El a kezekkel a sajtótól! Támogatás!

Hatalmas változás jöhet a külföldről származó használt autók forgalomba helyezésében

Legfontosabb

2025. február 27. – 13:02

Hatalmas változás jöhet a külföldről származó használt autók forgalomba helyezésében
Fotó: Zách Dániel / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

518

Alapjaiban változtatnák meg a külföldről behozott használt autók és egyéb gépjárművek magyarországi forgalomba helyezése előtt kötelező műszaki vizsgáztatás szabályait egy Telex birtokába jutott minisztériumi előterjesztés szerint. A Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint Tuzson Bence igazságügyi miniszter által jegyzett dokumentumban szereplő jogszabály-módosítás egyszerre szüntetné meg a mostani sorban állást és vetne fel néhány újabb problémát.

A jövőben nemcsak a vármegyei kormányhivatalokhoz tartozó hatósági vizsgaállomásokon elvégzett átvizsgálás után kaphatnának magyar rendszámot az Európai Unió országaiból származó használt járművek, hanem a most kizárólag a magyar rendszámot viselő járművek időszakos műszaki vizsgáztatásával foglalkozó magánkézben lévő állomások szemléje után is. Összesen 26 hatósági vizsgaállomás üzemel országszerte, magánállomásból viszont körülbelül 1400, és évente 110-120 ezer használt személyautót regisztrálnak Magyarországon, de a járvány előtt ez a szám stabilan 140-150 ezer volt.

A jelenlegi rendszerben az erre a célra létrehozott Központi Időpontfoglaló Alkalmazás segítségével kell bejelentkeznie az egyik állami vizsgahelyre a kinti autó első magyarországi tulajdonosának, adott esetben a kereskedőnek, hogy elkezdhesse a magyar rendszám kiváltását megelőző hosszadalmas adminisztrációt. A hatósági vizsgaállomások ellenőrzik a járművek külföldi okmányait, tehát az eredeti forgalmi engedélyt és törzskönyvet, valamint az adásvételi szerződést vagy számlát, majd elvégzik a kétféle lehetséges hatósági eljárás egyikét.

Honosítás vagy egyedi forgalomba helyezési eljárás?

Amennyiben az Európai Unió más országából hozott jármű kinti műszaki vizsgája legalább egy hónapig érvényes, az első itteni tulajdonos az egyszerűbb, mindössze 11,1 ezer forintos honosítási eljáráson vehet részt. Ez egy rövid átvizsgálásból, illetve a jármű egyedi azonosítószámainak kísérődokumentumokban szereplő azonosítószámok összevetéséből áll. Személyautók honosításával a Magyar Autóklub vizsgaállomásain is foglalkoznak egy néhány évvel ezelőtti jogszabály-módosításnak köszönhetően, de más járművekével ezeken a helyeken sem.

Azoknak a járműveknek, amelyek kinti műszakija kevesebb mint egy hónapig érvényes, a körülbelül 57 ezer forintos egyedi forgalomba helyezési eljárást kell lefolytatniuk. Ez a most még kizárólag hatósági állomásokon végzett eljárás alapos műszaki ellenőrzésből és a dokumentumok, illetve azonosítószámok egyeztetéséből áll. Mindkét lehetőségre igaz, hogy ha mindent rendben találtak, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál megállapítják a regisztrációs adó összegét. Ezt be kell fizetni, illetve meg kell kötni a kötelező biztosítást, továbbá szükség van eredetiségvizsgálatra is, magyar rendszámot és forgalmi engedélyt, illetve később törzskönyvet pedig csak mindezek után kaphat az importált jármű egy kormányablakban.

Az előterjesztés szerint a járműhonosításra vonatkozó rendeletek módosítása után nem lenne kötelező a hatósági vizsgaállomásokhoz fordulni az EU-ból származó használt autók és egyéb járművek magyarországi regisztrációjához, mert azt ezentúl bármely járműkategóriában piaci szolgáltató is elvégezhetné. A változás egyúttal azt is jelentené, hogy egyedi forgalomba helyezési eljárásra a továbbiakban csak az Európai Unión kívüli, úgynevezett harmadik országból, jellemzően az Egyesült Államokból származó járművek esetében lenne szükség. Ezeket változatlanul a hatósági vizsgaállomások egyikére kellene elvinni.

Az érintettek számára jó hír lehet az is, hogy a javaslat kidolgozói törölnék a kinti vizsga érvényességére vonatkozó feltételt a honosítási eljárás feltételei közül. Ez persze azt is jelentené, hogy a lejárt kinti műszakival honosított autókat azonnal le is kéne vizsgáztatni, hogy használni lehessen őket a forgalomban, vagyis ennek 27 ezer forint körüli többletköltségével is számolniuk kellene azoknak, akik a szóban forgó új lehetőséget választják. Az is gyorsíthatja az átállást, hogy a magánállomások külön engedély és auditálás nélkül vehetnék fel tevékenységeik közé a honosítást. Információink szerint felvetődött az is, hogy egyszerűsítenék a vizsgabiztosi engedélyek kiváltásának feltételeit, így ők akár B kategóriás jogosítvány birtokában is vizsgáztathatnának bármilyen másfajta járművet, nemcsak akkor, ha azokra is rendelkeznek érvényes vezetői engedéllyel.

