Gabrielláék Opeljében 40 ezer kilométer után motort kellett cserélni, de az autó már a hazaúton elromlott
2024. január 26. – 07:19
Nagyon boldog volt olvasónk, Gabriella és férje, amikor 2020 szeptemberében átvehették új autójukat, egy Opel Combo Life-ot. Bár a hétszemélyes kombi öt gyerekkel is elég tágasnak és kényelmesnek bizonyult, a család öröme nem tartott sokáig, mert néhány tízezer kilométer után feltűnően sok olajat kezdett fogyasztani az autó motorja.
Ezt többször jelezték az Opel Maxabo nevű hivatalos márkaszervizben, ahol azt mondták: az 1,2 literes, turbóbenzines, háromhengeres Puretech motorok megengedett maximális olajfogyasztása 1000 kilométerenként akár 0,6 liter lehet, és a gyár szerint nincs teendő, amíg ezt nem haladja meg.
Olajfogyasztás: 1,2 liter/1000 kilométer
Tavaly augusztusban olvasónk abban állapodott meg a Maxabóval, hogy az akkor elvégzett kötelező karbantartás után ezer kilométerrel visszaviszik a Combót ellenőrzésre, hogy kiderüljön, mennyi olaj hiányzik a motorból. Nem kis meglepetést okozott, amikor a szerelők megállapították: 1,2 litert kellene utántölteni, vagyis az olajfogyasztás rendellenesen magas, így az egyébként működőképes autót nem is adták vissza Gabrielláéknak.
Szétszerelték a motort, majd arról tájékoztatták az autó gazdáját, hogy az egészet ki kell cserélni, mert hordósra koptak a hengerek, és elkoptak a dugattyúgyűrűk is.
Az autó számlálója ekkor kevesebb mint 41 ezer kilométert mutatott. Mivel az összes kötelező karbantartásról voltak igazolások, és élt az Opel garanciája is, a motorcserét az importőr fizette. Bizonyos esetekben, például miután lejárt a garanciaidő, illetve nem igazolhatók a korábbi szakszerű karbantartások és ellenőrzések, ez a művelet körülbelül 2 millió forintba kerül a cég Telexnek adott tájékoztatása szerint.
Mindez azok számára lehet érdekes, akik szintén ilyen motortípussal szerelt autót használnak, esetleg egy Puretech motoros használt Citroënt, DS-t, Peugeot-t, Opelt vagy éppen Toyotát szeretnének megvásárolni. Utóbbi márka nem tartozik ugyan a felsoroltakat összefogó Stellantis autóipari egyesüléshez, ám a Proace City kisteherautó, illetve a Proace City Verso nevű családi kombi valójában ugyancsak a Stellantistól származik, és minimális módosítással, illetve a márkajelzés cseréjével (badge engineering) került a Toyota kínálatába.
Gabriella és férje a gyors segítség ellenére nehéz helyzetbe került, hiszen az állami támogatással vásárolt Opel Combo a család egyetlen közlekedési eszköze volt, ráadásul az eredetileg 7 millió forint körüli vételár jelentős részét lízinggel fedezték, ezért akkor is fizetniük kellett a részleteket, amikor nem tudták használni az autót.
Némi egyeztetés után kaptak egy Corsa csereautót a szerviztől, abba viszont nem fért be a héttagú család, ahogy a későbbi Astrába és az ennél alig nagyobb Crosslandbe sem. A garanciaszerződés értelmében eleve legfeljebb néhány napig járt volna a csereautó, ám végül sikerült megállapodni a hosszabb távú segítségről.
A motorcsere után be sem indult az autó
Szeptember elejére kicserélték a Combo motorját, de Gabrielláék mégsem vehették át az autójukat, ugyanis az új motor egyáltalán nem indult be, így a szerviz ismét hibakeresésbe kezdett. Olvasónknak ekkor azt mondták, hogy minden elektromos vezetéket és elektronikát ellenőriztek, majd arra jutottak, hogy ki kell cserélni a motorvezérlő számítógépet is, ám ez az alkatrész éppen hiánycikk volt Magyarországon.
Gabriella levelet írt az Opel németországi központjának, de a címzettek közt szerepelt a Stellantis is, amely több mint 30 típusban használja a 2012-ben bemutatott Puretech motorcsaládot, ezért Európa második legnagyobb autógyártójának feltehetően bőven van most dolga a reklamációkkal. Az Opel németországi munkatársai azt javasolták olvasónknak, hogy forduljon a magyar importőrhöz, vagyis nem foglalkoztak érdemben az üggyel.
