Újlipótváros: a fésűben parkoló autósok 49 százaléka rálóg a járdára
2024. július 11. – 04:57
2023 decemberében az Újlipótvárosért Egyesület felkérésére A járda a gyalogosoké csoport átfogó felmérést készített Belső-Újlipótvárosban. Bejárták a Szent István körút–Váci út–Victor Hugo utca–Újpesti rakpart által határolt terület utcáit, és ellenőrizték a járdák, valamint a parkolás helyzetét.
A felmérés nyomán megállapították, hogy a részben járdán kijelölt, ferde felállású parkolóhelyeknél a legrosszabb a helyzet: az itt parkoló autósok 49 százaléka szabálytalanul parkol. Ez az arány negyvenszer magasabb, mint az egyéb módon kijelölt parkolóhelyek esetén – vagyis gyakorlatilag szinte minden második autóvezető szabálytalanul, a járdára túllógva parkolt ezeken a szakaszokon.
A felmérésben közlik, hogy az önkormányzat elkezdte ugyan a járdák felszabadítását, de a fennmaradó részek helyreállításának ütemezése nem készült el. A megoldáshoz a járdán kijelölt ferde felállású parkolóhelyeket legkésőbb 2026 decemberéig meg kellene szüntetni. Az átmeneti időszakban egy átfogó tájékoztató és nevelési kampányt, valamint zéró toleranciás büntetési rendszer bevezetését tartja indokoltnak a szervezet.
A felmérés során a csoport Belső-Újlipótvárosban harminc olyan utcaszakaszt is talált, ahol a közútkezelő sem fizikai akadállyal, sem az előírt folytonos fehér vonallal nem jelzi a járdán parkolás határát. Ezeken a helyeken a KRESZ szerint egyáltalán nem lenne szabad a járdára parkolni, mégis évtizedek óta folyamatos a járdán parkolás, és az önkormányzat sem bünteti ezt.
Ez az állapot a szervezet szerint a hatályos jogszabályoknak és műszaki előírásoknak sem felel meg, ezért a helyzet azonnali felülvizsgálata szükséges. Fel is kérték az önkormányzatot a hiányzó táblák, útburkolati jelek azonnali pótlására.
Megállapításaik szerint a városrészben túl nagy a parkolási igény, amit csökkenteni kellene. Újlipótvárosban, a Dráva utca–Váci út–Szent István körút–Duna által határolt városrészben, 6503 közterületi parkolóhely található, míg ugyanerre a területre 2020-ban 9960, 2021-ben pedig 8300 darab ingyenes várakozási engedélyt adtak ki. Ezt az önkormányzat által készített Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2022-es beszámolója is elismeri, aszerint a kiadott ingyenes parkolási engedélyek száma minden évben meghaladja a ténylegesen rendelkezésre álló parkolóhelyek számát.
A szervezet szerint a megoldás érdekében csökkenteni kell a lakossági parkolási keresletet a lakossági kedvezmények racionalizálásával. A befolyó többletbevételből pedig alternatív lehetőségek támogatásával kell ösztönözni a lakosságot a közlekedési szokásaik megváltoztatására, mint Józsefvárosban és Újbudán.
A felmérés szerint jellemző probléma a városrészben a szabálytalanul csak rövid ideig megálló, várakozó gépjárműveké. Ezt a problémát az önkormányzat is felismerte, és több, koncentrált rakodóhely kijelölését tervezte. Ám ezek a felmérés szerint máig sem készültek el, így a probléma továbbra is állandó és mindennapos.
A megvizsgált 191 helyszín közül mindössze 24 helyen található kijelölt rakodóhely, vagyis a belső-újlipótvárosi utcaszakaszok több mint 87 százalékán nincs kijelölt lehetőség rövid idejű megállásra, árurakodásra. Javasolják, hogy a helyi vállalkozások bevonásával és társfinanszírozásával alakítsanak ki legalább egy rakodóhelyet oldalanként minden egyes belső-újlipótvárosi utcaszakaszon.
Megkérdeztük a XIII. kerületi önkormányzatot, hogy viszonyul a felmérés számaihoz és javaslataihoz. Válaszként azt írták, hogy a képviselő-testület júniusban tárgyalta a közlekedés-biztonsági mobilitási terv tájékoztatóját, jövőre pedig új mobilitási terv készül, aminek menetrendjéről egyeztettek a civilekkel.