ezüstöt tartalmaz. Ennyi ezüst egyébként kicsivel több mint 30 dollárba kerül. Az érme egyik oldalán Donald Trump arcképe látható, a másikon pedig a Fehér Ház. Az elnökjelölt a saját X-oldalán mutatta be az érmét, a videóban pedig arról is beszélt, hogy bár sokan árulnak trumpos érméket, az övé az eredeti.
Trump csapata az év elején úgy döntött, hogy újabb szcéna irányába nyitnak, és egy marha feltűnő, sokak szerint kifejezetten ízléstelen cipővel szállnak be a sneakerbizniszbe. A cipőt egy Sneaker Con nevű eseményen mutatták be Philadelphiában, az amerikai zászlóval és rengeteg aranyszínű felülettel ellátott sneakerből ezer pár készült, néhányat maga Trump is aláírt. A cipőket a 45Footwear nevű céggel kötött licencszerződés alapján gyártották. Ez a cég több cipőt is gyártott Trumpnak, az egyszerűbb, lengyel piacos surranónak tűnő modellek a már említett Trump Store-ból is megvásárolhatók.
Az eseményen egyébként maga Trump is részt vett, és arról beszélt, hogy a cipővel az volt a célja, hogy a fiatalabb generáció képviselői (már aki jogosult rá) is elmenjenek szavazni. A Guardian beszámolója szerint Trumpot a fiatalok kifütyülték a rendezvényen. Utána sokat kritizálták a Sneaker Cont is, aminek ki is kellett adnia egy közleményt, hogy az eseménynek nem volt politikai indíttatása, céljuk a sneakerkultúra népszerűsítése volt.
Akárhogy is, voltak olyanok, akik vevők voltak a Trump sneakerre, egy amerikai óranepper, az orosz-ukrán származású Roman Sharf nem kevesebb mint 9 ezer dollárt, átszámítva több mint 3,3 millió forintnak megfelelő összeget fizetett egy aláírt párért.
Az egyszerű, nem szignózott cipőkért is jóval többet kérnek az eBayen, mint a listaár, ami 400 dollár (mostani árfolyamon 150 ezer forint) volt. Ennek az összegnek több mint a duplájáért mennek most ezek a sneakerek, legalábbis elvileg, mert az nem világos, hogy el is kelnek-e ennyiért, vagy csak nyerészkedni próbálnak rajtuk.
40 milliós parasztvakítás
Az eddig felsorolt termékek azonban csak gyerekjátékok a trumpos merchandising Szent Gráljához képest. Szeptember második felében jött a hír, hogy Donald Trump saját névvel fémjelzett luxusórát dob piacra. Trump kifejezetten szereti a karórákat, ami nem csoda, tekintve, hogy abból a körből érkezett, ahol mindenkinek, még talán a sofőrnek és a háziúrnak is minimum egy Rolex pihen a csuklóján. Az Egyesült Államok elnökeként legtöbbször egy tömör arany Patek Philippe Ellipse-t, egy szintén tömör arany Rolex Day-Date-et és egy kocka formájú Vacheron Constantint viselt.
Ezek az órák klasszikus, úgynevezett old money választások, Trump nem ugrál a trendek között, nem hord hatalmas órákat, gyémánttal kivert monstrumokat vagy szuperkomplikált modelleket, az ízlésével egyértelműen a karórája terén van a legkevesebb baj. És hogy ezt a meglepően jó ízlést mennyire sikerült átültetni Trump Victory névre keresztelt órájába? Hát nem igazán. Már az óra létezése is elég vicces, tekintve, hogy Trumpék jóval több mint egy hónappal a választás előtt már ünnepelve piacra dobták a Victory, vagyis győzelem néven futó órát.
Az óra tokja (így hívják az órának azt a részét, amiben a szerkezet és a számlap van) gyémántveretes, és bár a honlapon nem tüntetik fel a méretét, minden bizonnyal 40 és 42 milliméter között lehet. Ez a mai trendeknek megfelelően egy normális, közepes méretű órának számít. Az úgynevezett oyster stílusú szíj, éppúgy, mint az óra tokja, tömör, 18 karátos aranyból készült. Három számlap-variációval érkezik, egy feketével, egy arannyal és egy rózsaarannyal. Utóbbinál a szíj és a tok is rózsaaranyból van. Az óra hivatalos neve Trump Victory Tourbillon, és mindössze 147 darabot készítenek belőle.
A tourbillon az órák történetének egyik legkomplikáltabb, legcsodálatosabb szerkezete, de alapvetően nem azért fejlesztették ki, hogy karórákba tegyék, ott ugyanis gyakorlatilag nincs sok haszna, a mai karórák ugyanis már enélkül is elég pontosak. A tourbillon egy francia kifejezés, örvényt vagy forgószelet jelent. Egy tourbillon esetében a gátkerék és az egyensúlykerék egy forgó ketrecben van elhelyezve, hogy az kiküszöbölje a gravitáció okozta esetleges hibákat. A tourbillon története a 18. század végére nyúlik vissza, Abraham-Louis Breguet ekkor fejlesztette ki a szerkezettípust, hogy javítsa a zsebórák pontosságát. A huszadik század eleje óta hordják az emberek az órájukat a csuklójukon, azelőtt jellemzően a nőknek készült órák voltak csuklón hordható modellek, a férfiak inkább zsebórákat viseltek. Ezen többek között az első világháború is változtatott, az úgynevezett lövészárokórák ugyanis szinte egytől egyig csuklóra applikálható zsebórák voltak.
A tourbillon szerkezet tehát már jó száz éve nem a praktikuma miatt létezik, hanem azért, mert jól néz ki, különleges, és luxust képvisel. Trump Victory órájánál felmerült, hogy abban nem egy svájci fejlesztésű tourbillon ketyeg, hanem egy olcsóbb, kínai változat. Az elmúlt években a piacot elárasztották a kínai tourbillonok, azok ugyanis sokkal olcsóbbak, de a hatást ugyanúgy elérik, mint a drágább szerkezetek, így kézenfekvőnek tűnt, hogy Trumpék is meg akarják úszni egy olcsóbb megoldással.
A honlap szerint az órában egy TX07 nevű szerkezet működik. A TX07 alapja a francia Olivier Mory által tervezett BCP Tourbillon SA kaliber T02-es szerkezet. Bár egyes cikkek szerint a TX07 hasonlít a Delma DT100.01 kaliberére, ez csak részben igaz, mivel az is a BCP Tourbillon kalibert használja alapként. Az SRF svájci híroldal megerősítette, hogy a TX07 valóban a BCP Tourbillons SA gyártmánya.
Kiderült az is, hogy az órákhoz használt szerkezetek ára 2200 és 5500 svájci frank között, tehát átszámítva 900 ezer és 2,3 millió forint között mozog. Az órát Donald Trump 100 ezer dollárért, vagyis több mint 37 millió forintért árulja. Ez az anyagár, a gyémántok és az egyéb költségek figyelembevételével együtt is elég jelentős haszonráta.
Donald Trump mörcsbirodalma minden parasztvakítás ellenére hatalmas, és elképesztő bevételt hoz. A Business Insider szeptemberi cikke szerint a republikánus elnökjelölt 12 millió dollárt keresett csak NFT-k és könyvek eladásával, és akkor a pólókról, a sapkákról és a közel 40 milliós óráról még szó sem esett.