A motorhibás Combo gazdája decemberben, vagyis négy hónappal azután, hogy autóját kénytelen volt a szervizben hagyni, részletes tájékoztatást kért a Maxabótól az elvégzett munkáról, és a kicserélt alkatrészekről. Így tudta meg, hogy az új motorvezérlő időközben megérkezett a gyárból, kicserélték, de az autó továbbra sem indul be.
Az újabb gyanú szerint az előzőleg ellenőrzött és jónak talált elektromos kábelköteg hibája miatt volt továbbra is működésképtelen Gabrielláék családi autója.
Két nappal karácsony előtt kisebb csoda történt. A Maxabo ekkor felajánlott egy 9 személyes Opel Vivaro mikrobuszt, így átmenetileg ismét együtt közlekedhetett Gabriella családja. Mindez nem nyugtatta meg őket, mert tudomásukra jutott, hogy a Puretech motorcsalád esetében egyáltalán nem ritka eset az övék. Ezek a motorok 2012-től több mint tíz éven át olyan olajban futó vezérműszíjjal készültek, amely sok esetben nemhogy az eredetileg meghatározott 180 ezer kilométeres vagy tízéves élettartamot nem bírja ki, de sokszor az utólag 105 ezer kilométerre vagy hat évre rövidített csereciklusokat sem. Az Opelek esetében eleve a rövidebb intervallumot adta meg az anyacég. Az ugyanakkor nem volt világos, hogy a szíjjal és az olajfogyasztással kapcsolatos hiba összefügg-e, vagy sem.
Korábbi cikkünkben Szilva Tamás független márkaszerviz-vezető elmondta, hogy a probléma összetett, de elég tanulságos. Ezek a motorok olyan befecskendező programmal működnek, amely lerövidíti a bemelegedési fázist, hogy ezzel is csökkenjen a motorkopás és a károsanyag-kibocsátás. Csakhogy a szoftveres megoldás mellékhatásaként a hidegindítás utáni percekben kis mennyiségű benzin jut a motorolajba, és ha egy autót rendszeresen rövid, városi szakaszokon használnak, rövid idő alatt felhígulhat a kenőanyag az üzemanyagtól és a benne lévő bioetanoltól, ezt viszont már nem bírja ki a speciális erősített gumiszíj.
Az ovijárat okozza a korai motorhalált?
Az importőr válaszai szerint az idő előtti motorkopás és a megnövekedett olajfogyasztás hátterében is ez a jelenség áll, vagyis egy Puretech motornak kétféleképpen tesz rosszat, ha rövid utakhoz használják. Szilva Tamás szerint szintén a sokak által ovijáratnak nevezett autóhasználati szokás okozhatja a dugattyúgyűrűk és végső soron a hengerek rendellenes kopását, ahogy Gabrielláék autójának motorjában is történt.
Tari Tamás, a Maxabo műszaki igazgatója szerint a korszerű dízelek esetében szintén okozhat gondot a sok rövid út. Ezekben ilyenkor nem működik megfelelően a kipufogógáz-utánkezelés. A részecskeszűrőben keletkező lerakódások miatt a motorvezérlés sokszor elindítja a szűrő regenerálását, vagyis a tisztítási folyamatát, majd azok az autók 5 ezer kilométerenként kérik az olajcserét.
Aggasztó, hogy a benzinesekre vonatkozó előírások szerint évente, a gyártó ajánlásának megfelelő (PSA B712010 specifikációjú), 0W20 viszkozitású motorolajjal elvégzett karbantartások ellenére mindössze három év és alig 41 ezer kilométer alatt kialakult a hiba Gabrielláék autóján. Bár az importőr felhívta a figyelmet, hogy a márkaszervizek minden látogatáskor ellenőrzik a szíj állapotát is, amelyet szükség esetén 6 éven vagy 100 ezer kilométeren belül ingyen kicserélnek, ez aligha nyugtatja meg azokat, akik nem tudnak változtatni autóhasználati szokásaikon, esetleg több mint hatéves autójuk van ezzel a motorral.
A héttagú család dilemmája részben éppen ebből adódott. Bár január 19-én átvették a megjavított Opel Combo Life-ot a Maxabótól, ahol mindvégig korrekt tájékoztatást kaptak a fejleményekről, nehezen tudtak másra gondolni, mint hogy az új motor sem lesz tartósabb, mint az eredeti. És ez jóval hamarabb be is következett, mint gondolták.
