Jövőre több mint 800 milliárd forintot költ a MÁV pályafelújításra

A biztonság megőrzését, illetve a sebességkorlátozások feloldását, illetve a vonatközlekedés kiszámíthatóságának javítását emelte ki jövő évi célként a várható fejlesztésekről és karbantartási munkákról szóló Facebook-posztjában Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.

Mint írta, 2026-ban összesen 860 milliárd forintot fordít a cég pályafelújításra, amelyből 800 milliárdot tesz ki az Európai Beruházási Bank (EIB) és a magyar állam közös finanszírozásában megvalósuló infrastruktúra-fejlesztési program, a fennmaradó összeget pedig saját forrásból fedezi a MÁV. Hegyi szerint ez magyar vasút területén évtizedek óta nem tapasztalt nagyságrendű összeg.

A MÁV-forrásból felépítménycserét hajtanak végre a Nyugati pályaudvar városligeti elágazása, illetve Kőbánya-Kispest állomás közt, és 10 úgynevezett csoportkitérőt cserélnek ki Kőbánya-Teher és Kőbánya-Kispest állomásokon. Ezektől a beavatkozásoktól azt várják, hogy a pálya rossz állapota miatti 40-60 km/órás sebességkorlátozás helyett ismét 80-nal mehetnek majd a vonatok. Ezzel csökken a menetidő a ceglédi és lajosmizsei vonalak elővárosi szakaszán és a szegedi, illetve nyíregyházi vonalon.

Jövőre jelentős felújítások várhatóak Budapest-Kelenföld, Rákospalota-Újpest, Kőbánya-Kispest, Debrecen, Maglód, Újszász, Herceghalom és Biatorbágy szakaszokon is, az erről szóló végleges döntés után. A vezérigazgató szerint ezek azok a helyszínek, ahol a vonatok gyakran egy rossz állapotú váltó miatt kénytelenek lassítani, ami késésekhez vezet, a visszagyorsítás pedig óriási energiaveszteséggel jár.

A Miskolc–Nyíregyháza-vonalon hídjavítást terveznek síncserével, útátjáró-építéssel, kitérőcserével és vágányszabályozással. Ennek eredménye is az eddigi sebességkorlátozások megszüntetése lehet a Mezőzombor és Nyíregyháza közötti szakaszon, hogy a vonatok ismét 120 km/óra sebességgel közlekedhessenek.

Mint Hegyi Zsolt posztjának folytatásából kiderül, a 60-as vasútvonalon, Gyékényes és Berzence állomások között úgynevezett hézagnélküli vágányt alakítanak ki egy 15 kilométeres pályaszakaszon, így itt is helyreállhat az eredeti 80 km/órás sebességhatár, illetve pontosabban járnak majd a vonatok. Erre a beruházásra összesen 3 milliárd forintot költ majd a MÁV.

Az 1-es vonalon Hegyi szerint a feltűnően sok biztosítórendszer-hiba miatt késnek rendszeresen a vonatok. Itt három évre elosztott program indul, amiből jövőre szigeteltsín- és alkatrészcseréket, és a külsőtéri kábelezések javítását tervezik. Az országban jelenleg 160 km/óra sebességre kiépített szakaszokon részben ugyancsak azért végeznek majd kiemelt karbantartási munkákat, hogy folyamatosan fenntarthassák ezt a sebességhatárt. A MÁV ezen felül arra készül, hogy 2027-től 160 km/órával közlekedhessenek a vonatok Szajol és Lőkösháza között.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!
További élő árfolyamok!