A középiskolások ingyenes jogosítványszerzése óriási problémákat okozhat a többi tanulóvezetőnek és az autósiskoláknak
2024. március 15. – 06:30
Számos dilemmával szembesültek az autósiskolák azután, hogy Tuzson Bence igazságügyi miniszter csütörtök reggel bejelentette: az állam szeptembertől teljesen ingyenessé teszi a középiskolások jogosítványszerzését, de ezeken a dilemmákon hamarosan az összes tanulóvezető kénytelen lesz osztozni a tanfolyamszervezőkkel, mondta Pető Attila autósiskola-tulajdonos a Telexnek.
Az igazságügyi miniszter csütörtök délután egy újabb Facebook-posztban azzal árnyalta a képet, hogy idén szeptembertől a középiskolai oktatás részévé válik a KRESZ és az egészségügyi oktatás, és az állam pilot jelleggel indítja el a gyakorlati oktatás ingyenes megszervezését. A cél az, hogy ezt a jövőben teljessé tegyék. További részletek egyelőre nem ismertek, néhány információ azonban kiszivárgott. Papp Endre, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének elnöke részt vett az ingyenes lehetőségről február elején tartott egyeztetésen a Belügyminisztériumban, és az ott elhangzottakról beszámolt a Tanulóvezető nevű szakmai portálon.
Mint az összefoglalóból kiderül, az egyeztetésen Pintér Sándor belügyminiszter azt mondta: 100-110 milliárd forint lehet a program teljes költsége.
Az előfinanszírozással kapcsolatos kérdésekről akkor a Diákhitel Központtal is egyeztettek, erre várhatóan lesz majd lehetőség, de aki él vele, annak vissza kell fizetnie a hitelt, ha végül nem szerzi meg a jogosítványt. A diákok a középiskola elvégzése után további egy évig még jogosultak lennének az állami támogatásra, így a teljes képzési idő akár két évig is tarthatna. Felmerült az is, hogy az állam várhatóan egy elméleti és egy gyakorlati pótvizsgát finanszíroz majd, és figyelembe veszik, hogy a sikeres jogosítványszerzéshez országos átlagban 47 óra vezetési gyakorlatra van szükség.
Manapság évente körülbelül százezren szerzik meg az autóvezetéshez szükséges B kategóriás jogosítványt Magyarországon, és a tanulók 30 százaléka tartozik a középiskolás korosztályhoz. Bár autójogosítványt 17 éves kortól lehet szerezni, vagyis a lehetőség zömében az érettségi előtt állókat érinti majd, a közülük autós tanfolyamra jelentkezők száma rövid időn belül több mint kétszeresére, akár 70-80 ezer főre nőhet az ingyenesség bevezetésének hatására. Ez az elmozdulás egyúttal azzal járhat, hogy néhány év múlva sokkal kevesebben jelentkeznek majd a tanfolyamokra az idősebbek közül.
Pető Attila autósiskola-tulajdonos úgy látja: mindez olyan, eddig nem látott átrendeződést okoz a szolgáltatói oldalon, amit sem a tanfolyamszervezők, sem a körülbelül négyezer szakoktató nem lesz képes könnyen kezelni.
Az új tanulóvezetők tízezreinek megjelenése miatt nehezebb lesz időpontot szerezni a tanfolyami órákra és a vizsgákra, ezzel pedig megnyúlhat az idő, amíg valaki meg tudja szerezni a jogosítványt.
Noha már most is átlagosan félmillió forintba kerül egy jogosítvány, további drágulás is elképzelhető a szakértő szerint, ahogy ez minden olyan esetben előfordult, amikor az állam több milliárd forint ingyenpénzt öntött egy szolgáltatói szektorba.
A tanulók 80 százaléka távoktatásban, tehát e-learning módszerrel szerzi meg az elméleti tudását, ami iskolánként átlagosan 30-80 ezer forintba kerül. Az összeg attól is függ, hogy biztosítanak-e valamilyen kiegészítő szolgáltatást, tananyagot vagy élő elméleti órát a felkészüléshez. Az autósiskolák 10-15 ezer forintot fizetnek az e-learningért az E-Titan nevű szolgáltatónak, és mivel az új lehetőséget a középiskolásoknak szánja az állam, a szakértő szerint elképzelhető, hogy bevezetése után maga a gimnázium vagy szakiskola íratja majd be a diákjait az e-learningre.
Ebben az esetben viszont az autósiskolák eleshetnek az ebből származó bevételtől, ami alapjaiban rengetné meg a működésüket. Bár sokan azt gondolják, hogy a jogosítványszerzés minimum 350 ezer forintos összköltségének nagyobb hányadát jelentő vezetési órák bevételeiből működnek az autósiskolák, ez nincs így, ugyanis ennek az összegnek körülbelül a nyolcvan százaléka az oktatóknál marad.
Pető a Telex kérdéseire adott válaszában kiemelte, hogy a mostani információhiányos helyzetben elsősorban abból lehet következtetni a szeptembertől kialakuló gyakorlat részleteire, hogy az állam évek óta 25 ezer forinttal támogatja a középiskolások jogosítványszerzését, vagyis visszatérítik az elméleti képzés és a vizsga díját, miután valaki sikeresen levizsgázott.
