Átalakítják a fővárosi parkolást és megszüntetik az igazgatóságokat
2024. november 27. – 18:50
Elhúzódó, szurkálódásokkal színesített viták, aluljárók lezárása, parkolás, gyalogosstratégia és a Nagykörútra bevezetett Duna – többek közt ezekről is szó volt a kilencórás Fővárosi Közgyűlésen, ahol első körben még a napirendnek sem értek a végére. Összeszedtük a fontosabb vitákat és döntéseket, amikben előkerült a meztelen kismacskáktól kezdve a mozgáskorlátozott-parkolóig szinte minden.
Igazgatóságok és felügyelőbizottságok – Elfogadták a javaslatot, ami megszünteti a fővárosi cégek igazgatóságait, ezek felelőssége és feladatköre a jövőben a Fővárosi Közgyűlésé lesz. A felügyelőbizottságokra átmeneti megoldást találtak ki: 2025. május 31-ig a Főpolgármesteri Hivatal vezetői megbízással rendelkező köztisztviselőiből álló bizottságok jönnek létre. Ha mégis sikerül korábban megegyezniük a képviselőknek a felügyelőbizottságokról, akkor lehetőség van rá, hogy május vége előtt átvegyék a megbízott hivatalnokok helyét.
Parkolás – A fővárosi parkolási reformokról részleteiben szavaztak a képviselők, ennek értelmében 2026-tól megszüntetik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását; 2026 közepéig megválnak a parkolóautomatáktól, a parkolást a BudapestGO-ban is lehet majd intézni; kedvezményt adnak majd a parkolást a BudapestGO-ban lebonyolító bérleteseknek; szintén 2026 júliusától emelik a tarifákat, az A és B zónákban (belváros) pedig hétvégére is fizetőssé tennék a parkolást. Az 1,8 tonnánál nehezebb autókra és terepjárókra kétszeres parkolási díjat vetnének ki (ennek jelenleg van egy jogi akadálya). A parkolásról kialakult vitáról itt olvashatnak.
Köztéri kamerafelvételek használata – Vitézy Dávid kezdeményezte egy kormányrendelet módosítását azért, hogy az önkormányzati rendészetek fix vagy mozgó (pl. buszra szerelt) kamerák felvételeinek alapján, a sofőr távollétében is lehessen közigazgatási eljárást indítani, ha valaki közlekedési szabályt sért. Röviden: kérik a kormánytól, hogy újra lehessen kamerakép segítségével bírságolni súlyos közlekedési szabálysértések miatt. Emellett azt is szeretnék, hogy a tilosban parkolás és a buszsáv jogosulatlan használata az „objektív felelősség” elve alapján lehessen büntethető.
Vitézy azt mondta, hogy a korábbi gyakorlat azért szűnt meg, mert Tarlós István azt kérte. Nem tudja, hogy a mostani felterjesztéssel foglalkozik-e majd a kormány, de mivel korábban is így szűnt meg, bízik benne, hogy a visszahozatalára is lehetőség lesz. A fideszes Radics Béla szerint az előterjesztés „bosszúhadjárat” Tarlós István ellen. „Azt szeretném kérni, hogy legközelebb ezt a körítést hanyagolja.” Vitézy szerint ha személyeskedésről lenne szó, akkor a teljes, a javaslathoz kapcsolódó történetet elmesélte volna, de nem tette meg. Azt mondta, hogy kész Tarlós István nevét kihúzni a javaslatból, ha ez kell, hogy a Fidesz is támogassa a javaslatot. A javaslatot a közgyűlés többsége támogatta.
Aluljárók lezárása – A Fidesz javasolta, hogy egyes aluljárókat – ahol van felszíni forgalom is – éjszakára zárjanak le, erről készítsenek egy cselekvési tervet. A javaslat fokozni szeretné a járőrözést, rendészeti jelenlétet és az utcai szociális munkások számát is a rendezettebb állapotokért. A terv mellett Vitézy is kiállt, neki is benne volt ez a programjában, szerinte nemcsak a hajléktalanságról van szó, hanem a Kálvin téren megjelentek drogos bandák is.
