Kettévágják a MÁV-ot, mert mai formájában nem tud tovább működni

2024. január 25. – 18:32

Kettévágják a MÁV-ot, mert mai formájában nem tud tovább működni
Kikina Artúr bejelent a V-Híd szakmai konferenciáján – Fotó: V-Híd / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

„A MÁV a mai formájában nem tud tovább működni.

Ha a kormány elfogadja a javaslatot, akkor várhatóan ősztől egy holding formájában működik tovább a cég, amelynek egy szolgáltatási és egy pályaüzemeltetési része lesz” – ezt mondta Kikina Artúr, január 15-én kinevezett pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettes egy szakmai konferencián szerdán. Az új vezető részleteket nem közölt, annyit azonban elárult, hogy a tervezés és az egyeztetés már javában zajlik.

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mit jelent a gyakorlatban a titokzatos átalakítás. A sajtóosztály válasza szerint a holdinggá alakítás igazából a MÁV-Volánbusz „cégcsoport integrációjának kiteljesítését jelenti”. A sajtóosztály további részleteket nem közölt.

Érdekes azonban, hogy a változásokat nem Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója jelentette be, hanem az új pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettes, Kikina Artúr. Kikina Artúr a MÁV korábbi közleménye szerint január 15-én érkezett a korábbi helyettes, Virág István helyére. Méghozzá nem akárhonnan, egyenesen Lázár János minisztériumának, az ÉKM-nek az államtitkári székéből. (Pontosítás: a helyettes államtitkári székből.)

Virág István pedig az a felsővezető, akit Lázár tavaly szeptemberben, a nagy ÉKM–MÁV-háborúban ki akart rúgni. Legalábbis Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettese először megerősítette két vezérigazgató-helyettes menesztését (Virág István és Bádonfainé Szikszay Erzsébet), majd később a MÁV pontosított, hogy Virág mégis marad. Hogy mi volt a bűnük? Csepreghy szerint: „Voltak és vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy egyenesen szabotálták. És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak.

Ezektől a kollégáktól most megválunk.”

A vasúti cég belső ügyeire rálátó forrásunk szerint Virág Istvántól januárban végül mégis sikerült megszabadulnia a tárcának. Hivatalos MÁV-nyelven: Virág „leköszönt vezetői tisztségéből, és visszavonult az aktív szolgálattól”. A „vasutasok Nagy Generációjának nagy alakja” helyére Lázár János helyettes államtitkára, lényegében bizalmi embere, Kikina Artúr érkezett január 15-én. Aki tíz nap munkahelyi ismerkedés után már be is jelentette a cég kettéosztását.

Forrásunk szerint az átalakítással megnyílik az út a miniszter előtt, hogy a MÁV lényeges részeit kiszervezze egy (pályaüzemeltetési és beruházási) leányvállalatba. Így az anyacég, a MÁV Zrt. kiüresedhet, a minisztérium pedig megkerülheti döntéseivel a MÁV jól bebetonozott, erős fideszes politikai kapcsolatokkal bíró vezérigazgatóját, Pafféri Zoltánt.

A MÁV Zrt. a jelenlegi struktúra szerint több részegységből áll. A két legjelentősebb rész infrastruktúra üzemeltetésért felelő (pályalétesítmény, híd- és alépítmény, távközlés, erősáram, biztosítóberendezés, forgalom, pályavasúti kontrolling) és a pályavasúti szolgáltatásokért felelő (pályavasút-szolgáltatások és értékesítés) egység.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!