Miért olyan kicsi a győri Szent István szobor, amitől mindenki el volt ragadtatva, mégis Pistikének csúfolták?

2024. augusztus 20. – 08:25

Miért olyan kicsi a győri Szent István szobor, amitől mindenki el volt ragadtatva, mégis Pistikének csúfolták?
A különös sorsú szobor, aminek másolata áll Esztergomban. Kétszer ekkorának tervezte a művész – Fotó: Laczó Balázs/ Telex
Laczó Balázs
Laczó Balázs
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

A Szent István szobrok közül aligha van kalandosabb sorsú a győrinél, amiről az esztergomit is másolták. Végül az 1960-as felállításra fele akkora lett, mint amekkorának a szobrász Medgyessy Ferenc 1938-ban szánta. Művészi értékét mind a két korszak elismerte, de „Pistikének” csúfolták a győriek úgy látva, hogy környezete agyonnyomja.

"A ló farkától a fejéig, lábától István kezéig mindenütt gyengéden lejtő vonalak fűzik egybe a hatalmas formákat" (László Gyula) – Fotó: Csuhai István/ Köztérkép
"A ló farkától a fejéig, lábától István kezéig mindenütt gyengéden lejtő vonalak fűzik egybe a hatalmas formákat" (László Gyula) – Fotó: Csuhai István/ Köztérkép

Több mint huszonkét évig tartott a megrendeléstől számítva, amíg Szent István lovasszobrát Győrben felállították. Nem oda került, ahova szánták, nem akkora lett, amekkorának tervezték és rég nem az a rendszer volt már hatalmon, amely alatt a város megrendelte. Ám hogy művészi értéke időtálló, épp az bizonyítja, hogy a harmincas évek elvárásainak ugyanúgy megfelelt, mint az ötvenes évekének az 1939-es Párizsi Világkiállításon első díjat nyert mű. Az 1960-as felállításakor a Hazafias Népfront városi titkára például e szavakkal helyezte el koszorúját: „I. István a maga idejében keményen és kérlelhetetlenül szembeszállott a korabeli reakciós törekvésekkel”.

Végül egy vörös katona szobra került a kiszemelt helyre

Sajnos azonban a szoborral egy szembetűnő probléma van. Az, hogy 180 centis magasságát még a 3 méteres talapzat sem ellensúlyozza. Megsemmisült ugyanis a 3,6 méteres gipszminta és végül a megmaradt feles mintát öntötték bronzba. Az persze fel sem merült már 1960-ban, hogy a győri Városháza elé állítsák fel, ahová eredetileg képzelték, nem is a mérete, hanem a rendszer miatt, amely szívesebben utalta szakrális környezetbe. Sorsszerű, hogy szinte napra pontosan akkor, amikor végre a bronzba öntött lovasszobor Győrbe érkezett, 1959. június 16-án ugyanott állították fel a tanácsköztársaság emlékére készült vörös katona szobrát, ahová 1938-ban Szent Istvánt képzelték: a győri Városháza elé, a vele szemközt állónak jobbra.

Aztán a vörös katonát a rendszerváltás szele elfújta onnan, a Szent István lovasszobor meg 64 éve a várbástyák alatt áll a Rába-parton. A teret 1960 előtt rendezték, így adta magát a helyválasztás. Csakhogy a süllyesztett térben a Rába-hídról lenézve csak még kisebbnek tűnik a bronzalkotás, és a hatvanas években ráaggatták a „Pistike” gúnynevet.

Közelről még istenes, messziről nézve elenyészik

A most 95 éves dr. Války István, a megyei beruházási vállalat későbbi igazgatója a Telexnek bevallja, feltehetően ő volt az, akitől régen az elnevezés elindult és a köztudatba került. Az alkotás egyébként szerinte gyönyörű és kiáltott volna azért, hogy elkészítsék a legalább kétszeres méretű másolatát.

„Itt volt az akkor frissen rendezett tér. Ebben az időben nem igen voltak viták és az építési osztály sem törődött olyasmivel, hogy egy szobor – amiről döntés született – hogyan viszonyul a magas várfalakhoz” – emlékszik az építész. Války István szerint a téren álló szemével nézve talán még intimnek hathat a környezet, de a folyó vagy a rajta húzódó sziget felől elenyészik, jelentéktelen méretűvé törpül a szobor.

„Amikor megláttam, szinte hanyatt vágódtam és azt mondtam: »Ez nem Szent István, hanem csak Pistike«. Sokaknak elmondtam, ezért elterjedhetett és négyszemközt egyet is értettek velem, hogy ez a térrendezés kicsúfolása, az építészet megugatása” – mondja a nyugdíjas tervező.