Gabriella és férje a motorcsere után a műhelyből kihajtva mindössze 20-30 kilométert tett meg a családi Opellel, amikor a műszerfalon megjelent a motorhiba, javíttassa meg a járművet hibaüzenet.
Az autót visszaszállították a Maxabóhoz, ahol megállapították, hogy a korábbi motor magas olajfogyasztása, pontosabban az elégetett olaj miatt nem működik megfelelően a katalizátor. Ezt is ki kell cserélni, hogy végleg megszűnjön a hibajelzés. Olvasónknak ezért az újabb javításért sem kell fizetnie, de végleg elveszett a bizalma az autóban, mert attól tart, hogy legközelebb akkor romlik majd el, amikor a gyerekei is benne ülnek. Január 24-én levélben a Combo Life kicserélését kérték a Maxabótól, de erre cikkünk befejezéséig nem érkezett válasz.
Gabrielláék autójába teljesen új motor került, de nem új konstrukció, és ez nagyon fontos. A Stellantis 2022 nyara óta a korábbinál tartósabb vezérműszíjat épít be ezekbe a kis háromhengeres benzinmotorokba, és erre cseréli a régieket is, ráadásul a legújabb motorsorozatban már nincs is vezérműszíj, hiszen e helyett láncot alkalmaznak. Ez utóbbival viszont az a gond, hogy a módosított motort nem lehet beépíteni a régebbi autókba, vagyis nem segít azokon, akik Európa-szerte százezrével Puretech motoros autót használnak.
A sárga alapszínű jelzés alacsony olajszintre figyelmeztet, amit egyszerű utántöltéssel is meg lehet oldani, és az autó megy tovább. Piros színű a vészjelzés, ha az olajnyomás menet közben kritikus mértékben csökken a szétmálló vezérműszíj törmeléke miatt. Ilyenkor azonnal félre kell állni az autóval, és trélert hívni. Olyan esetek is előfordultak, amikor a motor teljesítménye csökkent váratlanul, ami balesetveszélyes, máskor pedig a szíjból származó gumitörmelék a fékrásegítő rendszer vákuumszivattyúját tette tönkre. Utóbbi miatt korábban biztonsági visszahívást rendeltek el a Stellantis-márkáknál, de ironikus módon önmagában nem kezdődött ilyen akció a motorokat érintő alapvető hibák miatt. Az Európai Unió jogszabályai nem kötelezik erre az autógyártókat.
Felmerül a kérdés, hogy egy ilyen romló megítélésű autó mennyit ér a motorcsere után. A szerkesztőségünknek küldött levelében az Opel-importőr kitért arra is, hogy a kényszerű motorcsere nem feltétlenül csökkenti az érintett autók használt piaci értékét, sőt akár növelheti is azt. Csakhogy ez nem teljesen biztos. A Puretech motorok ügye nem a magyar márkaképviselet ügye, sőt nem is az Opelé, hanem a Stellantisé, amit pontosan tud az a 23 ezer autós, akik Franciaországban zárt Facebook-csoportban osztották meg a kétféle lehetséges hibával kapcsolatos tapasztalataikat. A beszámolók zöme ugyanarról szól: bizonyos Puretech motoros, mindenféle márkájú Stellantis-autók műszerfalán általában kevesebb mint százezer kilométer megtétele után hibajelzés jelent meg.
Franciaország és Belgium is a Puretech-ügytől hangos
Érdekes riportot közölt a francia nyelvű belga közszolgálati tévécsatorna, az RTBF tavaly novemberben a Puretech-ügyről. Az ebben megszólaló Peugeot- és Citroën-tulajdonosok fejenként 900 vagy akár 4000 eurót (kb. 350 ezer–1,6 millió forint) költöttek a javításokra attól függően, hogy elég volt csupán a vezérlést kicserélni és kitisztítani a motor olajjáratait, vagy a teljes motor tönkrement, ahogy Gabrielláék autójában. Az egyik megszólaló azt állította, hogy négyszer cseréltek motort a Peugeot 308-asában.
A költségekről és a Puretech-ügy okozta felháborodásról 20 éve Belgiumban élő olvasónkkal, Leventével is beszéltem. Ő azután keresett meg, hogy csatlakoztam a témára szakosodott franciaországi Facebook-csoporthoz. Levente autója, egy közel 6 éves Peugeot 5008, két éve van a birtokában, és mivel az ebben lévő Puretech motorról csupán két hónappal a vásárlás után derült ki, hogy szintén fogyasztja az olajat, segítséget kért attól a kereskedéstől, amelyben vásárolta, illetve egy másik márkaszerviztől, amely közvetlen kapcsolatban áll a Stellantisszal. Előzőleg felfedezte, hogy a kevesebb mint 100 ezer kilométert futott autó motorjában annak ellenére repedezett a vezérműszíj, hogy a korábbi karbantartások az ezekről szóló igazolások szerint szakszerűek voltak, ráadásul magát a szíjat az első 37 ezer kilométer után egyszer már kicseréltette az előző tulajdonos.
