Megdöbbentő, mennyit ér egy jó tanár

2022. október 6. – 12:30

Megdöbbentő, mennyit ér egy jó tanár
Résztvevő a tanárok melletti szolidaritás tüntetésen Budapesten 2022. október 5-én – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Egy jó tanár átlagosan több millió forinttal emelheti minden diákjának, és több tízmillióval minden osztályának életpályája-jövedelmét – mutatja be meggyőzően egy amerikai tanulmány. Fontos lenne többet fektetnünk tanárainkba, hogy a legtöbbet hozhassák ki a magyar fiatalokból.

A Defacto blog szerzői közgazdászok, szerkesztői Kondor Péter, Lieli Róbert, Lindner Attila, Szeidl Ádám és Zawadowski Ádám, a London School of Economics, a University College London, és a Közép-európai Egyetem kutatói.

Jelen cikk egy eredetileg 2014-ben megjelent Defacto-bejegyzés frissített változata, amelyet az oktatásügy aktuális előtérbe kerülése, a pedagógusok helyzete miatt kialakult országos sztrájk- és tüntetéshullám miatt közlünk újra.

Mennyit ér egy jó általános iskolai tanár? Egyesek szerint a jó tanár a diák egész életpályájának meghatározó eleme, ezért értéke felbecsülhetetlen. Másfelől viszont a magyar általános iskolai pedagógusok átlagbére még 2022-ben is csak a diplomás átlagbér kb. 60 százalékát teszi ki, ami szinte pontosan megfelel a hét évvel ezelőtti állapotnak, amikor az eredeti cikkünk íródott. Ez azt sugallja, hogy a politikai döntéshozókat és – tágabb perspektívában – társadalmunkat kevéssé érdekli tanáraink minősége. Gyerekeket alapfokon számolni és olvasni tanítani csak nem olyan nagy kihívás, gondolhatjuk.

Raj Chetty, John Friedman és Jonah Rockoff, a Harvard és a Columbia egyetemek kutatói, a rangos American Economic Review-ban megjelent tanulmányaikban megmérték a tanárok hatását a diákok tesztpontszámaira és későbbi jövedelmére. A kutatók 2,5 millió diák adatait használták, akik az Egyesült Államok egy nagy iskolakörzetében tanultak a 3-8. évfolyamban 1988 és 2009 között.

Egy tanár munkáját félrevezető csupán a pontszámok abszolút szintje alapján megítélni. Hiszen különböző iskolákba különböző társadalmi hátterű diákok járnak, és ez a tény önmagában is befolyásolja a pontszámokat. Hogy ezeket a hatásokat kiszűrjék, a kutatók kifejlesztettek egy tanári hozzáadott-érték mutatót, ami a tanárok alatt elért pontszám-növekedésen alapul, és ami a diákok közötti megfigyelhető különbségeket (például a korábbi pontszámokat) is figyelembe veszi.

Az első ábra bemutatja, hogy a mutató tényleg megméri a tanárok hatását a tesztpontszámokra. A kék, összefüggő vonal olyan osztályok átlagos pontszámát mutatja, amelyek egy időpontban új tanárt kapnak (minden osztálynál ez a „nulladik év”), és ez a tanár a mutató alapján a felső öt százalékba tartozik. Látható, hogy a tanárváltás után az átlagos pontszám rögtön és tartósan megugrik. A fekete szaggatott vonal pedig egy korábbi évfolyam átlagos pontszámait mutatja, ahol nem jött új tanár. A szaggatott vonal nem változik, megerősítve, hogy a megugrás valóban a tanár hatása, és nem véletlen ingadozásnak vagy az iskolában történt egyéb tényezőknek köszönhető.

Az ábra meggyőzően mutatja, hogy a hozzáadott érték alapján kiemelkedő tanárok tényleg pozitív hatással vannak diákjaik teszteredményére. De vajon a papíron mért tudás mennyire releváns a hosszú távú életminőség és a felnőttkori jövedelmek szempontjából?

A második ábra a tanári hozzáadott érték hatását mutatja a volt diákok átlagkeresetére 28 éves korukban. A vízszintes tengely a tanárok „normalizált” hozzáadott értéke, ahol 0 az átlag, +1 egy igazán jó tanár értéke aki a felső 15 százalékban van, -1 pedig egy rossz tanáré, aki az alsó 15 százalékban van. Az ábrázolt kapcsolatból a kutatók kiszűrtek számos egyéb, a tanár minőségén kívüli magyarázó tényezőt (például, hogy a jobb tanárok inkább tanítanak jobb iskolákban vagy osztályokban, ahova olyan diákok járnak, akik amúgy is magasabb jövedelmet értek volna el).

Látszik, hogy a jobb tanárok diákjai felnőttként többet keresnek. A +1 és a 0 hozzáadott értékű tanárokat összehasonlítva: azok a diákok, akiket egy iskolaévben jó tanár tanított, körülbelül évi 350 dollárral keresnek többet, mint azok, akiket abban az iskolaévben átlagos tanár tanított. Ez az egész életpálya során közel 8 ezer dollár, körülbelül 3,4 millió forint különbséget jelent (35 éves karrier, 3 százalékos diszkontráta és 420 forintos árfolyam mellett) minden egyes diáknak. Ha 20 fős osztályokkal számolunk, egy jó tanár évente 68 millió forint jövedelmet termel diákjainak.

A kutatók azt is megmutatják, hogy a tanári hozzáadott érték pozitív hatással van egy sereg más felnőttkori mutatóra. A jobb tanárok diákjai nagyobb valószínűséggel kerülnek be a felsőoktatásba, jobb egyetemekre járnak, hamarabb kezdenek nyugdíjcélú megtakarításba, és kisebb köztük a tinédzserkori terhesség kockázata.

Egyéni és társadalmi jólét szempontjából is nagyon fontos tehát a minőségi oktatás. Ehhez olyan tanárok kellenek, akik jó képességűek, megfelelő képzésben részesülnek, nem hagyják el a tanári pályát, és ösztönözve vannak arra, hogy a legjobbat hozzák ki magukból. A magyar tanárok bérezése ezt nem segíti elő: a diplomás átlagkereset 60 százaléka nem a legjobb képességűeket vonzza, és a merev bértábla nem ösztönzi a teljesítményt. 2022-ben már elég egyértelműen látszik, hogy mi az eredménye annak, ha hosszú éveken át hagyjuk a humán erőforrások leépülését ezen a területen. A Defacto továbbra is úgy gondolja, hogy a minőségi oktatás a legfontosabb befektetés a magyar fiatalok és az ország jövőjébe.

Ha szeretne a Defacto elemzések megjelenéséről email-tájékoztatót kapni, kattintson ide!

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!