Végtelen pénzt költhetnének a jelöltek és pártok a kampányban, azt sem nézné majd senki, az honnan van
Benyújtottak egy törvényjavaslatot a kampányfinanszírozásról, három KDNP-s (Vejkey Imre, Hollik István, Nacsa Lőrinc) javaslata szerint megszűnne a kampányra fordítható összeg felső határa, illetve azt sem néznék, kitől, honnan származik a pénz. Amennyiben a parlament elfogadja, akkor a 2026-os országgyűlési kampányban már
végtelen pénzt költhetnek a jelöltek és pártok, és azt sem nézi majd senki, az honnan származik.
Egy egyéni választókerületi jelölt eddig legfeljebb ötmillió forintot költhetett a kampányban, a pártok esetében pedig szintén volt egy kampánykeret, amit nem léphettek túl. Ezt most eltörlik, nem lesz hivatalos felső határ, vagyis mindenki annyit költhet, amennyije csak van. Értelemszerűen megszűnik az elszámolás benyújtásának kötelezettsége is, és az eddigi szankciók is.
A 2013-as törvény célja az volt, hogy a pártok ne kaphassanak ellenőrizetlen forrásból pénzt, így üzleti körök vagy akár külföldi politikai szereplők helyett kizárólag a választópolgárok dönthessenek, senki ne tudja pénzzel „megvenni” a választást.
A mostani változtatás indoklása szerint a 2022-es országgyűlési választáson „a baloldal a kampányszabályok kijátszásával külföldi forrást használt fel a választási kampányban”, ráadásul az egyre inkább az online térben, például a Facebookon történik, ahol a magyar szabályok nem tudnak érvényesülni.
Emlékezetes példa, hogy Koncz Zsófia (akin 2020 októberében a Fidesz kétharmada múlott a borsodi időközi választásokon) hiába költött közel 5,5 millió forintot kampányában Facebook-reklámokra, az Állami Számvevőszék szerint rendben volt a dolog, mivel a Facebook „nem számít politikai hirdetésnek”.
Az új szabályozással jóval nehezebb lesz követni, ki mennyit költ, valamint honnan, kitől származik az elköltött a pénz. Mivel nem lesz költési plafon és elszámolási kötelezettség sem, a gazdagabb, vagy gazdagabb támogatókkal rendelkező pártok és jelöltek előnybe kerülhetnek.
Sok nyugat-európai országban nincs kampányköltési plafon, de ezekben az országokban nagyon szigorúan ellenőrzik az egyébként is átlátható költéseket. Magyarországon viszont a szabadabb költés mellé nem igazán társul ellenőrzés.