A MÁV szerint rémhírterjesztés a kamu lassújelekről szóló jelentés

2024. augusztus 23. – 20:19

Másolás

Vágólapra másolva

A Magyar Közlekedési Klub szerint a MÁV „kamu lassújeleket” vezetett be a Csornát és Pápát összekötő 14-es számú vasútvonalon. Oldalukon azt írják, hogy kamu lassújelnek azokat a vasúti sebességkorlátozásokat nevezik, amelyeket szerintük a MÁV valódi indok nélkül vezetett be. „Ilyenek különösen a regionális vasúthálózaton találhatók. E korlátozások célja a vasúti szolgáltatás akadályozása, amellyel vagy irreális mértékű beruházási forrásokat, vagy az adott vasútvonalak megszüntetését akarják a kormányból kizsarolni” – tették hozzá.

Állításuk szerint a kamu lassújelek leglátványosabb példája a Csorna–Pápa-vasútvonal, ahol 2019 és 2022 között tömeges sebességkorlátozásokat vezettek be, amelyek szerintük összesen 25 perccel növelték feleslegesen a két város közti menetidőt.

Hogy igazukat bizonyítsák, a Magyar Közlekedési Klub és a Közlekedő Tömeg Egyesület egy igazságügyi szakértői véleményt is megrendelt, ami többek között azt állapította meg, hogy:

  • a Pápa és Csorna közötti sebességkorlátozások 87 százaléka indokolatlan;
  • számos lassújel szabálytalanul került kijelölésre;
  • a sebességkorlátozások mintegy 22 perc többlet menetidőt jelentenek, emiatt szétesnek a csatlakozások a vonal mindkét végén.

Facebook-posztjukban azt írták, követelik a helyzet azonnali rendezését és a kamu sebességkorlátozások lemondását, valamint a felelősök számonkérését. Lázár János építési és közlekedési miniszternek nyílt levelet is írtak az ügyben.

MÁV: Rémhírterjesztés és hitelrontás

Az egyesületek állításaival kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot és és a vasúttársaságot felügyelő Építési és Közlekedési Minisztériumot. A minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy a vasúti sebességkorlátozások olyan szakmai kérdésnek minősülnek, amelyek esetében a MÁV–Volán-csoportnál van a döntéshez szükséges szakmai kompetencia és felelősség. „A tulajdonos ezeket a döntéseket nem befolyásolja” – tették hozzá.

A MÁV Kommunikációs Igazgatósága válaszában kiemelte, hogy a MÁV Zrt. és a vasúttársaság pályafenntartásért felelős szervezeti egysége a lehető leghatározottabban cáfolja és visszautasítja a Magyar Közlekedési Klub oldalán – a Közlekedő Tömeg közreműködésével – megjelent szakértői anyag megállapításait.

„A szakértői anyagként hivatkozott írás helyenként méltatlan, helyenként pedig alkalmatlan a tételes cáfolatra. Annak szerzője hiányos ismeretekkel, gyakran az alapvető szakmai fogalmakat is keverve vagy helytelenül alkalmazva, számos belső ellentmondástól terhelten, elégtelen vagy érthetetlen levezetések során jut szenzációsnak szánt, de alapvetően hamis megállapításokra. (…)

Van tere a vitának, sőt a kritikának, bírálatnak is. De nincs és nem lehet tere az olyan szakmainak láttatott, ezért az utasokat megtéveszteni képes rémhírterjesztésnek és hitelrontásnak, amilyenre ez az iromány példát szolgáltat”

– írták.

A MÁV szerint súlyos felelőtlenség a vasúti közlekedésben érvényesített sebességkorlátozások megkérdőjelezése, amely végső soron az utasok, a közlekedésben részt vevők biztonságát veszélyezteti. Azt is írták: „Az anyag állításaival, sugallataival szemben a valóság az, hogy a vasúttársaság minden magyarországi vasútvonalon a lassújelek, vagyis a sebességkorlátozások megelőzése vagy felszámolása, megszüntetése érdekében dolgozik.”

Hozzátették, ha Magyarországon valahol ideiglenes vagy állandó sebességkorlátozás bevezetésére van szükség, annak mindig nemzetközi sztenderdeken alapuló, alátámasztott, nyomós oka van. A MÁV szerint „a szakértőinek álcázott rágalmazó anyag” szerzője még akkor sem rendelkezhet azokkal az információkkal – történeti adatsorokkal, különböző műszaki forgatókönyvek szerint megvalósított mérések eredményeivel stb. –, ha állításának megfelelően valóban részlegesen vagy teljesen bejárta a kérdéses vonalszakaszt. Erre ugyanis csak megfelelő jogosultságok és engedélyek, képzettség és képesítés birtokában lett volna jogosult.

„Ilyen engedélyt azonban a vasúttársaság nem adott ki, így az önjelölt szakértő által publikált következtetések vagy eleve hamisak, hiszen az alapjukul szolgáló vizsgálat meg sem történt, vagy azért tévesek, mert valódi hozzáférés nélkül, csupán részinformációkra alapozva születtek meg” – írták.

Arra is rákérdeztünk a MÁV-nál, hogy várható-e a 14-es vonalon bevezetett lassújelek felülvizsgálata, de erre nem reagáltak.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!