Hozzátette: szomorú, hogy az államalapítóról éppen abban a városban nincs megfelelő méretű szobor – csak „szobrocska” – aki a győri egyházmegyét alapította.

Akkor nézzük meg a szemben fekvő szigetről, hogy talapzata nélkül is könnyen kiszúrnánk-e a szobrot? Fotó: Laczó Balázs/ Telex
Akkor nézzük meg a szemben fekvő szigetről, hogy talapzata nélkül is könnyen kiszúrnánk-e a szobrot? Fotó: Laczó Balázs/ Telex

A csatabárdot többször kiásták, Salamon Nándor, a győri múzeum művészettörténésze 1978-ban azt írta a Győri Műsorban, hogy „Történelmi környezetben áll a történelmi szobor, mégsem alkalmas helyen. A süllyesztett tér hatását ellensúlyozni hivatott ormótlan alapzat nem engedi érvényre juttatni nyilvánvaló értékeit. Intimebb, zártabb térben, közelebb a földhöz, mélyebb hatást gyakorolhatna az emberekre is.”

Ha már így alakult, ne bolygassuk!

A rendszerváltás után megint kiújult a vita, és leggyakrabban három másik helyszín neve merült fel alternatívaként:

  • a Püspökvár főbejárata a történelmi belváros szívében.
  • A Bécsi kapu téren – ami még szintén a történelmi belváros magja – a várkazamatával szembeni rész, ahol 1983 óta Somogyi József „Nimród” szobra áll.
  • És a Városháza előtti helyszín, főként mert 1990 után ismét Szent Istvánról nevezték el az itt vezető főutat, akárcsak 1938-ban. Akkor a „Vilmos császár” nevet dobták ki, 1990-ben a „Tanácsköztársaságot”.

Székely Zoltán, a győri Rómer Flóris múzeum igazgatója szerint egy tágasabb térben, a Városháza előtt a szobor mérete még zavaróbb lenne, mivel általában a lovasszobrok legalább életnagyságúak, inkább nagyobbak. (Egy lovon ülő ember feje búbja a ló és az ember magasságától függően 250-270 centi magasan van – a szerk.)

Székely Zoltán szerint ugynaakkor mai helyén vegyes – de nem rossz – az összhatás, mert bár a szobornál magasabban fekvő Bécsi kapu tér felé eső oldal nem kedvez neki, a várfalak történelmi miliőt adnak és ő már nem bolygatná a megszokott helyet.

A művész is nyilatkozott erről a maga idejében, mert már 1939-ben is felmerült annak lehetősége, hogy a még működő mozi lebontásával kialakítsák ezt a süllyesztett teret a várbástyák alatt, és a szobor oda kerüljön (Győri Nemzeti Hírlap, 1939. ápr. 18.). Medgyessy erre határozottan leszögezte akkor az újságnak, hogy a Városháza előtti hely volna ideális, csak ő ugyebár nem a mai alkotást képzelte oda, hanem a dupla akkorát, ezért most egy szóra térjünk vissza a szobrot sújtó átokhoz!

Ezért tetszett a kommunizmus vezetőinek is

A város az 1938-as Szent István Emlékévre készülve döntött a szobor felállításáról és Somogyi Antal teológus és művészettörténész javaslatára kérték fel a budapesti művészt. De azért a döntéshozók fején még át kellett erőltetni, hogy a híres szobrász alighanem pátosz és súlyos díszek nélkül ábrázolná a királyt, akinek az egyik akkori képviselőt idézve kívánatos volna „apostoli voltát kifejezni” (Győri Hírlap, 1937. nov. 4.) Aztán László Gyula, a művész barátja és életrajzírója szerint Somogyi Antal, a későbbi kanonok megértően hagyta, hogy Szent István történeti személye helyett szinte népmeséink jó királya elevenedjék meg a szoborban.”

