Vasárnaptól kalauz nélkül indít bizonyos vonatokat a MÁV, de így se lesz olyan jó ötlet bliccelni
2024. április 6. – 11:28
Elindítja első kísérletét a MÁV a kalauz nélkül közlekedő vonatokkal. Ennek részeként április 7-től, vasárnaptól két hónapig jegyvizsgáló nélkül járnak majd a vonatok Pilisvörösvár és Rákos között, ha pedig itt beválik a modell, akkor azt kiterjeszthetik más elővárosi és vidéki vonalakra is – írják közleményükben.
A kísérlet alatt a vonalon lévő nagyobb állomásoknál indulás után szólnak majd az utasoknak, hogy nincs kalauz a vonaton. A kalauzok ugyanis nemcsak a jegyek ellenőrzésében vesznek részt, de a vonatok biztonságos elindulásában is segítenek a mozdonyvezetőknek, akiknek így még jobban oda kell figyelniük indulás előtt az ajtók becsukására.
Ezenkívül a kalauz nélküli vonatokon a mozdonyvezető feladata lesz, hogy intézkedjen, ha műszaki rendellenesség történik, vagy rosszul lesz egy utas. Szintén nekik kell majd kezelniük a vonatokon lévő kerekesszék-emelő berendezéseket.
A MÁV hangsúlyozza, hogy a kalauz nélküli vonatokat is csak érvényes jeggyel vagy bérlettel lehet használni, amit mostantól szúrópróbaszerűen fognak ellenőrizni. Pilisvörösvár és Rákos között minden állomáson van pénztár vagy jegyautomata, így az a kifogás nem érvényes, hogy az utas nem tudott jegyet venni.
A jegy nélkül utazóknak május 5-ig 2600 forint pótdíjat számolnak fel, utána viszont 25 ezer forintra nő a büntetés összege. Plusz természetesen az eredeti jegyárat is ki kell fizetni.
A MÁV a változást azzal indokolja, hogy a március elsején bevezetett tarifa- és kedvezményrendszer miatt egyszerűbb lett a jegyvásárlás. Ez logikusnak tűnik, az érintett szakaszt napi szinten használók többsége mostantól valószínűleg vármegyebérlettel jár, ami annyira olcsó, hogy valószínűleg kevesebben bliccelnek majd rajta.
A változás nyilván azzal is összefügg, hogy a MÁV-ot évek óta nagyon komoly munkaerőhiány sújtja. Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezete szombathelyi területi képviseletének vezetője nemrég a Telexnek azt mondta: „Nem tudok olyan területi igazgatóságot mondani, ahol ne lenne emberhiány, sokszor már a munkabiztonságot veszélyeztető módon.”