HVG: Orbán és Magyar Péter tulajdonságairól is kérdezte az embereket a Társadalomkutató
2024. október 2. – 15:09
Korábban több olyan olvasói levél is érkezett a HVG-hez, amelyek arról szóltak, hogy különböző közvélemény-kutató cégek éppen milyen méréseket végeznek közéleti témákban, sokszor a Fidesz megbízásából. Ahogy a lap írja, ezúttal a Társadalomkutató kereste meg egyik olvasójukat, hogy többek között arról kérdezze, szokott-e beszélni ismerőseivel az orosz–ukrán háborúról, az albérletárakról vagy Vogel Evelin indexes interjújáról. Az olvasónál arról is érdeklődtek, mit gondol az egyes pártokról, kit támogatna, ha ma lennének az országgyűlési választások, illetve, hogy Dobrev Klára, Toroczkai László, Magyar Péter vagy Orbán Viktor, azaz a Medián felmérése szerint a négy legtöbb „biztos” szavazóval rendelkező párt elnöke közül kit tart a legalkalmasabbnak a miniszterelnöki pozícióra.
A közvélemény-kutató cég arra is kíváncsi volt, igaz-e Magyar Péterre vagy Orbán Viktorra, hogy agresszív, öntelt, tisztességtelen, őszinte, megbízható.
Arról, hogy a Társadalomkutató milyen felméréseket végez, már nem sokat tudni – írja a HVG –, a cég honlapja ugyanis teljesen lecsupaszodott, és egy adatvédelmi tájékoztatón kívül maximum annyit lehet megtudni, hogy „a Társadalomkutató Kft. alapos szakmai felkészültséggel, technikai háttérrel és tapasztalt munkatársak segítségével a piac- és véleménykutatás területén mind a kvantitatív, mind pedig a kvalitatív módszerek alkalmazásában a hazai piac meghatározó szereplője”.
A Telexhez hasonlóan a HVG is írt korábban a cég felméréseiről, néhány kutatásuk címe ezért könnyen felidézhető: Nagyobb vereséget szenvedne el a baloldal ma, mint egy éve, illetve Az Erasmus-program felfüggesztése Brüsszel öngólja továbbá Szelfibajnokság: A fiatalok körében Orbán Viktor és Novák Katalin a legnépszerűbb.
Ezek már nem elérhetők a cég honlapjáról. A lap szerint annyit lehet tudni, hogy a Társadalomkutató korábban többször is végzett adatfelvételi feladatokat a kormányzathoz köthető megbízókkal, így a Nézőpont Csoporttal, két éve pedig az MTVA bízta rájuk a médiafogyasztási szokások felmérését 94 millió forintért.