Radics Béla fideszes képviselő szerint mostanra a drog és piszok lett az aluljárók jellemzője, ezen szeretnének változtatni. Vitézy szerint ma már sok aluljárónál a felszínen is át lehet kelni, így a metró üzemidején kívül ezeknek semmilyen funkciójuk sincs, ilyen például a Blaha Lujza téri is.
Kiss Ambrus főigazgató érti a problémát, szerinte is kezdeni kell vele valamit, de a hajléktalanhoz nem mehetnek oda, hogy „menjen haza, és folytassa otthon a négy fal között a hajléktalankodást”. Szerinte ha valaki nem akar bemenni szállóra, akkor az egyetlen út, hogy utcára teszik a hajléktalanokat. Amúgy is, ha az egyik aluljárót lezárják, akkor át fognak menni a másikba, amit például nem lehet lezárni éjszakára sem.
Döme Zsuzsa (MKKP) szerinte ha esetleg van reinkarnáció, akkor a teremben ülő képviselők közül sokan „meztelen kismacskaként fognak újraszületni a tundrán”.
A javaslatot módosításokkal, de elfogadta a közgyűlés, így hatástanulmányt készítenek az aluljárók lezárásáról. Ezen belül támogatták például, hogy adják át a BKV-nak az aluljárók kezelését.
Gyalogosstratégia – Szó volt a Podmaniczky Mozgalom által benyújtott fővárosi gyalogosstratégiáról is. A mozgalom képviselője, Szilágyi Anna arról beszélt, hogy Budapesten ma nincs egyszerű dolguk a gyalogosoknak, sok helyen ma is közúton kénytelenek az emberek közlekedni, mert nincs járda. Ahhoz, hogy a gyaloglást és vele együtt a közösségi közlekedést népszerűbbé tudják tenni szerintük meg kell szüntetni a járdahálózat hiányosságait és „azt az akadályversenyt”, amivel ma a gyalogosoknak szembesülniük kell Budapesten.
Havasi Zoltán, a Fidesz politikusa a gyalogátkelők állapotára hívta fel a figyelmet, amit szintén érdemes lenne megvizsgálni. A képviselők szántak időt a viccelődésre is: a kutyapártos Kovács Gergely érvelt saját módosítójuk mellett, ami a gyaloglás fizetőssé tételét szeretné. „Mindnyájan érzékeljük, hogy egyre több a gyalogos, ellepik az utcákat, alig férnek el tőlük az autók” – mondta.
Vitézy Kovácsra reagálva a készpénzfizetés biztosításáról érdeklődött, illetve arról, hogy itt is bevezetne-e súlykorlátozást. Kovács azt mondta, hogy minden ezredik gyalogost fizetőautomatává alakítaná, de súlyra vonatkozóan nem vetne ki extra díjat. Bovier György, a Tisza kerekesszékes képviselője csak annyit jegyzett meg, hogy örül az előterjesztésnek, mert „végre valami, ami mindenkit szívat, de engem nem”. A fizetős gyaloglás bevezetését végül nem támogatták a képviselők, de a stratégia alkotását igen.
Egészségügyi válság kezelése – A Tisza képviselője, Orbán Árpád nyújtott be egy javaslatot, amivel a hazai egészségügyi válsághelyzet Budapestet érintő hatásait enyhítené. Orbán szerint az októbertől bevezetett új ügyeleti rendszer elfogadhatatlan, az országban pedig egészségügyi válsághelyzet van. A javaslat alapján értékelnék az új ügyeleti rendszer bevezetésének tapasztalatait. Emellett kiterjesztett betegellátórendszert szeretnének, ami azt jelenti, hogy a kerületekkel megkötött állapodás alapján a főváros szakrendelői hálózatot hozna létre, járóbeteg-ellátással, akár 24 órás szolgálatot is biztosítva.