Lassan összeáll a nagy műszakivizsga-mozaik

Mindez azért lenne jelentős fejlemény, mert az utóbbi években a hatósági állomásokon kirobbant korrupciós botrányok, valamint az ezek következtében több helyen kialakult szakemberhiány miatt sokszor nehézkessé vált az időpontfoglalás, sokat kellett várni a honosításra és az egyedi forgalomba helyezési eljárásra. A két budapesti hatósági állomáson, a Mozaik utcában, és a Vas Gereben utcában korábban évente 50 ezer járművet fogadtak a kétféle hatósági eljárásra. 2020 nyarán azonban az ügyészség rajtaütött a telepen, vizsgabiztosokat és vizsganeppereket is őrizetbe vettek, majd összesen hatvan személyt bíróság elé állítottak. A mintegy 500 millió forint összértékre elkövetett bűncselekményeknek 58 vádlottja van, akik közül harmincan tettek beismerő vallomást.

Az eltelt lassan öt évben felére-harmadára esett vissza az évente itt honosított-forgalomba helyezett külföldi autók száma. A fővárosi kormányhivatal közlése szerint a Mozaikban és a Vas Gereben utcában a szükségesnél héttel kevesebb vizsgabiztos dolgozik jelenleg, ez részben magyarázza, hogy miért csökkent a kapacitás a korrupciós botrány után.

Mint az erről szóló cikkünkből kiderült, az állami időpontfoglaló rendszer megoldotta az időpontok kiadásával kapcsolatos korábbi problémát, de csak elvileg szűntek meg a visszaélések az időpontfoglalással. A két budapesti hatósági vizsgahelyre most is nagyon nehéz időpontot foglalni a neten, mert a meghirdetett helyek villámgyorsan elfogynak, és nem lehet tudni, hogy mikor nyitják meg ismét a jelentkezési lehetőséget. Ez újfajta anomáliát eredményezett: akik képesek hivatali időben folyamatosan frissítgetni a webes naptárat és lecsapnak a szabad időpontokra, azok ezt a jelentkezési szolgáltatást autónként akár 20-30 ezer forintért akár el is tudják adni azoknak, akik nem tudnak folyamatosan a számítógép előtt ülni és várni, hogy legyen szabad időpont.

Ha a most még csupán előterjesztésként létező ötlet nyomán valóban megnyitják a kinti autók műszaki vizsgáztatásának piacát, az több szakmabeli forrásunk szerint komoly kérdéseket vetne fel a vizsgafolyamat minőségével és megbízhatóságával kapcsolatban. A honosításliberalizációban érintett importált használt autók kísérődokumentumai ugyan megfelelnek az Európai Unió követelményeinek, valójában viszont nagyon sokfélék lehetnek, ami nehezíti a hamisítványok kiszűrését. További gond, hogy bizonyos esetekben a kinti tulajdonosváltáskor nem vezetik át az ottani hatóságok az egyedi átalakításokra vonatkozó bejegyzéseket a régi forgalmi engedélyből az újba. Ez Magyarországon eddig is komoly fejtörést okozott a hatóság embereinek.

Forrásaink szerint az új helyzetben csak úgy lehetne biztosítani, hogy rossz műszaki állapotú, az itteni előírásoknak nem megfelelő import használt autók ne kapjanak magyar rendszámot, ha a hatóság rendszeresen ellenőrizné a magánkézben lévő vizsgaállomásokat. Ezen kívül azokat azokat a fotókat és dokumentumokat is szerencsés volna gyakran ellenőrizni, amelyeket az egyes vizsgahelyek feltöltenek a közös állami adatbázisba, mert az elavult vizsgáztatási folyamat most könnyen kijátszható.

Erre példa a rétsági műszaki vizsgaállomás visszaélési ügye is. A Nógrád Vármegyei Főügyészség közleménye szerint az állomás egyik vezetője és egy adminisztrátora 2023. december 4. és 2024. október 28. között kenőpénzt fogadott el az ügyfelektől azért, hogy a rossz műszaki állapotú járművek átmenjenek a vizsgán. A közleményben azt is írták, hogy a gyanú szerint a vizsgabiztosok képszerkesztő program segítségével, újonnan vásárolt alkatrészek felszerelését követő fényképezéssel, vagy másik, ugyanolyan gépjármű lefényképezésével csapták be a rendszert.

A budapesti időpont foglalási problémákról kérdéseket tettünk fel Budapest Főváros Kormányhivatalának, amely válaszában gyakorlatilag megerősítette, hogy továbbra is gond van a vizsgajelentkezéssel a fővárosban. Mint írták, nem lehet utólag módosítani a bejelentett autók adatait és másik autót sem lehet regisztrálni a helyükre az adott időpontra. Ezzel szemben törölni akár az autó gazdájának kérésére is van lehetőség, a hibás adatokkal bejelentett járművek időpontjait pedig szintén törlik.

A budapesti kormányhivatali vizsgabiztosok két műszakban dolgoznak, és ehhez igazodik az időpontok kijelölése és meghirdetése is, áll a válasz folytatásában. Mint kiderült, munkaszervezési okból hirdetik meg kiszámíthatatlanul a szabad vizsgaidőpontokat, ami jelentős eltérés más vármegyékhez képest. A furcsa megoldást azzal indokolták, hogy így küzdenek a fővárosi hatósági vizsgaállomások ügyfélkörének jelentős részét kitevő, járművizsgáztatásra szakosodott csoportok visszaélései ellen. Ezzel magyarázták az is, hogy miért nincs lehetőség az autók adatainak utólagos módosítására az időpontfoglaló rendszerben.

Vágólapra másolva
Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!
EUR 401,45 Ft
USD 370,10 Ft
További élő árfolyamok!