Európai szinten is rekordsokat költött netes reklámokra a kormányoldal a választási kampány során

2024. június 21. – 14:20

Másolás

Vágólapra másolva

Szinte a Holdról is látható a különbség a Fidesz és az ellenzéki pártok facebookos és Google-reklámköltései között – derül ki a Political Capital kutatásból. 2023 december 31 és 2024 június 15 között Magyarországon összesen 4,151 milliárd forintot költöttek politikai hirdetésekre a Facebookon és a Google-ön. volt, hogy egyetlen nap alatt 62 millió forintért hirdették a fideszes propagandát Facebookon

A Facebookon csak a kormányoldal (a Fidesz, a Megafon és a CÖF) 2,136 milliárdot költött, ami négyszerese annak, amit az összes, egyébként egymással is versenyző ellenzéki párt összesen költött ugyanerre. A költések 84 százaléka egyébként a Facebookra és az Instagramra ment.

Az ellenzéki oldalon a DK volt a legbőkezűbb, összesen 183 millióért hirdettek, a Momentum pedig 93 millió forintért. A főpolgármester-választásra költött pénzek nem igazán fedik a szavazás eredményét: a legtöbbet a Fidesz költötte Szentkirályi Alexandra kampányára (csak a Facebookon 112 milliót), őt Vitézy Dávid követte (55,8 millió a Facebookon, 13,9 a Google-ön), Karácsony Gergely pedig összesen 19,5 milliót költött.

A Political Capital elemzésében jól látható, hogy a kormányközeli médiumok hogyan rúgták be szinte a semmiből egyszerre a cikkek hirdetését, és mivel ugyanazt az üzenetet küldték tovább, mint a kormány, az elemzők szerint nyilvánvaló a központi koordináció.

A kormányoldal költése nemcsak itthon kiemelkedő. Az EU-ban Németországban költötték a legtöbbet politikai hirdetésekre (9,8 millió eurót), a második pedig Magyarország lett, de szorosan, 9,6 millió euróval. A harmadik Belgium, de már nagyobb különbséggel, 7,8 millió euróval.

Az EU-ban a Fidesz volt a Google legnagyobb hirdetője, a 8 legnagyobb összeggel támogatott videóból nyolc a kormánypárté, és a dobogóra is a Fidesz videói kerülnek. Az elemzők azt is megjegyzik, hogy minden politikai tartalmú hirdetésre költött forintból 47 fillér ellenségképző narratíva terjesztésére ment. A teljes elemzést itt tudja elolvasni.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!