Kovi szerint ő csak egy üzletember, aki a Szeretkezz, ne háborúzz!-elvét valósította meg
2024. szeptember 23. – 23:27
„Biztos vagyok benne, hogy sokak számára én vagyok a sátán”
– indított Kovács Kovi István négyszeres pornó Oscar-díjas producer a XXI. Század Intézet és a Mathias Corvinus Collegium meghívottjai körében, és bevallotta, hogy többen is megkérdezték tőle, mit keres ezen a konferencián.
Pedig az 1992-ben alapított LUXx Video felnőtt filmjeivel a zsánerben tényleg világhírig jutó Kovi meghívása annyiban kézenfekvő volt, hogy Schmidt Máriáék Az identitás mint politikai fegyver című konferenciáján a pornó szerepéről is szerveztek egy panelbeszélgetést, ahol a felnőtt filmes szakember beszélgetőpartnerei Békés Márton, a XXI. Század Intézet igazgatója, Horváth Oszkár rádiós műsorvezető, Szabó László, a Magyar Paralimpiai Bizottság és Ugron Zsolna, a Kertész Imre Intézet művészeti igazgatója voltak.
Kovács Kovi István azt mondta, csak jól hangzó duma, hogy mindenki néz felnőtt filmeket, de ez nem igaz, majd miután tisztázta a pornó egzakt meghatározását („pornó az, amikor a nemi szervek erektált állapotban érintkeznek egymással, és a kamera mutatja a behatolást”) arról beszélt, hogy ő csak egy üzletember, aki a Szeretkezz, ne háborúzz!-elvét valósította meg – utalt vissza Schmidt Mária délelőtti előadására.
Kovács szerint ők „bio alapanyagokból dolgoztak”, és azt adták el, amire a közönségnek igénye volt.
Bizonyos határokat viszont már ő sem akart átlépni, ezért is hagyta abba az ipart tíz éve. Kovács ezt most nem fejtette ki bővebben, Hajdú Péter műsorában viszont pár hete arról beszélt, egy ideje őt is megrémiszti a pornóműfaj elmúlt évekbeli eldurvulása, ahol „szexuális célpontnak, és nem embernek” tekintik és megalázzák a nőket. A producer ezért most olyan filmekkel szeretne visszatérni a szakmába, mint amilyen a Nicole Kidman főszereplésével készült Tágra zárt szemek, és már készül is annak az erotikus thrillernek a forgatókönyve, amiben persze lesznek „hard core” jelenetek is.
A producer azt mesélte, hogy a saját YouTube-csatornáján korábban fiatalokat is edukált az emberi érintkezésekkel kapcsolatban.
„Azt mondtam, gyerekek, a romantika és az udvarlás, egy rózsaszál vagy egy séta a Duna-parton, az nem ciki, de egy bizonyos viselkedésforma ezekben a filmekben, az ciki. Egy simogatás, egy összenézés inkább menő – és puff, le is tiltott a YouTube”
– számolt be a különös történetről a producer, de a tiltás valódi okát végül nem tudtuk meg.
De akkor mi a baj a pornóval?
A történész–politológus Békés Márton szokás szerint távolabbról indított: emlékeztetett, hogy már a francia forradalom idején is a királyi udvar játszotta ki a saját szabályait, engedélyezve a pornográf művek (ún. egy kézzel olvasott könyvek) importját, kétszáz év múlva pedig a '80-as évek szocialista Magyarországán is kezdetét vette a Cicciolina-mánia, és egyre több pornográf mű került elő.
Békés szerint a pornó egyfajta mese felnőtteknek, és a kategóriába Guillaume Apollainere Tizenegyezer vessző című erotikus irodalmi műve éppen úgy beletartozik, mint az 1994-es Hótehénke című első magyar pornófilm. Mint kiderült, Békés Márton a Kovi-életmű alapos ismerője, egy ponton például a tini kori bálványának nevezte Michelle Wildot. A történész kiemelte, hogy azokban a munkákban még volt történeti szál, mese és fantázia, és amíg mindez csak felnőttek szeme elé került, megvolt és megvan a maga helye. A modern pornóval viszont az a baj, hogy túlságosan is hiperrealista.
„Egy centiméterről látom a nemi szervét, miközben a sajátomat sem látom soha ilyen közelről”.
