„Immár három napja hallgat a kormány arról a hírről, hogy a kínai állam a tömegközlekedési hálózattól elkülönített magasvasút építésére kapna előjogot a budapesti repülőtérre” – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid főpolgármester-jelölt az újabb kínai vasúti fejlesztésről, amiről a Telexen is írtunk.
Az Indóház vasúti szaklap (IHO) információi szerint a jelenlegi tervek szerint egy, a MÁV hálózatától elkülönült, jelentős részben betonlábakon, magasvasútként futó pályán futó új vasútvonalat építenének Ferihegy és a belváros közé. A tervek szerint a gyorsvasút a budapesti reptérről felváltva járna a Nyugati pályaudvarra, illetve a Rákosrendezőn tervezett mini-Dubaj városnegyedbe. Vitézy szerint a beruházás „egy életre ellehetetlenítené, elfoglalná a helyét a nyugat-európai mintáknak megfelelő vasúti bekötés létrehozásának”.
Úgy tudjuk, a Budapestet délről elkerülő V0-t és a belvárost a ferihegyi repülőtérrel összekötő új vasútvonalat is a kínaiak építenék, kínai hitelből és kínai technológiával. A két beruházás összköltsége mindenképpen több százmilliárd forint lenne.
„Olyan ez, mint az orosz metró: még legalább 20 évig utazhatunk a korszerűtlen vonatokkal, mert a korszerű nyugati megoldások, az új vonatok beszerzése helyett sikerült a kormánynak egy elavult orosz technológiát választani egy Putyinnal kötött megállapodás nyomán” – írja a főpolgármester-jelölt.
A volt közlekedési államtitkár szerint a kormánynak még Hszi Csin-ping kínai elnök májusi látogatása előtt meg kell szólalnia és egyértelművé kell tennie: tervez-e minden jogi, közbeszerzési, építési jogi előírást felülíró nemzetközi szerződést kötni a kínai államfővel reptéri luxusvonat építésére a budapesti reptérre? „Ha igen, a hazai nyilvánosságnak a döntés és bejelentés előtt joga van tudni, mit és miért terveznek. Ugyanis minden korábbi műszaki és közgazdasági számítás és mérnöki tervezési munka elvetette az elkülönült luxusvonatot, mivel a vasúti hálózatba illesztett tömegközlekedési megoldás minden tekintetben jobb eredményt hozna” – fogalmazott Vitézy, hozzátéve: „Budapest nem lehet Kína játszótere”.
A főpolgármester-jelölt két napja is azt írta: őrült pazarlás és tévút lenne a kínaiakkal építeni a tömegközlekedési rendszertől elkülönített reptéri expresszvonatot Ferihegyre.