Inflációkövető parkolási díjakról és az automaták jövőjéről is vitázott a főváros bizottsága
2024. november 25. – 12:55
Ne csak 2026-tól, hanem akár már jövőre emeljék a fővárosi parkolási díjakat, illetve tegyék azt inflációkövetővé – többek közt ezekről volt szó a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának ülésén, ahol a parkolás átalakítását célzó javaslatokról is vitáztak a tagok.
Előző héten két javaslatot is benyújtottak a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére, amik érdemben alakítanák át Budapest parkolási rendszerét. Az egyik terv Karácsony Gergelyé: a főpolgármester „parkolási rendszerváltó csomagjában” szerepel, hogy felszámolnák az automatákat, a parkolás részben a BudapestGO-ba költözne, ahol kedvezményeket adnának; megszüntetnék a zöld rendszámos autók ingyenes parkolását és emelnék a parkolási díjakat is. A másik javaslatcsomag Vitézy Dávidé, aki szintén szabadulna a parkolóautomatáktól, ehelyett teljesen az online fizetésre állna át. Emellett az autóval közlekedő ingázóknak bevezetné az online megvásárolható P+R bérletet. Mind Vitézy, mind Karácsony terveinek jelentős része csak 2026-tól lenne érvényes.
Vitézy a saját javaslatáról elmondta, hogy a parkolóautomatákra, illetve az ellenőrzésre elköltött pénz körülbelül hatmilliárd forint évente, amit meg lehetne spórolni. „Ezt a térségünkben is számos kisebb és nagyobb város megtette már, ott automaták nélkül, mobilon keresztül működik a rendszer.” Szerinte a spóroláson túl ez arra is jó lenne, hogy búcsút intsenek a „parkolómaffiának és a parkolás köré szerveződött céghálónak”.
Kiss Ambrus főigazgató Karácsony Gergely javaslatáról azt mondta, hogy az teljesen jól egymás mellett tud működni Vitézy Dávidéval. Előterjesztésükbe belekerült többek közt az A és B zónák esetében a hétvégi parkolás fizetőssé tétele is, de a 1,8 tonnánál nehezebb autók parkolási díjának megduplázása is. „A két javaslatot egyként is tudjuk majd tekinteni, erről szerintem így éri meg vitázni” – mondta.
Gulyás Gergely Kristófnak, a bizottság fideszes tagjának több kérdése is volt. Lett-e egyeztetve a kerületekkel a csomagról, ugyanis a parkolás kerületi hatáskör. Szerinte olyan kérdésekre nincs válasz, hogy ha valakinek lemerül a telefonja, akkor hogyan vesz jegyet, de arról is érdeklődött, hogy felmerült-e, hogy első körben csak ritkítsák a parkolóautomatákat.
Vitézy a kerületi egyeztetésekről azt mondta, hogy ő több polgármesternél is járt az utóbbi hetekben, ahol szó volt a kérdésről. A külső kerületek polgármesterei arról beszéltek, hogy a P+R parkolókban azért nem vezettek be díjfizetést, mert nagy lett volna a költségvonzata az automaták kihelyezésének, ezt most a telefonos rendszer megoldaná. A régi telefont használóknak a képviselő megtartaná az sms-parkolást, a külföldieket pedig táblákon, QR-kódokkal tájékoztatnák. Ma már kevés az olyan autós, akinél ne lenne telefon vagy épp ahhoz egy töltő, mondta.
Kiss Ambrus az automaták esetleges ritkításáról azt mondta, hogy korábban már próbálkoztak azzal, hogy 250 méterenként írnak elő egy automatát, de ettől még nem szerelték le azokat. „Szerintem itt az idő, hogy ebben lépjünk egy nagyobbat, és most szereljük le az összeset” – mondta.
A tiszás Balogh Balázs arról érdeklődött, hogy az általános díjemeléssel miért vár a főváros 1,5 évet. Szerinte nem lenne technikai akadálya, hogy ezt előrébb hozzák, mivel ha csak 2026-ban változtatnának, akkor öt évig változatlanok maradnának a tarifák. A díjemelés csúsztatásáról Kiss Ambrus azt mondta, hogy az ösztönzők miatt tették a módosítást 2026-ra, ugyanis a bérlet mellé járó kedvezmény beépítéséhez időre van szükség.
Kiss azt tanácsolta, hogy amennyiben a Tisza frakciója szeretné a korábbi emelést, akkor adjanak be módosítót az eredeti javaslathoz.
Az ülésen felmerült az inflációkövető adóemeléshez hasonlóan az inflációkövető parkolódíj-emelés is. Lukács András a Levegő Munkacsoport részéről azt mondta, hogy a parkolási előterjesztések előremutatóak, bíznak benne, hogy az meg fog valósulni. Szerinte az egyetlen probléma, hogy túlságosan a távoli jövőben tervezik ezeket, miközben a fővárosban nagyon rossz a levegő minősége, a parkolóhelyzet pedig katasztrofális. Lukács arról beszélt, hogy a helyzetet gyorsan orvosolná, ha nemcsak 2026-tól, hanem mihamarabb emelnék a parkolási díjakat.
Az automaták ritkításáról, illetve azok fejlesztéséről többször is szó volt, de Vitézy szerint a kerületi megbeszélésein az látszott, hogy ott is csak teherként tekintenek ezekre a gépekre. A kihelyezett automaták okosítása helyett pedig minden oldalon a mobilis ügyintézés felé megy a világ, a kormány is így tesz a digitális állampolgársággal, mondta a képviselő. Kiss Ambrus azt mondta, hogy az nem életszerű, hogy egy fejlesztés után az emberek ezeken az automatákon intéznék például az önkormányzati ügyeket.
Walter Katalin arra hívta fel a figyelmet, hogy a BudapestGO fejlesztéséről van szó, ami egy nagy, sokak által használt applikáció. A javaslatban szereplő 2026 január szerinte nem tartható. Ezt azzal indokolta, hogy nem egy meglévő parkolási rendszert kell beépíteniük, hanem egy teljesen újat kell létrehozniuk. Azt pedig szeretnék elkerülni, hogy a fővárosiak élőben teszteljenek egy nem végleges rendszert.
Vitézy összegzésként elmondta, hogy több témáról is érdemes lesz még tárgyalni a következő napokban, köztük például az áremelés előrehozásáról és az inflációkövető díjakról is, de a Kutyapárt javaslatát is kiemelte, ami egyértelműbbé tenné a sokszor összevissza zónahatárokat. A két parkolással kapcsolatos előterjesztést a bizottság javasolta megtárgyalásra a Fővárosi Közgyűlésnek. A 10 jelenlévő tagból 8-an igent nyomtak, két tag pedig tartózkodott.