Reggel 7 óra, és a szomszéd utcáig áll a sor a józsefvárosi rendelőintézet előtt
2024. augusztus 7. – 05:01
Augusztus 2., péntek reggel 7 óra. A Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ előtt olyan hosszú sor áll, hogy a szomszéd utcáig elér. Legalább százan állhatnak sorba. A tapasztaltabb versenyzők már hajnalban ott szobroztak az intézmény előtt. Egy idősebb nő reggel ötre érkezett, de két óra elteltével, amikor még mindig várni kellett, már nehezen bírta az ácsorgást, ezért a többiek javasolták neki, hogy üljön le inkább egy padra – írta a Telex egyik olvasója. Aki igazán profi volt, az vitt magával egy összecsukható kisszéket – leült rá az utcán és olvasott. Volt rá ideje.
A sorban álló emberek ultrahangvizsgálatra szerettek volna időpontot kapni, miután a józsefvárosi önkormányzati intézmény minden hónapban egyetlen alkalmat hirdet meg, amin a vizsgálatokra lehet regisztrálni. A sorban hátul állók azonban ezen az augusztus 2-i péntek reggelen még nem tudták, hogy nem mindenki fog már időpontot kapni közülük. A helyek ugyanis elfogynak, így aztán a következő hónapban újra lehet próbálkozni.
„Én szándékosan 5:45-re érkeztem, így a 3. voltam a sorban. 7:10-től nyitották meg az időpontokat és engedtek be bennünket a regisztrációra” – írta egy olvasónk az ideálisnak távolról sem nevezhető állapotokról az egyébként kifejezetten modernnek számító rendelőintézet előtt. Sorszámokat nem osztogattak az utcán állóknak, így néha a rend is megbomlott, „vannak haszonlesők, akik tolakodnak, nagy a feszültség ilyenkor”. Olvasónk tapasztalata szerint „nincs megfelelő tájékoztatás, nincs kiírva, hogy aki csak 7 órára jön, annak biztosan nem lesz már időpontja”.
Aki először szembesül ezzel, azt nyilván felháborítja ez a rendszer – már amennyiben ezt annak lehet nevezni. „Többen készítettek fotókat, egy nő teljesen kikelt magából a rendszer miatt, érthető módon. Az őr szerint ez évek óta így működik” – írta olvasónk.
Optimálisnak semmiképpen nem mondható ez az utcán ácsorgós megoldás, ami számos kérdést vet fel. Miért nem osztanak legalább sorszámot a várakozóknak? Miért nem lehet online időpontra jelentkezni? Mivel könnyítik meg a várakozást az időseknek, betegeknek, netán kisgyerekekkel érkezőknek? Megkerestük az önkormányzat fenntartásában álló Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központot, ahonnan a hasonló egészségügyi intézményektől szokatlan módon két nap múlva meglepő nyíltsággal és részletességgel válaszoltak kérdéseinkre. Az intézmény vezetője ráadásul nem nagyon próbálta szépíteni vagy letagadni a nyilvánvaló tényt, hogy néha bizony száznál is több ember várakozik az utcán azért, hogy majd valamikor bejuthasson egy ultrahangvizsgálatra.
„Sorszámot az időpont foglaláshoz nem osztunk, ezért kell sorban állniuk betegeinknek. Ennek főként az az oka, hogy nem tudjuk a betegeket a várakozás idejére az intézmény földszinti várójában elhelyezni, hogy onnan figyelhessék a sorszámkijelző, behívó rendszert, ez egyébként egészségügyileg kifejezetten aggályos is volna ” – írta válaszában Zilahy Dezső orvosigazgató, megbízott intézményvezető.
Kézenfekvőnek tűnik a kérdés, hogy miért nem lehet online jelentkezni a vizsgálatokra, ha már erről egyre többet hallani, és az Egészségablakot is ezzel reklámozzák. A gyakorlat azonban rácáfol erre. „Az online időpontfoglalást erre az ellátásra nem biztosítjuk, mert az idősek, az informatikai kompetenciákkal kevésbé rendelkezők ezzel teljesen elesnének az ellátás lehetőségétől” – olvasható a válaszban. Az orvosigazgató szerint ugyanakkor a sorban állás után néha marad szabad időpont, mint ahogy ez augusztus elején is előfordult. Ezekre később telefonon lehet még jelentkezni.
A regisztráció napján reggel 7-től körülbelül 9-9:30-ig tart a regisztráció. Ez idő alatt két egészségügyi dolgozó folyamatosan tájékoztatja a sorban állókat az időpontkiadás aktuális állapotáról, szabályairól – írta az igazgató. A rendelőintézet rendésze nem biztonsági őr, így nem is rendelkezik ilyen hatáskörökkel, de azért szükség esetén felszólítja a rendbontókat a megfelelő viselkedésre.
Az igazgató válaszából az derül ki, hogy ilyenkor nyáron valóban nem mindig van esélye a sorban hátul állóknak arra, hogy még ebben a hónapban időponthoz jussanak. „Tapasztalatunk szerint a szabadságos (nyári) időpontban esetenként csak a várakozók 50 százaléka jut az adott hónapban időponthoz, de máskor általában ez közel 100 százalék (augusztusban például 100 százalék, volt és maradtak is szabad időpontok telefonos foglalásokra).”
A rendelőintézet abban nem tud igazán segítséget adni, hogy az utcai sorban állást az időseknek megkönnyítse, de ha a betegek ezt kérik, igyekeznek segíteni. A problémát itt is a szakorvoshiány okozza. „Az ultrahangos vizsgálatok terén országosan, így intézményünkben is rendkívül alacsony az orvosi, szakdolgozói létszám” – írta az orvosigazgató. Zilahy Dezső szerint igyekeznek mindent megtenni, hogy a szakorvosok számára vonzóbbá, keresetté tegyék a józsefvárosi egészségügyi központot. A probléma megoldásának lehetőségeit közösen keresik az önkormányzattal.
„A várakozás során olvasóikat ért kellemetlenségért a fentiek ellenére természetesen szíves elnézésüket kérjük, és bízunk abban, hogy a továbbiakban rendelkezésünkre álló személyi kapacitásokkal sikerül részükre olyan járóbeteg szakellátást, nyújtanunk, amely megelégedésükre szolgál” – zárta levelét az igazgató.