Elismerik, hogy ehhez kell forrás is, de szerintük akarat és szakmai hozzáállás kérdése az ügy, a fővárosnak tárgyalnia kell, hogy az ehhez szükséges pénzt követelje a kormánytól. Orbán Árpád nem támogatja a főpolgármester módosítóját, ami egyelőre csak megvizsgálná a megvalósíthatóságot. A kormánypárti Szalai Piroska hosszasan, adatokkal igyekezett cáfolni, hogy a hazai egészségügy helyzete olyan rossz lenne. Szerinte a néhány hónapos ügyeleti rendszert is korai lenne még vizsgálni. Déri Tibor (DK) pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a főváros most az alapvető feladatait is nehezen tudja ellátni a költségvetéséből, egy saját ügyeleti rendszer, mentőautókkal már biztosan nem férne bele. Azt pedig nem gondolja, hogy a kormány elismerve rendszere hiányosságait erre adna pénzt Budapestnek. A képviselők módosításokkal, de támogatták a javaslatot.
Mozgáskorlátozott-parkolók – Bovier György, a Tisza képviselője, esélyegyenlőségi és akadálymentesítési tanácsnok olyan javaslatot nyújtott be, amivel a Fővárosi Önkormányzat a fővárosi kerületekkel közösen megvizsgálja az akadálymentesített (mozgáskorlátozott) parkolók teljes felületének tartós, kék festéssel történő megjelölését, valamint a jogszabályi előírásoknak nem megfelelő méretű járdákon közúti jelzőtáblák megszüntetését, elhelyezésének módosítását. Bovier arról beszélt, hogy a javaslat lényege, hogy ezeket a parkolókat láthatóbbá tegyék. Egy parkoló festése 100-200 ezer forint között mozog, szerinte apránként megvalósítható lenne az újítás. A javaslatot a képviselők egyhangúlag támogatták.
Drogstratégia visszavonása – Szentkirályi Alexandra javasolta, hogy a főváros jelenlegi drogstratégiáját vonják vissza és alkossanak újat. A frakcióvezető szerint a fővárosnak most „drogpárti stratégiája” van, ami nem a bűnüldözésre és a leszoktatásra ösztönöz. Szentkirályi kifogásolta többek közt, hogy a mostani stratégiában például szerepel a szórakozóhelyeken létrehozott „drogbevizsgáló szoba is”. Döme Zsuzsanna szerint a történelemben sok példa van, hogy a tiltás megold mindent, ilyen például a kormány melegellenes törvénye is, „és lám már nincsenek is melegek”. A képviselő szerint a kormány drogellenes stratégiájának sem volt sok sikere. „Ha valódi eredményeket szeretnének, akkor hagyják abba a piálás propagálását” – mondta.
A Fidesz képviselői többször is szerették volna elérni, hogy a tiszás képviselők is mondjanak véleményt a kérdésről, de ők végül nem szólaltak fel. „Gondolom, nem jött meg a válasz” – mondta a képviselőknek Szentkirályi. Karácsony Gergely kiállt a jelenlegi stratégia mellett, szerinte az egy széles körű társadalmi egyeztetés eredménye. „Ez nem egy rendpárti javaslat, ez egy buta javaslat” – mondta a Fidesz előterjesztéséről. A drogstratégia visszavonását a közgyűlés többsége nem támogatta.
„Budapest Nagyerdő” projekt – A Tisza képviselője, Barna Judit igyekezett előmozdítani a tervet egyik előterjesztésével. Ehhez a Kutyapárt módosítót nyújtott be, ami arról szólt, hogy vezessék be a Dunát a Nagykörútra. Kovács Gergely szerint ez megoldaná a parkolás és az aluljárók kérdését is. A Nagykörúton nem lesz Duna, de az eredeti előterjesztést támogatták.
Kedvezményes belépés a fürdőkbe – A Fidesz-frakció kezdeményezte, hogy a főváros biztosítson kedvezményeket a budapesti fürdőkben és gyógyfürdőkben. A javaslat a nyitás utáni 2 órában és a zárás előtti kettőben is 70 százalékos kedvezményt adna a fővárosi lakcímkártyával, illetve a budapesti diákigazolvánnyal rendelkezőknek. Megszavazták a javaslatot, de készítenek egy „átfogó árazási felülvizsgálatot” is.
Döntöttek arról is, hogy a főváros átveszi az Iványi Gábor-féle Oltalom két intézményét, a Családok Átmeneti Otthonát és a Nádor téri Női Átmeneti Szállót.