Amikor a meglévő támogatási formát bevezették, átlagosan valóban ennyibe került az elméleti képzés, ám időközben
egyre több helyen a mostani 30-80 ezer forintos szintig drágult a KRESZ-tanfolyam, miközben az állami támogatás összege változatlan maradt.
Az elméleti vizsga díja 4600 forint, de ez sokszorozódik, ha valaki megbukik, és erre Pető Attila szerint érdemes számítani, mert a tanulók egy része most is csak a harmadik-negyedik próbálkozáskor tesz sikeres elméleti vizsgát. Amennyiben több mint egy vizsgát finanszíroznának költségvetési forrásból, az nem a középiskolás tanulókkal, hanem a többi tanulóvezetővel szemben teremtene igazságtalan helyzetet, teszi hozzá Pető Attila.
A legnagyobb kérdés mégsem ezzel, hanem a vezetési órákkal kapcsolatos. Jelenleg minimum 29 órát kell vezetni a vizsga előtt, illetve legalább 580 kilométert kell megtenni, ami óránként átlagosan 20 kilométert jelent. Csakhogy Budapesten körülbelül 46 óra alatt jön össze ennyi kilométer, aminek részben a nagy forgalom, részben az átlagos tanulási sebesség az oka. Tapasztalatok szerint csak az tud 29 óra után levizsgázni, aki előzőleg valahogy megtanulta az autókezelés alapjait: tud parkolni, tolatni és összehangoltan manőverezni. Mindezt alátámasztja az is, hogy a gyakorlati vizsgán átlagosan szintén csak 13-14 kilométer jön össze, pedig ott nem magyaráz az oktató álló helyzetben.
Ezek a szükséges óraszámok tovább növekedhetnek, ha egy tanulóvezető képességbeli okok miatt nehezebben sajátítja el a szükséges alapokat. Bizonyos esetekben ez most csak 60-80 óra alatt sikerül, aminek viszont az a következménye, hogy egy B kategóriás jogosítvány akár 800 ezer forintba is kerülhet. Biztosra vehető, hogy olyanok is jelentkeznek majd az ingyenes lehetőségre, akik nem elég érettek vagy nem elég motiváltak. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy az oktatók rátermettségén is rengeteg múlik, ami Magyarországon nagyon széles skálán mozog.
Pető Attila szerint jelenleg a kevésbé motivált tanulóvezetők okozzák a legnagyobb feladatot az oktatóknak.
A sikeres vizsgához szükséges óraszámokat felfelé tolja az is, hogy a hivatalos vizsgasikerességi mutatók szerint az első gyakorlati vizsgán átlagosan minden második tanuló megbukik.
Ilyenkor nem kötelező pótórát venni, de akár 5-10 órányi kiegészítő gyakorlásra is szükség lehet a következő próbálkozás előtt. Ez a jelenlegi óradíjak mellett tanulónként akár 100 ezer forintos többletköltséget jelenthet az államnak, vagy annak, aki ezt kénytelen lesz kifizetni.
Szintén az óraszámok egyénenként jelentős eltéréséből adódik a kérdés, hogy az állam csak a Központi Statisztikai Hivatal adataiban szereplő 300 ezer forintos összköltségig finanszírozza-e a középiskolások jogosítványszerzését, vagy akár ennek a többszöröséig. Pető azt a megoldást is elképzelhetőnek tartja, hogy pályázat útján választják majd ki a programban részt vevő autósiskolákat, és nekik csak 5 ezer forintot fizetnek majd a gyakorlati órákért. A szakértő arra is számít, hogy a jelenlegi 25 ezer forintos támogatáshoz hasonlóan meghatároznak majd egy összeget, és csak ezt fizetik vissza a középiskolásoknak, ha megszerezték a jogosítványukat.
Pető Attila hozzátette, hogy az autósiskolák arra aligha vállalkoznak majd, hogy olcsóbban oktassanak, vagy akár előfinanszírozzák a középiskolások képzését és vizsgáztatását, így azt átmenetileg a családoknak kell majd kifizetniük.
A szakmában már a március 14-i bejelentés előtt arról lehetett hallani, hogy az állam a középiskolai tanárok bevonásával próbálja bővíteni az autós szakoktatók körét, hogy ezzel vegye elejét a kapacitási problémáknak.
A továbbképzett pedagógusok autóvezetési elméletet és gyakorlatot is oktathatnának a diákjaiknak, arra viszont nem lehet számítani, hogy közülük tömegesen vásárolnak majd autót a vezetésoktatáshoz, illetve kifizetik a második pedálsor beépítését, és az ehhez tartozó műszaki vizsgát, mert ez egyénenként összességében több millió forint költséget jelenthet.
Az ügyben felmerült kérdésekkel levélben fordultunk az érintett minisztériumokhoz, amint megkaptuk a válaszokat, esetleg további részletek kerülnek napvilágra, újabb cikkel jelentkezünk a középiskolások ingyenes jogosítványszerzési lehetőségével kapcsolatban.