Közlekedési államtitkár: Vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni, vagy a főpolgármestert
2024. január 5. – 20:38
Péntek este sem áll le a csörte a kormány, a főváros és a harmadikként minden oldalnak beszóló Vitézy Dávid között a budapesti és agglomerációs közlekedés körül. A Budapest-bérletek körül kialakult konfliktusban ugyanis napok óta először a kormány egyik képviselője is megszólalt. Lázár János építési és közlekedési minisztériumának közlekedésért felelős államtitkára, Nagy Bálint hosszú Facebook-bejegyzésben fejtette ki véleményét a kérdésben.
Mint írja, a vita nem 1-2 milliárdról, hanem elvekről szól: „Arról, hogy a Főváros közlekedése nem a vidék rovására, hanem csak azzal összhangban fejleszthető. Ma nem ez a helyzet. A közpénz, ami a Karácsony Gergely vezette önkormányzatnak a közösségi közlekedés jogcímén jár, arányaiban is több, mint amennyit bármely másik magyar település kap. Karácsony önkormányzata mégis többet kér, akár a vidék rovására is.” Mint írja, Tarlós István képes volt hasonló feltételekkel működtetni a budapesti és elővárosi közlekedési rendszert, tehát
ha Karácsony Gergely nem képes erre, „akkor vagy a közlekedési rendszert kell lecserélni, vagy a főpolgármestert. Az előbbi a közlekedési kormányzat joga és felelőssége, az utóbbi természetesen a budapesti polgároké.”
Az államtitkár Vitézy Dávidnak is beszólt, aki többször megszólalt a főváros és a kormány vitája kapcsán, azzal vádolva Lázár Jánost és minisztériumát, hogy mesterségesen szítja a Budapest-vidék ellentétet. „Ez nem a Budapest-vidék ellentét mesterséges szítása, ahogy Ungár Péter főpolgármester-jelöltje szereti mondani hivatalosan még be nem vállalt kampányában. Ez egy évtizedek óta létező igazságtalanság, amit kezelni kell. Nem Budapest rovására, de a vidék javára!” – írja az államtitkár.
Végül azt írja, hogy tragédia nincs, „hiszen, ha valaki március 1-e után MÁV, Volán vagy HÉV járművön szeretne utazni, akkor egyszerűen megveheti a vármegye vagy országbérletet”.
Vitézy Dávid, akit valóban felkért főpolgármesternek az LMP, de, mint az ATV-nek adott csütörtöki interjújában is mondta, még nem döntötte el, hogy elfogadja-e a felkérést, nem hagyta annyiban a dolgot, és hosszú bejegyzésben válaszolt Nagy Bálintnak. Szerinte az államtitkár teljes tájékozatlanságáról és példátlan Budapest-ellenességéről adott tanúbizonyságot. Egyrészt azért, mert szerinte a kormány pont a vidéket fejleszti Budapest rovására: „Lázár János az elmúlt egy évben módszeresen leállította az összes budapesti kormányzati fejlesztést, szétverte a Budapest Fejlesztési Központot és visszamondta az elnyert európai uniós forrásokat is a fővárosi vasúti rendszer és pályaudvarok fejlesztésére.”
Nagy Bálint ráadásul Vitézy szerint bliccelésre buzdítja az ingázókat, amikor a vármegyebérleteket ajánlgatja, mert az csak Budapest határán kívül érvényes, a budapesti szakaszra tehát külön BKV-jegy vagy -bérlet kell majd.
De még ha a kormány ki is terjeszti addig a vármegye- és országbérletek érvényességét a HÉV-ek és a Volánbuszok budapesti szakaszaira, akkor is kétszer annyiba kerül majd az ingázóknak a közlekedés, mert így is külön jegyet vagy bérletet kell venniük, ha a városon belül még tovább kell utazniuk.
„Budapest közlekedése nem gyerekjáték és nem összehasonlítható kis vidéki városokéval. Kérem, tájékozódjon és Lázár Jánossal együtt üljön tárgyalóasztalhoz, állapodjon meg a Fővárosi Önkormányzattal. Nem történhet meg ugyanis, hogy az Ön és főnöke által mesterségesen gerjesztett Budapest-vidék ellentét jegyében tönkretegyék azt, amin hosszú évekig dolgoztunk épp a posztjában emlegetett Tarlós Istvánnal közösen: az egységes és összehangolt budapesti-agglomerációs közlekedési rendszert” – írja Vitézy, emlékeztetve Nagy Bálintot, hogy előzőleg ő volt az közlekedésért felelős államtitkár.