Négymilliárdot fizettetne a kormány a fővárossal egy 17 évvel ezelőtti vesztegetés miatt

2024. december 10. – 16:35

Másolás

Vágólapra másolva

Több mint négymilliárd forintos bírságot fizettetne ki a Navracsics-minisztérium a fővárossal a még Demszky Gábor idején indított, majd Tarlós idején átadott 4-es metró járműbeszerzése miatt, írta meg a Népszava.

A 2025-ös fővárosi költségvetés felhalmozási kiadásai között megbújik egy, a tíz évvel ezelőtt átadott 4-es metró beruházásához kapcsolódó büntetési tétel, vette észre a lap. A büntetés alapját jelentő szabálytalansági eljárás is Tarlós városvezetése idején indult, de a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium csak idén látta elérkezettnek az időt a „pénzügyi korrekció” elrendelésére.

A főváros ugyan szerepelteti a 4,1 milliárdos tételt a jövő évi költségvetésében, de a városvezetés pert indít az ügyben. Mint Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a lapnak elmondta: „A jövő évi költségvetésben szereplő 4,1 milliárd forintos tétel egy sok évvel ezelőtti szabálytalansági vizsgálat 7 évnyi hosszú csend után kiszabott büntetése”. Hozzátette: az önkormányzat ugyan gazdasági felelősséggel tartozik az előző városvezetések döntéseiért, de az azért nagyon nincs rendjén, hogy olyan eljárás eredményeként rójanak ki milliárdos bírságot, amelyről eddig semmiféle tájékoztatást nem kapott a városvezetés, ráadásul minden törvényben rögzített határidő réges-régen lejárt.

Az ügyben most megnyilatkozott a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium is:

„A fizetés azért most vált aktuálissá, mert a szabálytalansággal érintett közbeszerzéssel kapcsolatban a Fővárosi Törvényszék előtt büntetőeljárás van folyamatban, azonban az operatív program zárása miatt a szabálytalansági eljárás lezárására került”

írták az ATV kérdésére küldött válaszukban. A KTM azt is tudatja: a főváros júniusban részletfizetési kérelmet nyújtott be, amelynek ütemezését a felek közötti többszöri egyeztetését követően 2024 októberében az Irányító Hatóság elfogadta. A befizetés határideje: 2025. augusztus 15.

A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium közlekedési, környezeti és energiahatékonysági fejlesztési programok végrehajtásáért felelős helyettes államtitkársága 2024 áprilisában arról tájékoztatta Karácsony Gergelyéket, a városvezetést: az 4-es metró szerelvényeinek beszerzését célzó szerződés vizsgálatára indult eljárást „szabálytalanság történt” megállapítással lezárta, és pénzügyi korrekciót rendelt el.

Még Index színekben számoltunk be arról, hogy 2016-ban a negyedik Alstom-vezetőt vádolta meg a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal (Serious Fraud Office, SFO), hogy szerepe volt a BKV által megvásárolt Alstom metrókocsik korrupciós ügyében. Az SFO az Index kérdésére további információkat küldött, ezek szerint négy Alstom-vezető egy másik gyanúsítottal együtt 2006. január 1. és 2007. október 18. között bűnszervezet tagjaiként korrupciós bűncselekményt megvalósítva 2,3 millió euróig terjedő összeget adott át, vagy beleegyezett, hogy átad a BKV Zrt. tisztviselője részére.

Az összeget az Alstom és az osztrák Eurocontact Public Affairs GmbH között 2006. június 8-án létrejött tanácsadói megállapodás keretében járó díjnak álcázták, és céljuk az volt, hogy az Alstom Group kedvező bánásmódban részesüljön a 2-es és 4-es metró szerelvényeinek beszerzésére kiírt tenderen. Az Eurocontact mellett ugyanez volt a szerepe a dán Hansen Consulting Aps-nek, amelyen keresztül több mint 5 millió euró juthatott a BKV-hoz.

Az Eurocontact neve nem ismeretlen Magyarországon. 2006-ban, majd 2008-ban is fontos témaként foglalkozott az osztrák sajtó azokkal a felvetésekkel, hogy a Strabag építőipari konszern egyes magyar pártokat „pénzadományokkal” segített. A 2006-os ausztriai választási kampányban merült fel először, hogy a Strabag konszern az Eurocontact nevű pr-cégen (az Eurocontact Consulting GmbH tulajdonosainak, Peter Aczelnak és Alexander Zachnak az érdekeltségi körébe tartozó Euro:Contact Hungary Tanácsadó Kft.-n) keresztül több millió eurós támogatást nyújtott a magyar szocialistáknak és szabad demokratáknak. A Strabag-ügyet egyébként az osztrák hatóságok több évig vizsgálták és az Osztrák Legfelső Bíróság 2013. augusztusában jogerősen lezárta azt, megállapítva, hogy bűncselekmény nem történt.

Akkoriban Magyarországon a metrótender ügyében a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda nyomozott hivatali vesztegetés gyanúja miatt. A Központi Nyomozó Főügyészség 2019-ben emelt vádat a metró szerelvények beszerzési tenderéhez kapcsolódó, Alstom cégcsoport által „finanszírozott” vesztegetések tárgyában a Fővárosi Törvényszéken.

A per több kanyart is leírt az elmúlt években, de még mindig nem értek a végére. A Fővárosi Törvényszék a Népszava megkeresésére közölte, hogy az eljárás még nem zárult le, legutóbb a múlt héten voltak tanúmeghallgatások az ügyben. A lassan csordogáló és szerteágazó per állásáról legutóbb a 24.hu számolt be az ötödrendű vádlott felmentése kapcsán.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!