Idén is lehet majd szaunázni a 3-as metrón

2024. április 5. – 08:44

Másolás

Vágólapra másolva

Nem sokat haladt előre a 3-as metró klimatizálásának ügye: a közbeszerzést ugyan kiírták, de pénz továbbra sincs rá, arra pedig továbbra is kevés az esély, hogy az orosz kivitelező beleegyezzen a munkálatokba. Márpedig ha anélkül vágnak bele, elvész a garancia – írja a Népszava.

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – írta a BKV a lap arra vonatkozó kérdésére, hogy mikorra várható a 3-as metró szerelvényeinek légkondicionálása. A BKV idei elfogadott üzleti tervében sincs nyoma a beruházásnak, így most már biztos, hogy idén nyárra is klíma nélkül marad a vonalon közlekedő 222 metrókocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő régi szovjet gyártmányú járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash. Az akkor még Tarlós István vezette fővárosi önkormányzat takarékossági okokból nem kért bele klímát, erről Tarlós 2017-ben azt mondta, ez nem is baj, a metrók ugyanis 25 méterrel a föld alatt közlekednek, ahol nem tűzi őket a nap.

Ennek ellenére nyáron rendszeresen meg lehet főni bennük. Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként egyszer 34,8 fokot mért a metrószerelvényekben, majd – már főpolgármesterként – ígéretet tett rá, hogy megoldják a metró utólagos klimatizálását.

Aztán kiderült, hogy ez nem ilyen egyszerű. Kérdés volt, hogy a metrókocsik vázszerkezete elbírja-e egyáltalán a berendezések súlyát. Később kiderült, hogy a gyártók képesek könnyebb, kisebb klímát is szállítani, igaz, drágábban. A BKV szakemberei végül arra jutottak, hogy megoldható a klímák beszerelése, 2021-ben ki is írták a feltételes tendert, pénzük viszont nem volt rá, ezért a főváros hozzájárulását kérték, hogy hitelt vehessenek fel a megbízásra, amit meg is kaptak, de végül erre sem került sor.

A közbeszerzésre két érvényes ajánlat érkezett, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. ajánlata, szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva.

Az utólagos klimatizálás árát előzetesen 6-10 milliárdra becsülték, de mostanra már drágulhatott.

Ennél is nagyobb gond, hogy a vázszerkezet terhelését befolyásoló utólagos szereléshez az orosz gyártó hozzájárulására lenne szükség. Ha enélkül vágnának neki a beépítésnek, elveszne a kocsiszekrényekre vonatkozó garancia.

Azóta az is felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét, ami elég is lenne rá, de bizonytalan, hogy ezt mikor kaphatja meg a fővárosi önkormányzat.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondicionáló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.

A 3-as metró vonalán összesen 37 orosz metrószerelvény közlekedik, mindegyik hat kocsiból áll, így a flotta 222 darabos. A Metrowagonmash eredetileg felújításra szerződött a fővárossal, de gyakorlatilag új kocsikat szállított, csapnivaló minőségben. A már Karácsony Gergely vezette új ellenzéki városvezetés utasítására elkészült jelentés 18 sorozathibát tárt fel.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!