Már nem csak az utasok szaunáznak a 3-as metrón, gyakran a vezetők is 35-40 fokban ülhetnek egész nap

Legfontosabb

2024. szeptember 6. – 14:48

Már nem csak az utasok szaunáznak a 3-as metrón, gyakran a vezetők is 35-40 fokban ülhetnek egész nap
Orosz gyártmányú metrószerelvény halad az M3-as vonalon a kőbánya-kispesti végállomása felé – Fotó: Jászai Csaba / MTI Bizományosi

Másolás

Vágólapra másolva

Több metróvezető is jelezte lapunknak, hogy a gyárilag klimatizált vezetőfülkékben tavasz óta sorban mondják fel a szolgálatot a klímák vezérlőpanelei, így a vezetőknek gyakran 35-40 fokos hőségben kell felelősségteljes munkát végezni. A BKV elismerte a problémát. Próbálnak javítani a helyzeten, de a javítás nem egyszerű a nemzetközi helyzet miatt.

Ugyanabban a szaunában kénytelenek ülni a 3-as metró vonalán közlekedő, felújított orosz metrószerelvények jelentős részében a vezetők, mint az utasok, derült ki a lapunkhoz, mint utolsó esélyhez, forduló metróvezetők panaszaiból. A jelenlegi kilátások szerint ez a helyzet a következő nyárra csak romlani fog, ha a BKV vezetősége nem tesz semmit.

A klímavezérlővel rendelkező vezetőfülkékben leolvasható a belső hőmérséklet: a nyári melegek során nem ritka, hogy a vezetőfülkék hőmérséklete eléri a 35-40°C-ot is, pláne azokban az időszakokban, amikor hosszan tartó kánikula van és a külső hőmérséklet még az esti-éjszakai órákban sem csökken számottevőn. A problémát számos alkalommal jelezték hivatalos formában is, de nem jött válasz, vagy csak annyi, hogy a korábbi kék vonatokon sem volt klíma.

Ha a járművezető nem szeretné magát sem fegyelmi eljárásnak, sem erős huzatnak és zajnak kitenni, akkor becsukott ajtóval, felhúzott ablakkal közlekedik. A szellőztetőt is csak alacsony fokozaton használja, különben az is felhevül. Mindezt kb 35°C-ban úgy, hogy közben legyen töretlen a figyelme, tartson be minden szabályt és utasítást, továbbá az esetleges váratlan eseményeket gyorsan és szakszerűen reagálja le.

Megkérdeztük az ügyben a BKV-t, ahol azt válaszolták, hogy a metró klímaberendezéseinek javítását 2023 óta egy hazai vállalkozás végzi szerződés keretében, azonban vannak olyan – alapvetően szoftveralapú – meghibásodások, amelyek javítása a berendezést gyártó orosz partner nélkül megvalósíthatatlan. A javításokhoz szükséges alkatrészek beszerzésére, illetve új, komplett berendezések szállítására tájékoztatásuk szerint „folyamatban van” a szerződés aláírása, de „a jelenlegi nemzetközi helyzet miatt a szerződés teljesítése során jelentős, hosszú átfutási idővel kell majd számolni”.

A BKV szerint azért, hogy metróvezetők normális körülmények között dolgozhassanak, a hőségriadó idején elsődlegesen azokat a vonatokat adták forgalomba, amelyeknek mindkét vezetőfülkéjében üzemelt a klímaberendezés. A szolgáltatás biztosítása miatt ugyanakkor kénytelenek voltak néhány – naponta átlagosan két-három – olyan vonatot is kiadni, amelynek csak az egyik felén működött a klíma. Azokon a vezérkocsikon, ahol nem működik a klímaberendezés, a szellőztető funkció üzemszerűen használható. Emellett a nagy melegre tekintettel a járművezetők plusz váltást kérhettek, amit lehetőség szerint teljesített a cég.

A metróvezetők szerint ugyanakkor a klíma helyettesítésére kitalált szellőztető rendszer nem oldja meg a helyzetet, a fülkeajtók-ablakok kinyitása pedig olyan zajt okoz, ami zavarja a vezetést. Az ajtót ráadásul nem is szabályos kinyitni. Szerintük egy ilyen szinten felforrósodott vezetőfülkét klímaberendezés nélkül lehetetlen lehűteni. Pláne, hogy nem csupán a levegő, hanem a fülke minden egyes része átmelegszik, és ezt a hőt sugározza magából. Így az ilyen fülkék már gyakorlatilag a kora reggeli óráktól kezdve elviselhetetlenül melegek, és ez a nap folyamán nem javul.

A metróvezetőktől függetlenül lapunknak a villamosvezetők is panaszkodtak, hogy nehezen viselik a hőséget azokban a villamosokban, amiknek a fülkéjében nincs klíma. Erről is megkérdeztük a BKV-t, tud-e a problémáról és ha igen, hogyan szándékozik javítani a helyzeten.

A válasz szerint az újabb beszerzésű (Combino és CAF) járművek rendelkeznek gyárilag beszerelt utastéri és vezetőfülkei klímaberendezéssel, a régebbi típusú villamosok viszont nem. Ezek közül a Tátra villamosok egy részén, amiket épp korszerűsítenek, és a járművek műszaki adottságai erre megfelelőek, elkezdték felszerelni a vezetőfülkéket klímaberendezéssel.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!