Büszke a MÁV-vezér, hogy alig késnek a vonatok
2024. december 8. – 21:56
Novemberben 10-ből 7 vonat volt pontos, ez enyhe romlás októberhez képest – írta vasárnap Facebook-oldalán Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója.
Az igazgató szerint a késések oka az, hogy a magyar vasútvonalak olyannyira szoros kölcsönhatásban vannak egymással, hogy ha csupán három-négy érzékeny ponton egyszerre, egymással párhuzamosan történik valamilyen természeti vagy műszaki havária helyzet, akkor az már az egész ország vasúti közlekedését képes negatívan befolyásolni. Ezáltal pedig akár egyetlen nap is képes egy teljes hónap menetrendszerűségi adatait lerontani.
Ezért a legérzékenyebb hálózati pontok megerősítésére koncentrálnak a pályafelújításokkal és felállítják januártól az Országos Haváriaközpontot, amely nemcsak az utasok pontosabb tájékoztatásában, de minél gyorsabb továbbutaztatásában is érdemi segítséget jelent majd Hegyi szerint.
A MÁV azóta ad ki külön közleményeket a járatok pontosságáról, amióta Vitézy Dávid fővárosi képviselő előásta az eldugott statisztikákat, és értékelte azokat. A MÁV oldalán nyáron közölt menetrendszerűségi adatok szerint 2024 júniusában a magyar InterCity-k 42,9 százaléka volt pontos, azaz késett kevesebbet 5 percnél, júliusban 36,38, augusztusban mindössze 32,8 százalékuk. Aztán hirtelen leállt a részletes adatszolgáltatás, majd a MÁV saját grafikonokkal jelentkezett.
Ezekről írja Hegyi, hogy az új havi riportra háromszor több látogató volt kíváncsi, mint a korábbi, hasonló adatközlésekre. Szerinte az új összegzés a kép teljességét igyekszik bemutatni, a kiragadott részletek helyett az összefüggéseket és a hátteret is.
A vasúti adatok után december közepéig publikálják majd az autóbuszos közlekedésre és a HÉV-re vonatkozó adatokat is, jövő év januárjától azonban már egyetlen, integrált havi közlekedési riportban számolnak be az előző időszak adatairól minden hónap 16-án.
Vitézy a vezérigazgató posztjára vasárnap azzal reagált, hogy továbbra sem nyilvánosak a korábbi részletes menetrendszerűségi adatok, a MÁV két hónapja nem közli például a legérzékenyebb szolgáltatás, az InterCity-k késéseit. A valóság és a részletes adatsor helyett szerinte csak egy kozmetikázott propagandaadatot közölnek.
A számok közötti eligazodáshoz jó tudni: Vitézy az Intercity vonatok késéseit mazsolázta ki korábban, mondván, ez a kategória a legjobban összehasonlítható: óriási pályaberuházások voltak a fővonalakon, de nem jött semmilyen jármű; Hegyi pedig az összes vonat késéseit mutatja egyben, benne az aránylag pontos elővárosi vonatokkal is, amik felhúzzák az átlagot.