4000 milliárdból fejlesztené a vasutat 2025-től a kormány

2024. október 3. – 14:15

Másolás

Vágólapra másolva

Egy 10 éves terv részeként tervez 10 milliárd eurós, tehát mintegy 4000 milliárd forint értékű vasútfejlesztési beruházásokat indítani Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) – írja a Porfólió. Csepreghy Nándor, az ÉKM miniszterhelyettese a Magyar Vasút 2024 konferencián jelentette be a csomagot, amelyet elsősorban a pályák modernizálására, a járműállomány megújítására és a MÁV átszervezésére fordítanának. A vasúti versenyképességi csomagot 2025 tavaszán vezetné be a kormány.

„Van egy jó hírem és egy rossz: a kettő egy és ugyanaz. Újra a vasút lett Magyarország közpolitikai kérdéseinek egyik legfontosabb fókuszterülete”

– mondta a miniszterhelyettes, aki elismeri, hogy több évtizednyi hátrány gyűlt fel a kötöttpályás hálózatban. Ugyanakkor nem tartja jogosnak a kritikát, mely szerint a kormány nem fordított elegendő forrást a közlekedésre, hiszen ott vannak a gyorsforgalmi utakon végrehajtott beruházások, amelyek a nyugati országok szintjére hozták fel a magyar sztrádák színvonalát. Mindez az autóutak melletti lobbinak volt köszönhető, és emiatt szorult háttérbe a vasútfejlesztés, mondta a miniszterhelyettes.

7000 kilométernyi lassú vasúti pályát újítanának fel az első ütemben, 119 kilométeren gyorsítanák a forgalmat, 490 kilométernyi pályán pedig a forgalomirányítást korszerűsítenék.

Csepreghy szerint a vasútfejlesztéseket ma már mindenki szükségesnek ítéli, azonban az uniós források hiánya miatt korlátozottak a kormány lehetőségei. Szerinte nem az a baj, hogy az Unió és a magyar kormány vitázik, hanem az, hogy ebbe a konfliktusba a pénzek kérdését is bevonták és felfüggesztették az uniós forrásokat.

Most viszont nekiláttak egy 10 éves vasútfejlesztési terv megvalósításának. Csepreghy felidézte azt a mintegy 400 milliárd forintos hitelt is, amelyet az Európai Beruházási banktól venne fel a kormány pályafejlesztésre, Csepreghy szerint hónapokon belül elfogadhatják a hitelkérelmet. Ehhez további 400 milliárdot tenne hozzá saját forrásból a kormány. Lázár János augusztusban bejelentett egy ötpontos akciótervet is, amely szintén ebbe a 10 éves tervbe illeszkedik.

A vasút versenyképességének fejlesztésétől Mosóczi László, a hazai kötöttpályás járműgyártás fejlesztéséért felelős miniszteri biztos beszélt a konferencián. Elmondta, hogy digitalizációs fejlesztéseket és korszerű motorvonatok beszerzését is támogatnák.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!