444: Lázár elbontatja a komlói vasútvonal egy részét

2024. augusztus 18. – 14:09

444: Lázár elbontatja a komlói vasútvonal egy részét
A komlói vasútállomás – Fotó: Pelenczei Balázs / Wikipédia

Másolás

Vágólapra másolva

Ágazati forrástól a 444 birtokába került a MÁV augusztus 13-án kelt dokumentuma, ami a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontásának tervét tartalmazza. A dokumentum bevezetője szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) rendelte el a vasúti pálya és a hozzá tartozó létesítmények bontását, valamint a MÁV vagyongazdálkodásában lévő ingatlanok Komló városa részére történő átadását.

A rendelkezés alapján a nyílt vasúti pályát el kell bontani Mecsekjánosi és Komló között, valamint fel kell számolni Komló vasútállomás teljes vágányhálózatát is. Ez összesen 7263,5 méternyi vágány felszedését jelenti. Ezen kívül a peronokat és az útátjárókat is el kell bontani. Mivel a komlói vasútállomás a város központjában van, az ingatlanok átadásával nagyon értékes vagyontárgyakhoz juthat az önkormányzat, írja a lap.

A Komlói Vasútbarátok Köre már néhány napja jelezte a Facebook-oldalán, hogy birtokukba került az augusztus 2-án kelt 24513/2024/MAV számú vezérigazgatói levél, aminek alapján el kell készíteni a bontási tervezetet. A jelenleg ismert terv, szerint egészen Mecsekjánosiig visszabontják a vasúti pályát és Komló állomást elbontják. Vagyis Mecsekjánosi lesz az utolsó állomás.

A 2024. augusztus 13-i dátummal kiadott Tervezési diszpozíció ugyan Mecsekjánosi – Komló közötti szakasz bontásával számol első körben, de a vezérigazgatói levél arra enged következtetni, hogy hosszabb távon az egész 47-es vasútvonal megszüntetésével, későbbi elbontásával számolnak a civil szervezet szerint.

A vezérigazgatói levél alapján valószínűsíthető további lépések:

  • A Magyar Állam nem rendel meg vasúti személyszállítási közszolgáltatást MÁV-START Zrt.-tól a 47-es vasutvonalra: ÉKM és MÁV-START Zrt. által kötött Vasúti személyszállítási közszolgáltatási szerződés módosítása.
  • A Magyar Állam biztosítja a közszolgáltatást másik közlekedési nemben, erre az illetékes társasággal szerződést köt.
  • A Hálózati Üzletszabályzat módosítása, a 47-es vasútvonal kivezetése.
  • A 47-es vasútvonal kivezetése az országos vasúti mellékvonalak felsorolásáról szóló: 194/2016.(VII. 13.) Korm. rendelet 1. sz. mellékletéből.

Ez a Komlói Vasútbarátok Köre szerint a jövő elárulása, mert az egész EU-ban számos helyen történnek nyomvonalkorrekciók, annak érdekében, hogy a vasút elérhető legyen a belvárosból, „Komlón viszont elbontanák ezt a tökéletes adottságot”.

A 47. számú vasútvonalon 2009-ben a Bajnai-kormány állította le először a személyforgalmat. A második Orbán-kormány 2010-ben visszaállította a személyforgalmat, az újranyitást a város fideszes polgármestere, Polics József is támogatta. 2012-től azonban már csak napi két pár vonat közlekedett a vonalon, a koronavírus-járvány alatt pedig ezt napi 1 járatpárra redukálták.

A 2021-es menetrendváltás azonban ismét kedvezett a vonalnak, 2022-ben már napi 6-7 vonatpár közlekedett rajta.

Az újabb bezárást azonban ennek ellenére sem tudta elkerülni a vonal, Lázárék 2023. augusztus 1-jétől hivatalosan csak átmenetileg szüneteltették, gyakorlatilag leállították rajta a személyforgalmat. A jelentős teherforgalom viszont a mai napig megmaradt, így a vasúti pálya elbontása alaposan felforgatja majd a szállítmányozást is, áll a 444.hu cikkében.

Lapunk keresi az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy pontosan mik a terveik a komlói vasútvonallal kapcsolatban. Amint a válasz megérkezik, frissítjük vele a cikket.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!