Az újabb szíjcserét Brüsszelben élő olvasónk hatéves Peugeot-ján is ingyen végezte el az ottani márkaszerviz, ám a motor olajfogyasztása azóta is fokozatosan emelkedik, ezért Levente is ugyanazzal a dilemmával kénytelen együtt élni, mint több tízezer Puretech motoros autó gazdája. Mivel az ügy mostanra nemcsak a belga közszolgálati tévé riportjában szerepelt, hanem rendszeresen szó van róla az ottani és a francia napilapok cikkeiben, illetve más tévéműsorokban is, az érintett autókat egyre nehezebb eladni. Levente ennek ellenére szeretne megszabadulni az olajfaló Peugeot-tól, és átülni egy megbízhatóbb típusba, amelyet nem kell ilyen gyakran szervizbe vinni, illetve amelynek csomagtartójába nem kell olajosflakont bekészíteni az utántöltésekhez.
Belgiumban élő olvasónk esete azért is különös, mert részben cáfolja, amit a hibák okairól eddig tudtunk. Állítása szerint ő szinte kizárólag lakott területen kívül, hosszabb távokra használja az 5008-ast, vagyis nála biztosan nem azért ment tönkre a vezérműszíj, illetve alakult ki az olajfogyasztás, mert megártott a motornak a sok bemelegítés. Levente azért is bosszús, mert korábbi autója egy Peugeot 308 1,6 HDI (vagyis turbódízel) 250 ezer kilométer után sem fogyasztott olajat, de más műszaki gond sem adódott vele.
A francia nyelvterületen élő Puretech-tulajdonosok közös jogi lépésekre készülnek a Stellantisszal szemben.
Hogy mindezt mennyire komolyan veszik, azt az is bizonyítja, hogy a La Provence napilap cikke szerint Franciaországban január 17-ig több mint 4300 ilyen motorral szerelt autó gazdája regisztrált fejenként 159 euróért (kb. 61 ezer forint) a MyLeo nevű internetes platformon. Közös ügyvédjük Christophe Lèguevaques egyeztet a Stellantisszal, és szükség esetén konkrét jogi lépéseket tesz annak érdekében, hogy a gyártó ismerje el a konstrukciós hibákat és a továbbiakban ne kényszerítse egyéni alkudozásra a bajba jutott autósokat.
A gyár nyilvánvalóan pontosan tudja, hogy lépéskényszerbe került. Erre utal az is, hogy a L’Est Rébublicain francia regionális napilap január eleji cikke szerint a Stellantis február 17-től 43 új munkahelyet létesít, és hétvégi műszakot indít Vesoulban, Haute-Saône-i telephelyén, hogy növelni tudja kapacitását. A cikk szerint azért van erre szükség, mert jelenleg 16 500-zal kevesebb Puretech cseremotor van raktáron, mint amennyire az európai márkaszervizekből érkező megrendelések alapján szükség volna.
Annak, akinek még él a garancia az 1,2 literes, háromhengeres Stellantis-féle benzinmotorral szerelt autóján, érdemes ragaszkodnia a gyári karbantartási előírásokhoz, és olyan műhelyre bízni az autót, amely minden előírást betart, illetve számlát és munkalapot ad az elvégzett beavatkozásokról. Ez lehet akár egy független, de a márkát ismerő szakszerviz, illetve egy hivatalos márkaszerviz is, a lényeg, hogy mindenről legyen papír, és véletlenül se kerüljön másfajta olaj a motorba, mint amit a gyártó előírt hozzá.
Akinek az autóján már nem érvényes a garancia, az szintén azzal biztosíthatja be magát, ha nagyon komolyan veszi a szervizelőírásokat és rendszeresen ellenőrizteti a motort. Tari Tamás műszaki igazgató ezen felül azt is javasolja a Puretech motoros autók gazdáinak, hogy amennyiben azt tapasztalják, hogy a motor sok olajat fogyaszt, kérjenek 1000 kilométeres olajfogyasztás-mérést egy szakszerviztől. Ha idejében elkapják a problémát, menthető a motorblokk és csak a dugattyúkat és gyűrűket kell kicserélni a Puretech motorokban.