Ugron Zsolna is azt vetette fel, hogy a szexualitás ábrázolása egyidős az emberiséggel, de míg az sokáig rajzokban és festményekben, tehát absztrakt formákban jelent meg, ma már direktben kapjuk a valóságosságát. Horváth Oszkár, akinek Puzsér Róberttel közös, Önkényes Mérvadó című napi műsorát nemrég szüntette meg az ATV-csoporthoz tartozó Spirit FM, pedig amellett érvelt, hogy a szélsőséges szexualitással sincs feltétlenül baj, például a szeretetlen, rossz családban felnövő emberek megnyugvást is találhatnak benne. Azok a pár perces videók viszont már problémát jelenthetnek, amelyekben egy pornófilm legizgalmasabb momentumait vágják össze, mivel ezek irreális képet mutatnak a szex biológiájáról. És mint később fogalmazott:
még a pornó fogyasztójaként is több kivetni valót talál a műfajban, mint pozitívumot.
Szabó László miután feldobta a kérdést, miért fogadtuk el, hogy a pornó mindenképp az életünk része, és hogy a pornóipar összeférhet az erkölcseinkkel, azt mondta: mivel az ipar legalább 130-150 milliárd dolláros értéket képvisel, ami a magyar éves államháztartás háromszorosa, már csak emiatt is képtelenség kontroll alatt tartani.
„De két ember intim viszonyát tényleg el akarjuk távolítani ettől a bensőségességtől?”
– tette fel az újabb kérdést az első Orbán-kormány ifjúsági ügyekért felelős helyettes államtitkára. Szerinte viszont közben az inga vissza is lenghet, mert míg a 80-as, 90-es évek pop-rock sztárjai szexszimbólumok voltak Madonnától David Bowie-ig, lehettek akár heterók vagy homoszexuálisok, most meg itt van Billie Eilish és Adele, akik zseniálisan énekelnek, de hol vannak ők a szexszimbólumságtól?
„Sehol. Nehogy már az aszexualitás legyen a szexualitás”
– mondta, míg Horváth Oszkár inkább szerencsésnek tartja, hogy „tetszhet úgy is egy hegedűművész játéka, hogy nem jó a segge”.
A gyerek védelme a család és az állam felelőssége
Miközben a halált tabusítjuk, a szexet elrejtjük, holott a gyerekek telefonján már bármelyik pillanatban elérhető a pornó, mondta ezután Ugron Zsolna. „Felnő egy generáció, amelyik kizárólag ezen a hiperrealista szexualitáson szocializálódik, és nem tudjuk, ennek mi lesz a következménye.” Kovács szerint pedig az alapvető szabály, hogy 18 éven aluli kiskorú még a pornó forgatásának helyszínén sem lehet, nemhogy szereplőként, onnantól viszont felnőtt emberek saját döntéséről van szó. A gyerekek felvilágosítsa szerinte elsősorban a család felelőssége, vagyis
amikor egy gyerek pornót lát egy osztálytársa telefonján, tudja, hogy az nem a valóság.
Békés végül arról is beszélt, hogy a szexualitás terén két jelenség egyszerre van jelen az életünkben: egyrészt létezik egy a fiatal férfiakra jellemző, beteg és nőgyűlölő incelkultúra, másfelől pedig a promiszkuitás gátlás nélküli ünneplése, ami pedig a kapitalizmus logikájából fakad. A fiatal fiúk pedig nem tudják eldönteni, hogy ebben a kettősségben mi helyes és mi helytelen. Békés szerint ezért az egyik legforradalmibb graffiti, amit valaha látott a Szerelemből szeretkezik mondata volt, ami ellenállt minden külső nyomásnak.
A történész szerint viszont azt is látni kell, hogy
„modell alkatú, szőke, hosszú hajú fiúk és magukat Billie Eilish módjára takargató, zöld hajú kislányok utaznak egymás mellett a villamoson, a két csoport pedig soha nem fog egymással hatékonyan keveredni”.
Mégsem kell ettől pánikolni, erre van az állam és az iskola, a megoldást így Békés Márton első sorban a szabályozásban látja: „az iskolából egyszerűen minden digitális eszközt ki kell tiltani, a szülők pedig nézzenek a kölyök körmére.”