A később két Kossuth-díjjal is kitüntetett Medgyessy Ferenc a legnehezebb szobrászi feladatnak gondolta a lovasszobrot, így írt erről egy levelében: „A lovas szobor két összetapadt testnek egymáshoz való viszonya. A lovas fara, combja ráfeszül, rámintázódik, rálapul a lóra. Ezt éreznem is kell, nemcsak látni. Ezért igyekeztem nagyon, hogy minél többet lovagolhassak.” (Élet és Tudomány Kalendáriuma, 1981, Láncz Sándor: Száz éve született Medgyessy Ferenc)

Székely Zoltán művészettörténész szerint valóban modern, összefogott alkotás volt a győri a 19. század végén induló műemlékszobrászathoz képest. Nem statikus, mint a Halászbástyán lévő Stróbl-mű, hiszen a lépő ló, a király lendületes mozdulata mozgalmassá teszi a kompozíciót. Medgyessy nem a méltóságteljes uralkodót akarta megmintázni, hanem az erőskezű, céltudatos Istvánt, aki irányt mutat nemzetének – ezt hangsúlyozza a jogart tartó kéz határozott mozdulata. Ezért tetszhetett a későbbi kornak is: a centralizáló, kemény vezetőt látták az ábrázolásban – mondja az igazgató.

Már majdnem kész volt, de durva kezek összetörték

A győri újságírók 1939 áprilisában hozták a hírt a művész műterméből, hogy majdnem kész a 180 centis lovas szobor agyagból, és készülhet a kétszeres nagy gipsz, amit bronzba öntenek. A város később kifizette a honoráriumot, megvásárolta a bronzot, csakhogy azt a háború alatt lefoglalták, amit amúgy a művész nem bánt, mert így tovább érlelhette a művét. Egy barátjának írta a félnagyságú gipszről: „Jó, hogy nem rendelnek bronzba önteni egyelőre. Nem sürgetnek. Nyugodtan igazgathatom tovább, míg csak Hitler, meg az angol partner bele nem unnak a hajósüllyesztésekbe. Azután a bronz felszabadul.” (Pannon Tükör – 7. évf. 1. sz. 2002. január–február)

Medgyessy Ferenc 1956-ban műtermében – Fotó: Szenczi Mária/ Aradi Péter/ Fortepan
Medgyessy Ferenc 1956-ban műtermében – Fotó: Szenczi Mária/ Aradi Péter/ Fortepan

Ám amikor a háború véget ért, már nem volt meg a nagy gipszminta. Nem tudni, mi lett vele, mert még a legkonkrétabban fogalmazó László Gyula is csak annyit írt a monográfiában, hogy „durva kezek szétverték” a már majdnem végleges, háromméteres mintát.

„Élete főművének szánta Szent Istvánját, és nagyon szomorú volt, amikor arra ébredt, hogy összetörték!" (László Gyula)

A többi forrás csupán annyit közöl, hogy „háborús események áldozata” lett a mű, márpedig Székely Zoltán múzeumigazgató szerint az, hogy erről elkenően, „mismásolva” írtak ’45 után, azt a gyanút kelti, hogy a szovjet katonáknak volt a dologhoz köze.

Megrendelés másodszor, kicsi, de a miénk

Aztán 12 év telt el. Még élt az ünnepelt szobrász, és 1956-os gyűjteményes kiállításán, a Műcsarnokban felbukkant a kis minta, amit az újabb korszak kritikusai is „az ország legszebb lovasszobrának” neveztek el (Kisalföld, 1959. jan. 17.) A győri tanács végrehajtó bizottsági ülésén 1957. január 4-én pedig megszületett szűk két évtized után az újabb javaslat: térjenek végre vissza a kérdéshez, nézzék meg, mi van kifizetve, mi nincs, és – amiért a város már nagyon sokat áldozott – szerezzék meg Győrnek a szobrot kieszközölve, hogy a kormány ajándékként öntesse bronzba. (Az ülés jegyzőkönyvének megtekintését köszönjük Győr Város Levéltárának.) A művész másfél évvel később, 77 évesen 1958. július 20-án elhunyt, a minisztérium végül Győrnek ítélte a feles méretű szobrot, amit bronzba öntötték és 1960. április 13-án felállították a várfal mellett. Azóta is a sétálók, szerelmesek, fényképezgetők kedves győri zugának néma díszlete.

Mégis valószínű, ha a művész látná, csak az jelentene számára elégtételt, hogy a 2,2 méteres másolatot 1978-ban Esztergomban is felállították, majd 1992-ben az ottani Várhegyre költöztették. Az esztergomi mű egyébként abban is különbözik az eredetitől, hogy a koronáról hiányzik a kereszt.

De kanyargós előéletével sem számít Győrben a Szent István rekordernek – mutat rá Székely Zoltán múzeumigazgató. A Győr visszafoglalásának emlékére állított Pálffy-Schwarzenberg szoborra ugyanis még 1898-ban írtak ki pályázatot és csak 1998-ban – a törökök elleni győzelem 400. évfordulóján – állították fel.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!