Vasútról, új kőolajvezetékről és a kínaiakkal közösen épített magyar–szerb határátkelőről is beszélt Szijjártó

2024. november 14. – 17:17

Másolás

Vágólapra másolva

Magyarországnak alapvető stratégiai érdeke az egyre szorosabb együttműködés Szerbiával, mivel a két fél mára jelentősen hozzájárul egymás fizikai, energia- és gazdasági biztonságának javításához – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön Budapesten az MTI szerint.

A tárcavezető a magyar-szerb felső szintű stratégiai tanácsülésről nyilatkozva kifejtette, hogy a két ország még szorosabbra fogja fűzni energetikai összeköttetéseit azzal, hogy egy új kőolajvezeték épül a százhalombattai finomító és a szerbiai hálózat között. „Ezzel megteremtjük a lehetőségét annak, hogy Magyarország ne csupán vásárlója, hanem tranzitországa is legyen a kőolaj-kereskedelemnek, Szerbia számára pedig újabb kőolajforrások nyílnak meg”.

„Magyar oldalon a beruházáshoz tartozó megvalósíthatósági és környezeti tanulmányokat decemberre a szakemberek és a kijelölt vállalatok elkészítik, és onnantól kezdve három esztendőt fog igénybe venni ennek a nagyberuházásnak a végrehajtása” – magyarázta.

Arra is kitért, hogy az újabb távvezetékkel a villamosenergia-hálózatok összekötésében is nagy előrelépés történik majd, mert az átviteli kapacitás így a kétszeresére nő 2028-ra. Beszélt arról is, hogy év végén megkezdi működését a magyar–szerb–szlovén áramtőzsde is, aminek nyomán a térség ellátása biztonságosabb lesz, ráadásul versenyképesebb áron is fog zajlani.

Szijjártó Péter érintette a Budapest-Belgrád vasútvonal kérdését is, és megerősítette, hogy 2026-ra már 160 kilométeres óránkénti sebességgel lehet majd vonattal utazni a két főváros között.

Kitért arra is, hogy kínai–szerb–magyar háromoldalú együttműködés keretében egy másik rendkívül fontos beruházás is tervben van, ugyanis Európa legnagyobb, legmodernebb, legkulturáltabb határátkelőjét kívánják létrehozni Röszkénél, hogy a határon történő várakozás mérséklődjön.

„Az erre vonatkozó pénzügyi, technológiai tárgyalásokat két hét múlva Kínában meg is fogjuk kezdeni. A magyar–kínai–szerb háromoldalú együttműködés a vasúti beruházás tekintetében sikeres volt. Így itt az ideje, hogy mindezt a közúti átkelés esetében is érvényesíteni tudjuk” – mondta még.

A kormány még 2014-ben döntött a Budapest–Belgrád-vasútvonal kétvágányúsításáról és teljes újjáépítéséről. A Budapest és Belgrád közötti vasútfejlesztésről szóló cikkeinket itt találja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!