Először a repülőtéri járatokon vethetik majd be a Fülöp-szigeteki buszsofőröket
2023. december 19. – 09:03
Januárban munkába állhat az a huszonhárom Fülöp-szigeteki buszsofőr, akiket a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerződéses partnere, az Arrivabus Kft. vett fel november elején. A sofőrök először a 100E jelű közvetlen repülőtéri járaton kezdhetnek el dolgozni – értesült a Népszava.
A fővárosi buszok egyharmadát, mintegy 450 járművet üzemeltető Arriva a Pannonjob Kft-vel, illetve egy helyi partner segítségével kereste a megfelelő jelentkezőket a délkelet-ázsiai országban. A helyi előszűrésen száz alkalmas jelentkező közül választották ki azokat, akik novemberben Magyarországra érkeztek, hogy két hónapig tartó kulturális és szakmai továbbképzésen vegyenek részt mielőtt munkába állnának.
Az európai munkavállaláshoz szükséges szakmai vizsgákat angolul teszik le, ahogy a menetirányítással is angolul beszélnek majd. Külön modulban készítik fel őket az „eseménykezelésre”, például ha rosszul lesz egy utas, vagy egy akadály kerül eléjük -írja a Népszava. A vendégmunkások az új szabályoknak megfelelően 2+1 évig maradhatnak Magyarországon.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes korábban jelezte, hogy a szolgáltatóknak nem tilthatják meg külföldi munkavállalók foglalkoztatását, de szigorúan számon fogják kérni az üzembiztonsági és utastájékoztatási követelmények betartását, különösen a kielégítő kommunikációhoz szükséges nyelvtudást.
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, Naszályi Gábor a Népszavának azt mondta, a Fülöp-szigeteki sofőröket először a főleg turisták által igénybe vett 100E járatokon állíthatják majd munkába, „ott ugyanis kevésbé feltűnő, ha csak angolul kommunikálnak”.
Az Arriva külön hangsúlyozta, hogy a filippino sofőrök ugyanazt a bért kapják, mint a magyar kollégáik. Ugyan a fővárosi önkormányzat által rendezett novemberi állásbörzén elhangzott, hogy a távol-keletről hozott munkások foglalkoztatása csaknem 30 százalékkal drágább a toborzási, utaztatási, képzési költségek, illetve az itt tartózkodás alatt például a lakhatás biztosítása miatt, a beszélgetésen részt vevő toborzási szakértő szerint ez nem ilyen egyszerű. Mivel csak az adott vendégmunkás-csoport foglalkoztatása jár emelt költséggel, összehasonlításban így is olcsóbb a foglalkoztatásuk, mintha minden magyar sofőr fizetését emelnék, hogy ne menjenek el külföldre dolgozni.
A Budapestre érkező Fülöp-szigeteki buszsofőrökről ebben a cikkben írtunk részletesen.
A legtöbben nem sofőrködni jönnek ide
Jelenleg nagyjából 8000 – 10 000 Fülöp-szigeteki vendégmunkás dolgozik Magyarországon, de ha az új idegenrendészeti törvény lehetővé teszi, akkor jövőre a többszörösére nőhet a számuk – nyilatkozta a HR Portálnak Rowena Paragas a Fülöp-szigeteki munkaerő-közvetítők szövetségének (PASEI) alelnöke.
Európában nagyjából 100 000 filippínó munkavállaló dolgozik elsősorban az egészségügyben, a gyártásban, a vendéglátásban és a logisztikában.
A Magyarországra érkező vendégmunkások elsősorban a gyártó és az elektronikai szektorba minősített kölcsönzőcégeken keresztül jönnek.
Paragas szerint Magyarországon 95 százalék a Fülöp-szigeteki vendégmunkások beválási aránya, ami rendkívül jónak mondható.
A szakember szerint nagy a nemzetközi verseny a filippínó munkavállalókért. A fő vetélytársak Ázsiában Tajvan, Dél-Korea, a közel-keleti arab országok, Európában pedig Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és legújabban a magyar példát követve a közép-kelet-európai régió: Románia, Horvátország, Szlovénia, Lengyelország, Szlovákia.
„Magyarország előnye a távol-keleti és arab országokkal szemben az európai elhelyezkedés, a katolikus vallás, az erősebb munkajogi védelem”.
De mi az előnyünk Nyugat-Európával szemben?
Paragas szerint míg Nyugat-Európában 1500-1700 eurót kereshetnek gyári összeszerelői munkásként a távol-keleti munkavállalók, Magyarországon csak 550-600 eurónak megfelelő forintot. Magyarországon viszont ingyenes a szállás, a munkába járás és kapnak a dolgozók étkezési támogatást is – így már nem nagy a különbség.
Rowena Paragas 2024-ben munkaerőigényben az idősgondozásban, a vendéglátóiparban, a logisztikában, a gyártásban vár felfutást Magyarországon.