Pálmafás tengerpart helyett kerítés és őrtorony várta Srí Lankán az átvert magyar turistákat
2025. január 29. – 10:03

Homokos és pálmafás strandra számítottak azok az utasok, akik tavaly januárban Srí Lankára utaztak az egyik budapesti utazási iroda szervezésében. Amikor megérkeztek, nagy csalódás érte őket: kiderült, hogy az all inclusive ellátást ígérő hotel közel sem olyan szép, mint ahogy az a képeken szerepelt, a meseszerű tengerpart helyett pedig kerítés, őrtorony és hullámtörő sziklák várták a turistákat. A Pest Vármegyei Főügyészség most az átvert utasok kérelme alapján indított ellenőrzést az utazási irodával szemben.
Az érintett utazási iroda 2024 januárjára repülős utazásokat kínált egy Srí Lanka-i hotelbe, all inclusive ellátással. A honlapjukon közzétett képek szerint a szálloda közvetlenül a homokos tengerparton áll, gyönyörű pálmafás környezetben. Ezzel szemben a Srí Lankára megérkező utasok a helyszínen nem ezt tapasztalták.
A tengerpart egyáltalán nem volt homokos, ehelyett hullámtörő kövekkel volt kirakva, ráadásul egy drótkerítés is lehatárolta. Emiatt a szállodából nem lehetett közvetlenül eljutni a tengerhez.
Az utasok még helyben panaszt tettek, de elmondásuk szerint csak egy masszázst és egy halvacsorát ajánlottak fel nekik kompenzációként. Végül az utolsó napokra is csak felár ellenében ajánlották fel a szálláshely megváltoztatásának lehetőségét.
Az ügyészség kiemelte, hogy az utazási irodák által közzétett ajánlatokban és reklámokban szereplő képeknek különösen nagy jelentősége van a fogyasztói döntéshozatal során. A szállodákról és azok környezetéről készült fényképek általában nagyobb szerepet játszanak abban, hogy valaki befizet-e egy adott utazásra, mint a később kapott, esetlegesen írásbeli információk.
„Az ügyészség álláspontja szerint jelen esetben az elsődleges vizuális információknak (fényképeknek) ellentmondó valós helyzet miatt az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot valósított meg. Az utasok a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján kompenzációra lehetnek jogosultak, mivel – bizonyos kivételekkel – az utazási iroda felel akkor is, ha külföldi szolgáltató üzemelteti a szálláshelyet” – írták.


Hozzátették, hogy ilyen esetben a törvény feljogosítja az ügyészséget, hogy a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése érdekében képviseleti keresetet indítson a bíróságon. Ezt megelőzően lehetőség van úgynevezett perelhárító ügyészi felhívás benyújtására is, mely esetén a vállalkozásnak módja nyílik a jogsértés önkéntes megszüntetésére.
„A Pest Vármegyei Főügyészség élt ezzel a lehetőséggel, és felhívta az utazási irodát, hogy a honlapjáról távolítsa el azokat a fényképeket, amelyeken a Srí Lanka-i hotel homokos tengerparttal látható a sziklás tengerpart helyett. Továbbá felhívta arra is a figyelmet, hogy mindazon fogyasztók vonatkozásában, akik bejelentették a vállalkozásnál az utazással kapcsolatos kifogásaikat, nyilatkozzon, hogy elismeri-e a szerződésszegést.
Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a Srí Lanka-i hotelre vonatkozó megtévesztő utazási ajánlatát (a teljes anyagot fényképekkel együtt), továbbá elismerte a szerződésszegést, és azt, hogy a fogyasztóknak nyújtandó esetleges díjengedmény, illetve további kártérítés tekintetében fennálló felelőssége kapcsán kimentési ok nem áll fenn” – áll az ügyészség közleményében.