Nem tolonganak az új visszaváltási díjas italcsomagolások a boltok polcain, az automaták szinte üresek

2024. április 10. – 13:05

Másolás

Vágólapra másolva

Csak elvétve találtak visszaváltási díjas italcsomagolást a boltok polcain, az év elején beszerelt automaták szinte üresek a Greenpeace legújabb felmérése szerint. A helyzet szerintük lesújtó.

A szervezet szerint a gyártók szinte egytől egyig kihasználják a féléves haladékot, amit a kormánytól kaptak az újfajta visszaváltható palackok bevezetésére, de az üzletláncok döntő többsége is húzza-halasztja, hogy a saját márkás ásványvizeket, üdítőitalokat betétdíjas csomagolásban kínálják. Szerintük az elvesztegetett negyedév alatt csak PET-palackból 400 millió fogyhatott el, amelynek kétharmada így jó eséllyel nem lesz újrahasznosítva.

A szervezet március 16. és 30. között végzett kéthetes felmérést, ahol a Greenpeace önkéntesei és aktivistái ellátogattak a hazai kilenc legnagyobb élelmiszerüzlet-lánc tetszőlegesen kiválasztott 16 boltjába. Ezekben azt vizsgálták, hogy vannak-e már az új jelöléssel ellátott, 50 Ft-os visszaváltási díjjal forgalmazott egyutas üveg- és PET-palackok, illetve alumínium dobozok. A 16 üzletből csupán 3 boltban találtak a felmérést végzők ilyen jelöléssel ellátott italcsomagolásokat, két Aldi és egy Spar üzletben.

Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország vegyianyag-szakértője szerint olyan nagyvállalatok sem igyekeznek a saját márkás italaikat ilyen üvegbe gyártani, amelyek évek óta zöld üzenetekkel bombázzák a vásárlókat.

A felmérés során a Greenpeace azt is megvizsgálta, hogy vannak-e az üzletekben többutas, újratölthető üveg- és PET-palackok. Ilyen logóval ellátott palackot sehol nem találtak a vizsgálatot végzők.

Februárban már 1600 helyen találkozhattunk a MOHU automatáival, csak akkor se volt mit visszaváltani.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!